وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند

  سرویس خارجی-
با عيان شدن بیش از پیش مشکلاتی که جنگ اوکراین سبب آن شده، به ویژه بحران گاز آن هم در آستانه زمستان سرد اروپا، هشدارها و گاهی گله‌ها از طرف سیاستمداران زیادتر شده است و همچنین هر از گاهی صبر مردم اروپا لبریز می‌شود و علیه این وضعیت دست به تظاهرات می‌زنند. اما این بار جنس اعتراض‌های مردمی در اروپا کمی تغییر کرده است. آنها علاوه‌بر شکایت از تورم وگرانی می‌گویند، مداخله ناتو و رهبرانشان در جنگ اوکراین سبب فقر و تورم شده است. این در شرایطی است که هنوز زمستان فرا نرسیده!
بیش از 6 ماه جنگ در اوکراین فقط اوکراینی‌ها و روس‌ها را تحت تأثیر نگذاشته بلکه بحران مواد غذایی و حالا بحران گاز ناشی از این جنگ همه جهان به ویژه اروپایی‌های متخاصم روسیه را به شدت متضرر کرده است. همچنین باید توجه داشت که افزایش تحریم‌ها علیه روسیه از یک طرف و ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک مالی و جنگ‌افزار نظامی به اوکراین از سویی دیگر، نه تنها از حیثی تأمین‌کننده منافع غرب در حمایت از کی‌یف نبوده، بلکه به تشدید تورم و رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا دامن زده و حتی در جاهایی اعتراض‌های داخلی را با شعارهای سیاسی به همراه داشته است. اروپایی‌ها می‌گویند، جنگ اوکراین به آنها ربطی ندارد.
بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود از زمان جنگ روسیه و اوکراین رسیده و قیمت گندم را نیز به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسانده است. همین موضوع باعث افزایش کم سابقه و بعضا بی‌سابقه قیمت محصولاتی مانند نان، ماکارونی و بیسکویت و... شده است. اما دومین حوزه مهمی که جنگ روسیه و اوکراین باعث ایجاد بحران در آن شده، انرژی است؛ به ویژه گاز آن هم دو ماه مانده به زمستان سخت.


با ناآرامی‌های خطرناکی مواجهیم
این بحران‌ها تا دلتان بخواهد هشدارهای سیاستمداران غربی را در پی داشته که در آخرینِ اعلام خطرها، «ماگدالنا‌اندرسون» نخست‌وزیر سوئد درباره کمبود سوخت و انرژی در اروپا طی فصل زمستان این طور هشدار داد: «جنگ انرژی روسیه پیامدهای خطرناکی برای اروپا داشته و ثبات مالی این قاره را تهدید می‌کند...احتمالا با زمستان سختی مواجه بوده و در صورتی که اقدام نکنیم با ناآرامی‌های خطرناکی در کشورهای شمال اروپا و حوزه بالتیک رو‌به‌رو خواهیم شد.»
گفتنی است، چندی پیش نیز «فردی فاسلر» رئیس‌پلیس سوئیس، هشدار داده بود در صورتی که کمبود انرژی در زمستان آتی روی دهد،‌ ممکن است مردم در سوئیس به سوی اغتشاش بروند: «سوئیس به صورت فعال خود را برای تهدید کمبود انرژی در زمستان آماده می‌کند. تامین انرژی در مرکز توجه قرار دارد.»
تغییر شعارها به سمت ناتو
همچنین ده‌ها هزار نفر از اهالی جمهوری چک با حضور در خیابان‌ها به دولت، اتحادیه اروپا، ناتو و مشکلات پیش آمده بابت بحران انرژی معترض شدند. آنها که بعضا به عمر خود چنین گرانی‌هایی را ندیده‌اند می‌گویند، نباید به خاطر اوکراین این‌طور سختی بشکند. شمار این معترضان حدود ۷۰ هزار نفر اعلام شده که روز شنبه در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، علیه دولت تظاهرات کردند و از ائتلاف حاکم خواستند اقدامات بیشتری برای کنترل افزایش قیمت انرژی انجام دهد. تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با اقدامات اتحادیه اروپا و ناتو در مواجهه با جنگ اوکراین اعلام کردند.
این گروه‌های معترض بیانیه‌ای هم صادر و در آن اعلام کردند جمهوری چک باید از نظر نظامی بی‌طرف باشد و از قراردادهای مستقیم با تامین کنندگان گاز از جمله روسیه اطمینان حاصل کند. آن طور که فارس نوشته، «جیری‌هاول» یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفته: «هدف تظاهرات درخواست تغییر و حل مسئله قیمت انرژی به‌ویژه برق و گاز است که اقتصاد ما را در پاییز امسال نابود خواهد کرد.»
