یک‌سال پیش کی‌روش یا رانگنیک قرار بود سرمربی تیم ملی بشوند

روز گذشته به صورت رسمی اعلام شد که کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی جایگزین دراگان اسکوچیچ شده است. با این حال خبرنگار روزنامه اعتماد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد این نخستین باری نیست مقامات فدراسیون فوتبال در چند وقت گذشته با کی‌روش مذاکرات جدی داشته‌اند. 
صحبت مربوط به یک ماه و چند ماه پیش که کمیته فنی صلاحیت اسکوچیچ را زیر سوال برد و مرد کروات تا یک قدمی اخراج رفت، نیست. داستان به خیلی وقت پیش برمی‌گردد. درست بعد از پشت سر گذاشتن مرحله نخست مقدماتی جام جهانی و زمانی که ایران با ۴ برد پیاپی جهنم منامه را پشت سر گذاشت و از حذف زودهنگام فرار کرد. 
خرداد ۱۴۰۰ بعد از بازگشت تیم ملی به کشور و روی خوش اهالی فوتبال به دراگان اسکوچیچ و در حالی که همه منتظر بودند ريیس جدید فدراسیون فوتبال یعنی شهاب‌الدین عزیزی خادم خبر از همکاری با سرمربی تیم ملی بدهد، ريیس وقت فدراسیون اظهارات ابهام‌آمیزی در رابطه با ادامه کار با سرمربی تیم مطرح کرد به نحوی که خیلی‌ها گفتند فدراسیون جدید قصد ادامه همکاری با اسکوچیچ را ندارد. چند روز بعد اما فدراسیون در چرخشی آشکار گفت اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و ما از او حمایت خواهیم کرد. 
یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در خلال گفت‌وگو با خبرنگار  اعتماد پیرامون تغییرات احتمالی که قرار است در کادر فنی رخ بدهد برای نخستین بار فاش کرد که سال گذشته و  در آن مقطع چند روزه بعد از بازگشت تیم از منامه ريیس وقت فدراسیون با دو گزینه خارجی برای هدایت تیم ملی به صورت جدی مذاکره کرده بود اما از آنجایی که با هیچ‌کدام از این دو نفر به توافق نرسید تصمیم گرفت دور دوم مقدماتی جام جهانی را هم با اسکوچیچ ادامه دهد و چشم به روزهای آینده بدوزد. 


دو گزینه‌ای که در آن مقطع از سوی فدراسیون با آنها مذاکره شد کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی و رالف رانگنیک سرمربی فعلی تیم ملی اتریش بودند. این منبع آگاه به خبرنگار اعتماد گفت دلیل به بن‌بست خوردن مذاکرات تقاضای دستمزد بالای این دو سرمربی بود که ريیس فدراسیون را از عقد قرارداد با آنها منصرف کرد. طبق گفته این فرد کارلوس کی‌روش رقمی بیشتر از مبلغ قرارداد ویلموتس می‌خواست و رانگنیک نیز به رقمی کمتر از ۳.۵ میلیون یورو در سال رضایت نمی‌داد.
در نتیجه ريیس فدراسیون که تازه امور را در دست گرفته بود و با پرونده‌های متعدد مالی و بدهی‌های فراوان روبرو بود تصمیم گرفت قید تعویض سرمربی را بزند. در ادامه نیز کی‌روش راهی فوتبال مصر شد و رانگنیک در پاییز با پیشنهاد ۶ ماهه منچستر راهی اولدترافورد شد هرچند حضور موفقی در این تیم نداشت و حالا روی نیمکت تیم ملی اتریش نشسته است. اما کی‌روش بار دیگر در روزهای اخیر تبدیل به گزینه سرمربی‌گری تیم ملی شده و گفته می‌شود توافقات هم صورت گرفته است. 
نکته جالب توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که کی‌روش دو پیشنهاد فدراسیون فوتبال را برای تسهیل همکاری رد کرده بود. یکی بحث تخفیف بود که کی‌روش نپذيرفت و یکی اینکه فدراسیون گفته بود در حال حاضر پول ندارد و ممکن است پرداخت دستمزد این سرمربی با تاخیر انجام شود اما تضمین می‌دهد در آینده نزدیک با فراهم شدن منابع مالی به تعهدات خود عمل کند. گویا این پیشنهاد هم با مخالفت کی‌روش مواجه شد و او اعلام کرد حاضر نیست چنین ریسکی را بپذیرد.
با توجه به حاشیه‌های بسیار زیادی که ابقا یا برکناری دراگان اسکوچیچ در چند ماه گذشته به وجود آورده است به نظر می‌رسد شاید اگر در همان مقطع تغییری در نیمکت تیم ملی رخ داده بود اتفاقات بعد از آن رخ نمی‌داد. البته نباید فراموش کرد همان عدم تغییر روی نیمکت تیم ملی سریع‌ترین و آسان‌ترین صعود تاریخ تیم ملی فوتبال ایران را رقم زد. در عین حال عده بسیار زیادی معتقدند اگر هر سرمربی دیگری روی نیمکت تیم ایران نشسته بود این صعود محقق می‌شد که این هم مساله‌ای است غیر قابل اثبات.
به هر حال بعد از یکسال و سه ماه از آن مذاکرات کارلوس کی‌روش روز گذشته به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شد و در جام جهانی قطر روی نیمکت ملی‌پوشان خواهد نشست.