بنا به دنبال قهرمانی

پریسا غفاری / مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی ۲۰۲۲ جهان امروز با حضور ۴ کشتی‌گیر ایرانی روی تشک‌های سالن اشتارک آرنا در بلگراد پایتخت صربستان آغاز می‌شود. تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته و در جریان رقابت‌های جهانی نروژ با عملکردی درخشان با کسب ۴ مدال طلا و ۲ برنز و تنها با ۶ امتیاز اختلاف، پایین‌تر از روسیه بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد و حالا در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، محمد بنا و شاگردانش، این فرصت طلایی را در اختیار دارند که بر سکوی نخست جهان قرار گیرند.
ساعت 13 امروز در وزن ۵۵ کیلوگرم، پویادادمرز با کسب عنوان سومی در جام تختی و قهرمانی در تورنمنت قزاقستان به عنوان اولین ملی‌پوش ایران در رقابت‌های جهانی روی تشک می‌رود. او در اولین تجربه جهانی خود در رده بزرگسالان کار بسیار دشواری مقابل چهره‌های مطرح کشتی جهان دارد.الدانیز عزیزلی دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۸ از آذربایجان، نوگزاری سورتسومیا دارنده مدال طلای بزرگسالان جهان ۲۰۱۹ و طلای امیدهای جهان ۲۰۱۸ از گرجستان، اکرم اوزترک دارنده مدال برنز جهان از ترکیه، از مهمترین رقبای دادمرز در صربستان خواهند بود. دادمرز در میان ۸ نفر برتر رنکینگ وزن ۵۵ کیلوگرم نیز حضور ندارد تا کار او برای رسیدن به مدال سخت‌تر هم بشود.
وزن ۷۲ کیلوگرم؛محمدرضا مختاری در جام تختی و رقابت‌های آسیایی به مدال طلا رسید و در تورنمنت قزاقستان در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید. مختاری سال گذشته در همین وزن نماینده ایران در رقابت‌های جهانی نروژ بود اما از رسیدن به مدال بازماند و این بار با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ، در وزنی که چندان مدعی شاخصی ندارد به دنبال جبران و اثبات توانایی‌های فنی خود در بلگراد خواهد بود. کریستوپاس اسلیوا دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از لیتوانی و نفر نخست رنکینگ، مدعی نه چندان عنوان‌دار این وزن در صربستان است. این کشتی گیر سال گذشته در رده‌بندی قهرمانی جهان با نتیجه سنگین ۱۰ بر یک از سد مختاری گذشت و به مدال برنز جهان رسید. گئورگ ساهاکیان دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از ارمنستان، روبرت فریتس دارنده مدال طلای اروپا از مجارستان و اولوی غنیزاده دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان نیز دیگر چهره‌های مطرح این وزن هستند. 
وزن ۷۷ کیلوگرم؛ محمد علی‌گرایی کاپیتان تیم ملی کشورمان بدون شک شایستگی این را داشته که مدال طلای جهان را در کارنامه خود داشته باشد اما بر خلاف ۳ دوره حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ صاحب ۳ مدال برنز شده و در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز به عنوانی بهتر از نهمی نرسید. او در المپیک توکیو نیز یکی از مدعیان اصلی تیم ایران برای ایستادن بر سکو بود اما به عنوان پنجمی رسید و به جای او برادر کوچکترش محمدرضا با درخشش خیره‌کننده خود به مدال طلای المپیک بوسه زد.محمدعلی اینبار در شرایطی نه چندان خوب عازم بلگراد شده چرا که مدتی را به علت آسیب‌دیدگی دور از تمرینات بود و حتی برخی منتقد چرایی اعزام او به این مسابقات شدند. او باوجود داشتن مصدومیت و نمایش دور از انتظار در تورنمنت لهستان، نفر مورد نظر بنا برای اعزام به رقابت‌های جهانی نام گرفت. باید منتظر ماند و دید‌ گرایی با تکیه بر تجربه خود می‌تواند این‌بار در وزنی سخت ودشوار که مدعیان زیادی دارد، مدالی بهتر از برنز جهان را از آن خود کند یا خیر؟


