ایران به دومین کشور تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا در جهان تبدیل شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: پیشینه ۱۰۰ ساله واکسن ‌سازی ایران، پشتوانه دستاورد‌های تولید واکسن در 10 سال گذشته است که با ورود بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان رونق یافت به نحوی که واکسن‌های نوترکیب انسانی و واکسن‌های دامی اکنون با اقبال مشتریان خارجی مواجه شده و قرارداد فروش آنها بسته شده
است.
مصطفی قانعی افزود: ویژگی فناوری دوران کرونا این بود که ما واکسن غیر فعال داشتیم، واکسن پروتوئینی داشتیم. آخرین واکسنی که مجوز گرفت واکسن ام آر ان‌ای بود، واکسن‌های تولید شده با این فناوری به نحوی است که اگر هر عفونتی به کشور بیاید دو ماهه می‌توان واکسن آن را تحویل دهد.
بیشتر واکسن‌ها در برنامه واکسیناسیون کشوری رایگان است


شهنام عرشی رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این برنامه گفت: واکسن بهترین راه پیشگیری و درمان بیماری‌هاست، حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت همیشه مایل است انواع و اقسام واکسن‌هایی که در سایر کشور‌های پیشرفته چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته است در داخل کشور هم برای مردم تجویز شود و در شیوه نامه کشوری قرار بگیرد. اکنون بیشتر واکسن‌ها در برنامه واکسیناسیون کشوری رایگان است، اما پیشگیری هرچه بیشتر از بیماری‌ها در آینده، انتظار می‌رود سایر واکسن‌هایی که رایگان نیستند تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد مثل واکسن «اچ پی وی» (سرطان دهانه رحم).
ایران در بین ۵ کشور اول دنیا
در فناوری تولید واکسن قرار دارد
محمدرضا کاظم علی مدیرعامل شرکت نویان پژوهان و تولید‌کننده واکسن «اچ پی وی» هم اظهارداشت: در بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون اچ پی وی رایگان است، اما ما که بین پنج کشور اول دنیا هستیم و فناوری تولید این واکسن پیچیده را در اختیار داریم، درخواست جدی ما از مسئولان وزارت بهداشت و رؤسای بیمه‌ها این است که این واکسن‌ها تحت پوشش بیمه و تحت واکسیناسیون ملی قرار بگیرد، تا بتوانیم از شیوع این ویروس در جامعه جلوگیری کنیم؛ و جدیدترین دستاورد واکسن ‌سازی ایران شکستن انحصار تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا با ۳۰ درصد اثر بخشی بیشتر و عوارض کمتر است.
همچنین مدیرعامل شرکت تولید‌کننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفت: فقط آمریکا به فناوری تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا دست پیدا کرده بود و ایران دومین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است.
محمد امین قبادی افزود: یک میلیون دُز از این واکسن تولید شده و قیمت آن در مقایسه با نمونه خارجی رقابتی است و پس از تأمین نیاز داخل می‌توانیم این محصول را صادر کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند چند معیار مهم در ارزیابی دولت روحانی و رئیسی (یادداشت روز) اخبار ویژه شیخ عیسی قاسم درباره یهودی‌‌سازی بحرین به آل خلیفه هشدار داد واگذاری ۵۰۰ هزار مسکن به دهک‌های کم‌درآمد تا سال ۱۴۰۲ ۱۰ فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در نظام بانکی ایران به دومین کشور تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا در جهان تبدیل شد کاروان‌ها همه آهنگ زیارت دارند / هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله مذاکره، شتر مجنون است به کوی لیلی نمی‌رود آیت‌الله علی قدوسی مرد انقلاب، تعبد و نظم شهادت مأمور پلیس پایتخت حین دستگیری سارق منزل وحشت دلال‌ها از تغییرات قریب‌الوقوع در فوتبال! (نکته ورزشی) عاشقان اهل‌بیت(ع) از ۱۱۸ کشور و پنج قاره جهان وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند