مرز بسته است هموطنان برگردند

آرمان ملي: روز گذشته، 9 زائر ايراني در کربلا جان باختند. نزديک به 6 هزار نفر گرمازده شده‌اند. همه مرزهاي عراق به دليل نگراني از امنيت و سلامت زائران تا اطلاع ثانوي بسته شدند. همچنين اعلام شد که گذرنامه موقت اربعين صادر نمي‌شود و سفرهاي اتوبوسي به عراق لغو شدند. به گفته مجيد ميراحمدي، رئيس ستاد مرکزي اربعين حسيني، همه مرز‌هاي منتهي به معابر خروجي زائران به عراق به دليل نگراني از امنيت و سلامت زائران تا اطلاع بعدي بسته شد. و براي اينکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پايانه‌هاي مسافربري ابلاغ شد که همه برنامه‌هاي سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌هاي عراق از روزگذشته لغو شده‌اند.اساس نگراني، نبود آمادگي و زمينه‌ها و بسترهاي طرف عراقي در سرعت عمل پذيرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافي بودن امکانات در آن سوي مرز، کثرت جمعيت و هواي گرم، اعلام شد. به گفته پيرحسين کوليوند، رئيس جمعيت هلال احمر، تا به روز گذشته، تعداد 3 هزار و 764 نفر از زائران در کربلاي معلي به مراکز درماني که تحت پوشش هلال احمر جمهوري اسلامي هستند مراجعه کردند. بيش‌ترين مراجعه زائران در کربلا به دليل تزريقات، سرم‌تراپي و تست قند خون بوده است.
مسير به مرز چزابه و شلمچه کاملا بسته شد
با توجه به ازدحام جمعيت در مرزهاي منتهي به عراق و همچنين مشکلاتي که براي ورود زائران به عراق ايجاد شده بود، ستاد مرکزي اربعين صبح روز گذشته از بسته شدن تمام مرزهاي منتهي به عراق خبر داد. خليليان استاندار خوزستان هم درباره وضعيت مرزهاي ايران و عراق، خطاب به زائران، گفت که «خروجي شهرها به سمت مرز چزابه و شلمچه بسته است و به هيچ‌وجه سمت اين دو مرز حرکت نکنيد.» خليليان تاکيد کرد: در خاک عراق امکاناتي وجود ندارد. حتي آنجا کسي نيست که آب دست زائران بدهد. محمد صادق معتمديان استاندار آذربايجان‌غربي هم در اين باره گفت: «در مرز تمرچين عبور و مرور بدون مشکل در حال انجام بود اما با توجه به تصميم ستاد مرکزي اربعين به علت عدم امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوي در مرز تمرچين عبور و مرور متوقف است.»رئيس ستاد مرکزي اربعين حسيني، ساعاتي بعد از اعلام خبر بسته شدن مرزهاي منتهي به عراق، با بيان اينکه در برخي از مرزهاي ما مخاطرات جدي براي زائران به وجود آورد، گفت: «ريشه اصلي مشکلات دو مساله است؛ يکي ناتواني طرف عراقي در حمل و نقل زائران به سمت عتبات و مساله بعدي ضعف و کندي خروج زائران از گيت‌هاي پليس مرزي و گذرنامه عراق است. اين دو مساله باعث شد ما در مرز مهران تجمع چند ده هزار نفري داشته باشيم که با تلاش‌هاي صورت گرفته از تلفات زائران جلوگيري شد اما برخي از زائران دچار گرمازدگي شدند.»
اجازه ورود هيچ زائري را نخواهيم داد


رئيس ستاد مرکزي اربعين در ادامه با اشاره به وضعيت مرزهاي شلمچه و چزابه تصريح کرد: «تمامي حمل و نقل زائران در اين دو مرز متوقف شد و زائران ساعت‌ها در گرماي بالاي 50 درجه قرار گرفتند و مخاطرات جدي برايشان به وجود آمد و ما به سرعت وارد عمل شديم و با اعزام خودروهايي که قبل از اين طرف عراقي اجازه ورود آن‌ها را نمي‌داد زائران را به عتبات منتقل کرديم.»ميراحمدي، افزود: «تاکيد مي‌کنم به هيچ عنوان هيچ زائري به سمت پايانه‌هاي مرزي حرکت نکند و ما هم اعلام کرديم اتوبوس‌ها از مبدا شهرها حرکت نکنند؛ البته وجوه بليت‌هاي خريداري شده مسترد مي‌شود و حتي آن دسته از عزيزاني که هزينه بيمه خود را پرداخت کرده‌اند مبالغ خود را دريافت خواهند کرد.»رئيس ستاد اربعين با بيان اينکه امنيت زائران خط قرمز ماست و اقدام ما در جهت پيشگيري از بحران بود، گفت: «اتوبوس‌هايي که در حال حاضر در حال حرکت به سمت مرزها هستند 1300 اتوبوس است که در مسير هستند و نگراني ما اين است که زائران عزيز دچار مشکل نشوند.»به گفته ميراحمدي، «زائراني که با وسيله شخصي خودشان هستند به هيچ وچه امکان حضور در پايانه‌هاي مرزي را ندارند و همه پارکينگ‌ها ظرفيت‌شان کامل شده است.» او افزود: «اگر شرايط اطمينان بخشي حاصل شود ما با اطمينان از اينکه امنيت زائران صد در صد تامين باشد، اطلاع‌رساني مي‌کنيم اما با اين شرايط، اجازه ورود هيچ زائري را نخواهيم داد.»
وضعيت زوار در پايانه‌هاي مرزي نگران کننده بود
به گفته مسئولان، در گرماي بالاي 45درجه مهران، مي‌طلبيد مسئولان هر دو طرف مرز خدمات‌دهي بيشتري را براي زائران و مردم فراهم مي‌کردند اما در شرايط به وجود آمده طي ديروز مردم در مرز مهران دچار مشکلات زيادي ازجمله گرمازدگي شدند. بايد گفت که در حال حاضر مرز بسته‌شده و حجم زيادي زائر در شهرستان و مسيرهاي پايانه سرگردان شده‌اند، با توجه به اين حجم زوار لزوم نظم‌دهي و افزايش خدمات‌رساني ضروري است. با توجه به اينکه مهران يکي از گرم‌ترين شهرهاي کشور است، خدمات‌رساني به مردم براي پيشگيري از بيماري و گرمازدگي ضروري به نظر مي‌رسد. در حال حاضر مسيرهاي منتهي به مهران نيز بسته‌شده، حجم زيادي از خودروهاي زائران در جاده‌ها هستند که با توجه به گرماي هوا، خدمات‌دهي به اين زائران نيز بايد افزايش يابد. همچنين شاهد برخي تصادف در محورهاي اين استان نيز هستيم که نياز است مسئولان انتظامي استان به جاده‌هاي استان توجه ويژه داشته باشند. مسئولين با تأکيد بر اينکه زائران هر چه زودتر برنامه زيارتي خودشان را پايان دهند، گفته اند: سفر زيارتي ايام اربعين بايد کوتاه و حداکثر 5 روز باشد.