کی‌روش در جام جهانی نکونام در جام ملت‌ها

گروه ورزشی/   24 ساعت پس از اعلام رسمی انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال روبه‌روی خبرنگاران نشست و به سؤالات آنها پاسخ داد. او در این نشست درخصوص مسائل مختلفی صحبت کرد که یکی از آنها افشای بند مهم در قرارداد کی‌روش بود. در شرایطی که قرارداد کی‌روش تا پایان جام جهانی و ماهیانه به ارزش ۵۰ هزار یورو است، طبق اعلام تاج در صورتی که تیم ملی بتواند از مرحله گروهی جام جهانی به مرحله بعدی برسد ۱۲ درصد از پاداش این صعود در اختیار کی‌روش قرار خواهد گرفت. همچنین کی‌روش دوبرابر از پاداش مصوب بازیکنان و اعضای کادرفنی بابت هر برد و مساوی پاداش خواهد گرفت. با اعلام رئیس فدراسیون فوتبال بند دیگری در قرارداد کی‌روش نیست. علاوه بر این طبق اعلام تاج قرار است کادر فنی تیم با سرمربیگری کی‌روش 5 عضو داشته باشد و دستیاران خارجی او ماهیانه ۳۰ هزار یورو دستمزد دریافت کنند. علاوه بر این تاج از پرداخت هزینه اردو و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در اتریش خبر داد. تیم ملی فوتبال باید در روزهای اول و پنجم مهر در دو بازی دوستانه به مصاف اروگوئه و سنگال برود و طبق اعلام رئیس فدراسیون با پیگیری‌های فدراسیون فوتبال AFC مبلغ 8 میلیون طلب فدراسیون را از محل درآمدهای ایران به حساب فدراسیون قطر واریز کرد و فدراسیون قطر نیز این پول را به حریفان ایران پرداخت خواهد کرد تا مشکلی برای برگزاری دیدارهای دوستانه ایجاد نشود. همچنین با اعلام تاج فوتبال کشورمان حدود ۲۰ میلیون دلار از فیفا و AFC طلب دارد که بخش کمی از این مبلغ مربوط به باشگاه‌ها و بخش عمده آن متعلق به فدراسیون است که البته فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم‌ها نتوانسته این پول را دریافت کند. 
طرح رئیس فدراسیون درخصوص حق پخش
در این بین رئیس فدراسیون در نشست خبری درخصوص مسائل دیگری اظهار نظر کرد. او در خصوص اتهاماتش این گونه صحبت کرد: «اگر هر کسی هر پرونده دیگری از من دارد، منتشر کند. به یکباره همه رسانه‌ها نوشتند که مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه کل جرایم تاج را اعلام کرد که در آن فقط آدم‌ربایی و قتل نبود! اگر آنها را هم اضافه می‌کردند تقریباً همه جرایم وجود داشت. من این اتهامات را پیگیری کردم وقوه قضائیه اعلام کرد که چنین چیزی توسط این قوه اعلام نشده است. آقای قاضی‌زاده ‌هاشمی نماینده مجلس در پرونده ویلموتس چندین بار اسم بنده را آورده‌اند و اعلام کردند فساد ویلموتس. در حالی که یک نماینده‌ نباید تمام دغدغه‌‌اش فقط فوتبال باشد.» رئیس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش  تصریح کرد: «در این دوسال دوری‌ام از فدراسیون روی طرحی کار کردم بدون اینکه صدا و سیما ریالی از بودجه‌اش را به فوتبال اختصاص بدهد. از آن طرح نیز یک روزی رونمایی خواهم کرد. این مدل فیفا و ای‌اف‌سی است. مدلی است که در همه دنیا در حال اجرا شدن است. به جای اینکه کارخانه‌ها به فوتبال پول بدهند و همه باشگاه‌ها منتظر سلایق مدیران خود باشند، دولت تمام این پول‌هایی که دارد به باشگاه‌ها و مؤسسات می‌دهد، به یکباره از سازمان لیگ استعلام می‌گیرد و آن پول را در بودجه صدا و سیما قرار می‌دهد که صدا و سیما با این پول آن را به عنوان حق پخش خریداری کند. یعنی به عنوان درآمدهای روز مسابقه، تبلیغات دور زمین. عین کاری که در لیگ برتر انگلیس دارد انجام می‌شود.»
برکناری اسکوچیچ تصمیم سختی بود


او درخصوص برکناری اسکوچیچ گفت: «برکناری اسکوچیچ تصمیم سختی بود. به هر جهت برای من ساده‌تر بود که اسکوچیچ بماند. هیچ مسئولیتی هم به عهده نمی‌گرفتم. ولی این ریسک را کردم فقط به خاطر کشور، میهن و سرزمین عزیزمان. آوردن کی‌روش بهترین تصمیمی بود که می‌‌توانستیم برای تیم ملی بگیریم. همه هیأت رئیسه برای بازگشت کی‌روش تصمیم گرفتند. قرار است یکی از مربیان داخلی عالی را کنار کی‌روش قرار دهیم تا بعدها از سرمربی داخلی استفاده کنیم. صحبت ما این بود برای جام ملت‌ها نکونام سرمربی باشد و کی‌روش مدیر فنی. البته امیدوارم نکونام بیاید و در غیر این صورت به گزینه دیگری فکر می‌‌کنیم.» تاج درخصوص اینکه به دلیل بیماری از فدراسیون رفت اما الان به خاطر شکسته شدن رأی ویلموتس برگشته اظهار داشت: «مدتی اوضاع قلبم نگران‌کننده بود. در ترکیه استند و دریچه گذاشتم. همان موقع هم پزشکان گفتند باید کناره‌گیری کنی اما بنابر توصیه‌ها آمدم و ادامه دادم. تا جایی که سکته‌ای در کمپ تیم ملی که برای مجمع فوتبال بوشهر می‌‌رفتم داشتم. یک راست به بیمارستان رفتم. دکتر گفت به نظرم ادامه کار به صلاح نیست و ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. وزیر آمد و پرونده را خواند. با دکتر صحبت کرد. دکتر به او گفت من توصیه‌ای برای ادامه ندارم. حتی به من گفت مشاور عالی باش اما زیر بار نرفتم. چون فکر کردم واقعاً نمی‌شود. الان فکر می‌‌کنم شرایط بهتری دارم که آمدم.» 
در فدراسیون فوتبال کسی ارباب و نوکر نیست
وی در پاسخ به این سؤال که کی‌روش به ایران بیاید همچنان می‌‌شود ارباب فوتبال ایران گفت: «اگر می‌‌خواهیم همه با هم در این راستا تعامل کنیم و بتوانیم همکاری با رسانه‌ها را داشته باشیم باید ادبیات متقابل و درستی وجود داشته باشد. در فدراسیون فوتبال کسی ارباب و نوکر نیست و اصلاً این صحبت‌ها در شأن رسانه ایران نیست که می‌‌زنند. من انتظار دارم رفتار کی‌روش همان رفتاری باشد که در گذشته با ما داشته است. او باید رفتارش مناسب باشد تا به باشگاه‌ها و فدراسیون و رسانه بتواند کمک کند تا رشد کنیم. ما کی‌روش را استخدام کرده‌ایم تا در تیم ملی برای ما کار کند نه اینکه بر ما ریاست کند.»