تقاضای ستاد اربعین از زائران تا اطلاع بعدی فعلا به طرف مرزها حرکت نکنید

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه های منقضی شده متوقف شد.
به گزارش ایرنا، سردار مهدی حاجیان روز جمعه در یک گفت و گوی تلویزیونی از ازدحام زائران در مرز ایران و عراق خبر داد و افزود: از امروز هیچ گونه برگ تردد و تمدید گذرنامه برای سفر به عتبات تا اطلاع ثانوی صادر نخواهد شد.
وی اظهار کرد: در پی ازدحام بیش از حد خیل عظیم عاشقان در مرزها برای ورود به کشور عراق و عدم آمادگی طرف مقابل ، مصوبه ای از سوی ستاد مرکزی اربعین منتشر شد.
سردار حاجیان تصریح کرد: پیرو این تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز روز جمعه صدور برگ گذر ویژه اربعین و تمدید گذرنامه های منقضی شده در کلیه مراکز صدور گذرنامه و دریافت درخواست متقاضیان در مراکز پلیس+۱۰ متوقف شده است.


سخنگوی فراجا در پایان با بیان این که از مردم و علاقه‌مندان به زیارت عتبات عالیات خواهشمندیم از مبدا خود به سمت مرزهای کشور حرکت نکنند، اظهارداشت: هرگونه تصمیمات بعدی متعاقبا از رسانه‌های معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.
وی اضافه کرد: از مردم استدعا داریم به مراکز گذرنامه مراجعه نکنند چرا که صدور آن متوقف شده است؛ تمام برگه گذرویژه‌ها که درخواست شده بود تولید، چاپ و تحویل پست شده است و دیگر برگ گذرواژه صادر نمی شود.
نیاز روزانه به ۸۰۰ اتوبوس برای بازگشت زوار اربعین
جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا، اوج بازگشت زائران اربعین را ۱۸ تا ۲۴ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به انبوه جمعیت و مدیریت زمان در موج بازگشت، پیش بینی می شود روزانه به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز باشد.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار محمد شرفی در جلسه ستاد اربعین که در مرکز مانیتورینگ شهر مهران با حضور معاون اول رئیس جمهور و جمعی از مسئولان و فرماندهان کشوری و استانی برگزار شد، اظهارداشت: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه راهبردی تمام سعی خود را برای تسهیل تردد و تامین و حفظ نظم و امنیت زائران ابا عبدالله الحسین‌(ع) انجام می دهد.
جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا تصریح کرد: امروز که در مرحله اجرا هستیم هماهنگی ها و تعامل مناسبی بین دستگاه های متولی ماموریت بزرگ اربعین وجود دارد در همین راستا پلیس نیز با تمام توان تلاش می کند تا خدمات رسانی مناسبی برای زائران انجام دهد.
وی با بیان اینکه از ۱۸ تا ۲۴ شهریور ماه جاری با اوج برگشت زائران اربعین مواجه خواهیم شد، گفت: با توجه به انبوه جمعیت پیش بینی می شود برای جابجایی زائران به شهرستان های عقبه، روزانه نیاز به حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس باشد و این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای شود تا موجب نارضایتی نشود.
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تاکید کرد: با توجه به تعدد تردد خودروهای زائران اربعین در محورهای مواصلاتی باید تدابیری نظیر تهیه خودروهای سیار سوخت رسان و امدادگر برای تسهیل تردد و روانسازی‌ ترافیک در نظر گرفته شود تا مانع ایجاد گره ترافیکی شویم.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه زمان حضور و بازگشت زائران بسیار مهم است و باید به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی شود تا خلل یا مشکلی ایجاد نشود، یاد آور شد: با توجه به ترافیک در محدوده شهری مهران نیاز است تا تدابیری اندیشیده شود که منجر به افزایش توان خدمات رسانی بهینه مواکب به زائران شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ هزار نیروی پلیس با نهایت عشق و علاقه به آقا ابا عبدالله الحسین(ع) در ماموریت عظیم اربعین حسینی در حال خدمات رسانی به زائران هستند، گفت: با لطف و عنایت الهی تمامی طرح های انتظامی در حال اجرا است.
دستورات ویژه از تهران پیگیری میدانی در مهران
ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد موقتا همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم در عراق بسته شده است اما معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور، فرمانده کل سپاه پاسداران و تعدادی از وزرا برای حل مشکلات زائران در این مرزها حضور دارند.
به گزارش ایرنا، مهمانان امام حسین(ع) طی این روزها با اشتیاق از اقصی نقاط کشور خود را به مرزهای مواصلاتی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه، تمرچین و باشماق رساندند تا با عبور از مرزها قدم در بارگاه حسینی بگذارند. حال با نزدیک شدن به اربعین حسینی مرزها این روزها با ازدحام و ترافیک بالایی از زائران روبروست و مسئولان کشور هم تمام اقدامات لازم را برای تسهیل عبور عاشقان به عتبات عالیات به کارگرفته‌اند. اما طرف عراقی زیر ساخت های لازم برای تامین نیاز های اولیه این حجم جمعیت از زائران را در مرز ها ندارد.و زائران در مرزهای عراق با مشکل حمل و نقل و تامین نیازهای اولیه و ضروری مواجه هستند. لذا ستاد مرکزی اربعین تصمیم گرفت موقتا برای حفاظت از جان زائران با توجه به گرمای هوا مرز های شش گانه را تعطیل کند.
در حال حاضر معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور مدیریت میدانی حل مشکلات زائران اربعین را بر عهده گرفته اند،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز از مرزهای کشور بازدید و در راستای کمک به زائران دستورات مهمی را صادر کردند.
رییس جمهور نیز ضمن بررسی مدائمی وضعیت مرزها در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی را برای حل مشکلات مردم صادر کرد.
همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بسته شد
تصمیمی برای حفاظت از جان مردم
مهمترین خبر اربعینی جمعه ۱۸ شهریور اعلام تصمیم ستاد مرکزی اربعین مبنی بر بسته شدن همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بود.
در این رابطه مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه (۱۸ شهریور) پس از پایان نشست ستاد اربعین در مرز مهران اعلام کرد: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.
وی تاکید کرد : با توجه گرمای هوا و کثرت جمعیت این تصمیم برای حفظ سلامت و امنیت زائران اتخاذ شده است.پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم عزیز اطلاع رسانی می شود.
میراحمدی: هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند
وی در مصاحبه ای اعلام کرد: نباید زائر جدیدی به پایانه های مرزی اضافه نشود و هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند.تمامی پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی پر شده است.
زائران ایرانی حاضر در عراق نیز هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند، چون سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.
صدور برگ تردد ویژه اربعین متوقف شد
علاوه بر این سردار حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه های منقضی شده متوقف شد.
عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه متوقف شد
ضعف عراق در تامین حمل و نقل مورد نیاز از مرزها به عتبات
همچنین عبور زائران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در خوزستان، به دلیل بسته شدن مرزهای ایران با عراق،جهت حفظ سلامتی مردم به طور موقت متوقف شد.
عصر دیروز پایانه مرزی شلمچه شاهد ازدحام زائران اربعین حسینی بود که عبور آنها به دلیل نبود امکانات لازم در عراق به ویژه وسایل حمل و نقل برای انتقال زائران از شلمچه به شهرهای مقدس عراق، در ساعاتی دچار وقفه شد.
پایانه‌ مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر، و چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، ۲ گذرگاه مهم تردد زائران اربعین حسینی هستند.
زائران مدت اقامتشان را در کربلا و نجف کوتاه کنند
علاوه بر این آل صادق سفیر ایران در عراق از زائران ایرانی خواست که سفر خود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مدیریت کنند و مدت اقامتشان را در کربلا ونجف کوتاه کنند.
دستورات رئیس جمهوری به وزیر کشور برای حل مشکلات زائران اربعین
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که بطور مستمر وضعیت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به ویژه در مرزهای زمینی را پیگیری می‌کندظهر روز جمعه (18 شهریور) در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفتگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد.
آیت‌الله رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرز چذابه
علاوه بر این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب (۱۷ شهریور) از نحوه خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی در مرز چذابه بازدید کرد و مشکلات زائران را مورد بررسی قرار داد.
بازدید سرپرست وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی از مرزهای شلمچه و چذابه
همچنین محمدهادی زاهدی‌وفا در این سفر از موکب‌های برپا شده توسط زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر در ۲ پایانه‌ مرزی چذابه و شلمچه، و نحوه خدمات‌رسانی آنها به زایران اربعین حسینی بازدید کرد.
رایزنی وزیر کشور با مقامات عراقی برای تسریع در عبور زائران ایرانی و خارجی از مرزها
علاوه بر این وزیر کشور که ماموریت ویژه حل مشکلات زائران اربعین را برعهده دارد، روز پنجشنبه(۱۷ شهریور) پس از دیدار با همتا و سایرمسئولان عراقی از موافقت مسئولان عراقی با تسریع عبور زائران از مرز و پذیرش پیشنهاد ایران برای خروج اتباع مقیم ایران خبرداد.
وزیر کشور از عراق به مهران آمد/ صدور ۳ دستور برای حل مشکلات زائران اربعین
احمد وحیدی بلافاصله از عراق عازم مهران شد، وی عصر پنجشنبه (۱۷ شهریور) در بازدید از پایانه مرزی مهران با اشاره به تراکم جمعیت در این مرز تردد مقداری کند خواهد بود که این‌مهم باعث می شود تا نیازهایی که لازم‌ است در کمترین زمان‌ ممکن تامین شود.
وی سه دستور ویژه برای حل مشکلات زائران در مرز مهران به شرح زیر صادر کرد:
۱.‌ آب پاش و امکانات آب و یخ تا حدودی با کمبود مواجه شده که به سرعت جبران خواهد شد.
۲.‌ مشکل تراکم جمعیت تا ۲ ساعت دیگر برطرف و همه زائران با سهولت و بدون مشکل از مرز خارج خواهند شد.
۳. از روز شنبه خودروهای ایرانی بیشتری در آن طرف مرز فعال می شود.
وحیدی: امکانات طرف عراقی برای جمعیت زائران اربعین به هیچ وجه پاسخگو نیست
علاوه بر این وزیر کشور روز جمعه (‌18 شهریور) در پایانه مرزی مهران با بیان اینکه دیروز و دیشب تعداد بسیار زیادی از زائران در پایانه های مرزی حضور یافتند با خیل عظیم جمعیت روبرو شدیم تاکید کرد: امکانات طرف عراقی برای این جمعیت به هیچ وجه پاسخگو نیست و مشکلاتی را برای زوار ایجاد کرد.
وحیدی از عموم افرادی که می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود. نیروهای پلیس راه نیز افرادی که به سمت مرزهای اربعین حرکت کنند را به شهرهای مبدا هدایت خواهند کرد ، این امر برای رفاه حال زائران با توجه به حجم جمعیت و مخاطرات ناشی از گرمای هوا برای سلامتی اعمال می شود.
همچنین نادر عمید زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: زیرساخت‌های مرز شلمچه عراق برای پذیرش زائران اربعین حسینی فراهم نیست و این مرز با دستور ستاد مرکزی اربعین تا اطلاع بعدی بسته است.
علاوه براین محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری که وی نیز از طرف رییس جمهور ماموریت ویژه برای حل مشکلات زائران اربعین دارد صبح روز پنجشنبه (۱۷ شهریور) از مرز مهران بازدید کرد،وی بلافاصله بعد از ظهر پنج شنبه وارد مرز شلمچه شد.
دستورات شش‌گانه مخبر برای حل مشکلات زائران اربعین در مرز مهران
مخبر صبح روز پنجشنبه (۱۷ شهریور) در جلسه ستاد اربعین در مهران دستورات شش‌گانه‌ای را برای حل مشکلات زائران در مرز مهران به شرح زیر صادر کرده بود:
۱.‌ ظرف ۴۸ ساعت آینده بنا بر درخواست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و استاندار ارزاق به مواکب ارسال و مواکب بیشتر تقویت می شوند.
۲.‌ کانکس های یخچالدار به استان ایلام و مرز مهران ارسال خواهد شد.
۳. لیفتراک توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات به استان ارسال می شود.
۴. یک دستگاه یخ ساز هفت تنی به استان ارسال و روزانه ۸۰۰ قالب از همدان به استان ایلام ارسال می شود.
۵.‌ با هماهنگی انجام شده با وزیر بهداشت اقلام دارویی لازم به استان ارسال می شود.
۶. دو هواپیمای آب پاش زودتر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.