تظاهرکنندگان، طرفدار پوتین بودند!
البته در این میان موضع «پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک که رهبری ائتلاف پنج حزبی راست میانه را برعهده‌دارد، نیز جالب توجه است. او گفته این تظاهرات توسط نیروهای طرفدار روسیه برگزار شد. این نکته نیز جالب است که تظاهرات مذکور در یکی از میادین پایتخت در مرکز شهر یک روز پس از آن برگزار شد که دولت از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد.
تظاهرات مشابه در فرانسه
همچنین افزایش شدید قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن نرخ تورم و همزمان ناکارآمدی دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که ادعای رهبری اتحادیه اروپا را هم دارد، در کنترل اوضاع داخلی کشور، دست به دست هم دادن تا مردم فرانسه نیز با شعار «ماکرون یعنی فقر» یک اعتراضات ضددولتی‌ به پا کنند. گفتنی است، دو روز پیش نیز خبر داشتیم که بعد از انگلیسی‌ها شهروندان ایتالیایی هم در اعتراض به افزایش نجومی قیمت برق در شهر ناپل قبوض خود را آتش زدند.
تعطیلی کارخانه‌ها در انگلیس
بلومبرگ نیز طی گزارشی درباره بلایی که جنگ اوکراین و مداخله دولت‌های اروپایی بر سر اقتصاد این کشورها آورده نوشته «از هر 10 کارخانه بریتانیایی 6 کارخانه در خطر نابودی و تعطیلی به‌خاطر افزایش قبوض قرار دارد.» همین جمله به تنهایی میزان افزایش قبوض آب و برق و گاز در اروپا را نشان می‌دهد. پیش از این درباره تعطیلی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین باشگاه‌های فوتبال انگلیس به خاطر همین قبوض برق نیز گزارش‌های متعددی منتشر شده بود.
9 میلیون ایتالیایی در خطر
خبر دیگری که عمق بحران انرژی را در اروپا نمایان می‌کند آن‌که رسانه‌های ایتالیایی هشدار داده‌اند از هر
۶ ایتالیایی یک نفر (به میزان ۹ میلیون نفر) به دلیل افزایش قبوض در سراسر اتحادیه اروپا در پاییز و زمستان با فقر انرژی مواجه هستند. خبرگزاری آنسای ایتالیا به نقل از کنفدراسیون عمومی صنایع دستی ایتالیا این خبر را اعلام کرده و نوشته: «مناطق جنوبی ایتالیا با بالاترین خطر مواجه هستند.»
«کاربُن» به جای دستگاه «پلی‌کپی»
همزمان با آماده شدن انگلیس برای خاموشی‌های احتمالی در زمستان، کارمندان دولت این کشور، کپی کردن و رونوشت گرفتن با روش سنتی «کاربُن» را به آزمایش گذاشتند. افزایش احتمال بروز خاموشی در کشور انگلیس ناشی از بحران انرژی، کارمندان دولت این کشور را بر آن داشته تا برای مکاتبات داخلی، شیوه سنتی و منسوخ کپی کردن را به بوته آزمایش بگذارند.
به نوشته فایننشال تایمز، کپی کاربُنی یکی از اِلِمان‌هایی است که در مانورهای صورت گرفته در معاونت‌ها و سازمان‌های دولتی انگلیس گنجانده شده تا در صورت بروز بحرانی بزرگ همچون قطعی گسترده انرژی یا جنگ هسته‌ای، توانایی دولت به منظور ادامه فعالیت آزموده شود.
پیشنهاد برقی اوکراین به آلمان
در این میان «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین که کشورش در جنگ با روسیه از حمایت گسترده متحدان غربی خود برخوردار شده ادعا کرد، اوکراین برنامه پیشنهادی صادرات تولید انرژی مازاد خود به آلمان را با هدف کمک به برلین برای پایان دادن به وابستگی اش به انرژی روسیه داده است. به گزارش فارس، این مقام اوکراینی افزود: «اروپا انرژی بیشتر دریافت خواهد کرد و ما ارز خارجی که به آن نیاز مبرم داریم دریافت می‌کنیم.»
گفتنی است، اوکراین چهار نیروگاه هسته‌ای فعال با مجموع ظرفیت تولید برق بیش از ۱۴ گیگاوات دارد. مصرف برق در اوکراین از زمان شروع عملیات روسیه در این کشور، به سبب مهاجرت آوارگان و افت اقتصاد این کشور کاهش یافته است.