سنان سلیمانوف دارنده مدال نقره جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان و نفر نخست رنکینگ یکی ازمدعیان اصلی این وزن در صربستان است. آکژول ماخمدوف قرقیز و دارنده مدال نقره المپیک توکیو و شوهی یابیکو ژاپنی نفر سوم المپیک توکیو نیز دیگر مدعیان اصلی این وزن هستند. مالخاس آمویان ارمنستانی نیز پس از کسب مدال طلای جهان در وزن ۷۲ کیلوگرم، به یک وزن بالاتر آمده تا دیگر مدعی وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی جهان باشد. کیم هیون وو دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک نیز در ۳۳ سالگی همچنان می‌تواند دیگر مدعی جدی این وزن در صربستان باشد.ویکتور نمس دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از صربستان و ایک ناتساکانیان دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان از دیگر چهره‌های شاخص در این وزن شلوغ و پر مدعی هستند.
وزن ۸۷ کیلوگرم؛ ناصر علیزاده با قهرمانی در جام تختی و مسابقات آسیایی صاحب دوبنده تیم ملی شد.علیزاده دارنده مدال طلای آسیا و برنز امیدهای جهان، در اولین تجربه جهانی بزرگسالان کار سختی را در مصاف با مدعیان این وزن و در رأس آنها داتوناشویلی صرب دارد. زورابی داتوناشویلی صرب سال گذشته عملکرد خوبی داشت، او ابتدا در المپیک توکیو برنز گرفت و سپس در نروژ بر سکوی اول جهان ایستاد.آلکس کسیدیس دارنده مدال نقره ۲۰۲۱ جهان از سوئد، تورپال بیسلطانوف ۲۱ ساله و دارنده مدال طلای اروپا ازدانمارک و اسلام عباس‌اف دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان، دیگر مدعیان این وزن هستند. رقابت‌های شانس مجدد، رده‌بندی و فینال این اوزان فردا برگزار می‌شود.

بنا: هیچ تیمی 
منسجم‌تر و کامل‌تر از ایران نیست
​​​​​​​محمد بنا سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی، تیمش در قهرمانی جهان را بی‌همتا می‌داند:«2، 3 تیم از لحاظ تیمی قدرتمند هستند اما هیچ تیمی منسجم‌تر و کامل‌تر از ایران نیست. آذربایجان، گرجستان و ترکیه تیم‌های خوبی هستند و خود صربستان با اینکه در تیم خوبی نیست اما چند مهره خوب دارد. در واقع خیلی از کشورها ستاره‌هایی دارند. امیدوارم در نبود روس‌ها روی سکوی قهرمانی قرار بگیریم.» به گفته او، شرایط ملی‌پوشان فرنگی‌کار عالی است: «شکر خدا بچه‌ها شرایطی عالی دارند و دیروز تمرین خوبی انجام دادند. دیروز قرعه‌کشی 10 وزن انجام شد و امیدوارم امروز در اوزان 55، 72، 77 و 87 کیلوگرم شروع خوبی داشته باشیم. امیدوارم در هر سه روزی که قرعه‌کشی برگزار می‌شود، مدعی باشیم. همه کارهایی که لازم بود، انجام دادیم و دیگر همه چیز به لطف خدا برمی‌گردد تا دل مردم را شاد کنیم.» او با عدم پیش‌بینی تعداد مدال‌های تیمش در 10 وزن مسابقات، سکوی تیمی را ترجیح می‌دهد: «البته خیلی کار سختی است، اما در مجموع برای ما مهم‌تر است تا بتوانیم از نظر تیمی حتماً روی سکوی قهرمانی تا سوم بایستیم. بچه‌ها نه تنها در طول این ماه، بلکه در چهار سال گذشته زحمت زیادی کشیدند و شرایط آمادگی خوبی دارند. نمی‌شود تعداد مدال‌ها را پیش‌بینی کرد، اما امیدواریم در غیاب روس‌ها روی سکوی قهرمانی قرار بگیریم.»