نماینده آمریکا: ما عابر بانک نیستیم
خبر دیگر از حواشی گاهی پررنگ‌تر از متنِ این جنگ ‌آن‌که «لورن بویبرت» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کلورادو در پیامی توئیتری به تصمیم دولت «جو بایدن» برای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به شدت انتقاد کرد: «13.7 میلیارد دلار (کمک) بیشتر به اوکراین؟ ولخرجی دموکرات‌ها هرگز به پایان نمی‌رسد. بایدن باید درک کند که ما آمریکا هستیم نه خودپرداز.»
همچنین از اروپا خبر می‌رسد که وزیر توسعه آلمان اعلام کرد، برلین کمک دیگری به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو (۱۹۹ میلیون دلار) برای تامین بودجه برنامه‌های کمکی برای افرادی که در نتیجه حمله روسیه در داخل اوکراین آواره شده‌اند، به کی‌یف ارائه خواهد داد.
گویا این تنها زمینه‌‎ای نیست که آلمانی‌ها از اوکراین حمایت کرده‌اند. رسانه‌های آلمانی با استناد بر اطلاعات وزارت کشور آلمان فاش کردند، دست‌کم ۲۶ عضو تندروی راست افراطی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین عازم این کشور (اوکراین) شده‌اند.
ژنرال آمریکایی: زلنسکی با روسیه مذاکره کند
در این میان یک هشدار دیگر نیز جلب توجه می‌کند. «مارک کیمیت» معاون سابق فرماندهی ارتش آمریکا گفت با توجه به احتمال کاهش کمک‌های نظامی، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بهتر است که همین الان و نه بعدا، مذاکرات با روسیه را آغاز کند.
او توضیح داد که سامانه‌ها و تسلیحاتی که اخیرا به اوکراین داده شده، قدیمی بوده و نشان از آن دارد که میانگین استفاده از تسلیحات در میدان نبرد از حجم تولید آن فراتر رفته است و بر این اساس،‌ ناتو باید چاره‌ای برای کاهش تعداد سامانه‌های پیشرفته خود بکند. این مقام نظامی آمریکایی هشدار داد که شرایط کنونی باعث وارد شدن فشار زیاد به کشورهای حامی اوکراین و ادامه تورم و کاهش حمایت مردم از دولت‌هایشان خواهد شد.
۷۶ درصد از روس‌ها حامی پوتین
اما در طرف دیگر میدان، یعنی روسیه ظواهر امر نشان می‌دهد که اوضاع آن‌قدر بغرنج نیست. نتایج نظرسنجی «مرکز لوادا» حاکی از آن است که تا تاریخ اواخر اوت ۲۰۲۲ (شهریور ماه)، ۷۶ درصد از روس‌ها از آن‌چه «عملیات ویژه نظامی» این کشور در اوکراین نامیده می‌شود، حمایت کرده‌اند.
از آن سو معاون شورای امنیت روسیه نیز در کانال تلگرام خود نوشت، زرادخانه هسته‌ای بهترین تضمین برای حفاظت از روسیه است و تلاش برای تجزیه روسیه روز قیامت بشریت است. «دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه درباره زرادخانه‌ عظیم هسته‌ای بازمانده از فروپاشی شوروی گفت: «(پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) تمامی زرادخانه استراتژیک هسته‌ای در روسیه باقی ماند. ما در سطح بسیار بالایی از آن نگهداری کرده‌ایم. این بهترین تضمین برای حفاظت از قدرت روسیه است.» گفتنی است، از آغاز جنگ مدودف تندترین موضع‌گیری‌ها نسبت به غرب را داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند چند معیار مهم در ارزیابی دولت روحانی و رئیسی (یادداشت روز) اخبار ویژه شیخ عیسی قاسم درباره یهودی‌‌سازی بحرین به آل خلیفه هشدار داد واگذاری ۵۰۰ هزار مسکن به دهک‌های کم‌درآمد تا سال ۱۴۰۲ ۱۰ فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در نظام بانکی ایران به دومین کشور تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا در جهان تبدیل شد کاروان‌ها همه آهنگ زیارت دارند / هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله مذاکره، شتر مجنون است به کوی لیلی نمی‌رود آیت‌الله علی قدوسی مرد انقلاب، تعبد و نظم شهادت مأمور پلیس پایتخت حین دستگیری سارق منزل وحشت دلال‌ها از تغییرات قریب‌الوقوع در فوتبال! (نکته ورزشی) عاشقان اهل‌بیت(ع) از ۱۱۸ کشور و پنج قاره جهان وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند