رونمایی از اسناد گنجینه اسرار امام خمینی(ره)

حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني، در مراسم سي و چهارمين سالگرد تأسيس مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) گفت: بي ترديد همه هويت جمهوري اسلامي وابسته به امام است. البته اين امر روشن و واضحي است اما اگر هم کسي در آن ترديد و يا بناي شبهه هم داشت، فرمايشات جامع رهبر معظم انقلاب در مراسم امسال سالگرد امام از تعابير کامل و پر معنايي برخوردار بود که امام را جان و روح جامعه اسلامي معرفي کردند.
يادگار امام افزود: جمهوري اسلامي حکومتي بر آمده از يک اراده ملي است؛ يک اراده بزرگ که چهل و چند سال پيش به وقوع پيوست و بي ترديد هيچ انقلابي در تاريخ جهان اين مقدار حرکت و حمايت قاطبه يک ملت را همراه خودش نداشته است. از نخستين روزهايي که انقلاب شکل گرفته تا آستانه پيروزي و بعد در طول دوره حيات خودش، به گونه اي از همراهي اقشار مختلف مردم استفاده کرده که اگر کسي آن را انکار کند گويي چشمه خورشيد را در صبح منکر مي شود.
وي تأکيد کرد: بي ترديد يکي از ابعاد انقلاب اين است که رهبر اين انقلاب يک مرجع تقليد بود، توده هاي ديندار جامعه وارد شده بودند و انقلاب طبقاتي نبود؛ يعني به همان اندازه که در کشاورز و روستايي و کارگر حامي داشت، در بازاري و کارمند و دانشگاهي نيز حامي داشت. انقلاب هاي دنيا بيشتر به کودتا، شورش يا نهايتا جنبش شبيه هستند، ولي 98 درصد مردم ما به اين انقلاب رأي «آري» دادند. اما هر اتفاقي بعد از چهل و چند سال توسط افرادي مورد ترديد واقع مي شود و به آنجا رسيد که عده اي به انکار اصل انقلاب پرداختند.
امام از محبوب ترين رهبران تاريخ است


سيد حسن خميني اظهار داشت: امري که در روزگار ما بديهي است، وقتي به جلو مي رود به يک باره مي بينيد که قلب شده است. بعد هم شبهه اي را باقي مي گذارند و کساني هم به انگيزه هاي ديگري در اين شبهه مي کنند. انقلاب ما فقط مردمي ترين انقلاب قرن نيست، بلکه مردمي ترين انقلاب تاريخ است؛ امام فقط محبوب ترين رهبر قرن نيست، از محبوب ترين رهبران تاريخ است. اما ببينيد امري به اين وضوح  هم امروزه مورد ترديد واقع مي شود و  يک عده هم خوششان مي آيد و اين ترديدها را به دروغ تأييد مي کنند.
وي افزود: امام نقل کرده که يکبار يک شيعه و غير شيعه با هم بحث مي کردند و طرف مي گويد چه قدر مي گوييد کربلا کربلا؟ شيعه پاسخ داده بود، ما از غدير ياد گرفته ايم. ديديم نگفتيم و منکر شديد؛ حالا مي گوييم تا لااقل اصلش را فراموش نکنيد. حداقل فايده تکرار و بسامد يک پيام اين است که انکار آن را در روزگاران بعدي مشکل مي کند. تکرارش از اين جهت مُهمل نيست. اولا به خاطر پاسداشت حقيقت، دوما به خاطر ديني که به گذشتگان داريم و سوما آثاري که در آيندگان دارد، بايد گفت و تکرار کرد.
امروز فضاي مجازي واقعيت است؛ تقابل با آن آب در هاون کوبيدن است
يادگار امام گفت: امروز فضاي مجازي واقعيتي است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبيدن است. اما اين هم مثل هر بستري ديگر است که در آن مي شود دروغ گفت؛ دروغ هايي که  بزرگ است ولي ممکن است کسي آن را باور کند و بر آن پايه و اساسي را قرار دهد.
وي يادآور شد: فلسفه تأسيس مؤسسه از ابتدا براي جلوگيري از تحريف سخنان امام بوده؛ يکي از راه هاي تحريف همين قلب واقعيت هايي است که شرايط را عوض مي کند. آنقدر دروغ هاي بيّن مي گويند که، مطابق آن افرادي مي گويند شايد درست بوده؛ ابتدا هم با شايدها شروع مي شود و يواش يواش در مسأله اي که آدم فکر مي کند از اين روشن تر نمي شود، شبهه مي کنند. از قديم بوده که گفتند علي(ع) مگر نماز هم مي خواند و تا امروز هم هست.
بايد از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد
سيد حسن خميني تأکيد کرد: همه هويت جمهوري اسلامي به امام است و اگر امام را بگيرند اين ساختمان فرو مي ريزد؛ حتي اگر شکلش بماند جانش مي رود. لذا بايد از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد که دائما اين نکته را به همه تنبه مي دهند. شايد هيچ کسي مانند ايشان در اين مسأله عزم نداشته باشد که تنبه بدهد به اين نکته توجه کنيد و اگر فراموش کرديد در حقيقت کسي هستيد که بر سر شاخه بن مي بريد. وي افزود: مؤسسه به اين جهت شکل گرفته که تحريف هاي صريح و پنهان را پاسخ بدهد. بقيه مسئوليت هاي ما مسئوليت اختصاصي مؤسسه نيست. ترويج امام و جلوگيري از تخريب را همه نهادها و ارگان ها بايد کمک کنند. عظمت امام به اندازه اي است که ترويجش از عهده کارکنان مؤسسه خارج است. همه بر سر خوان گسترده مردم ايران، انقلاب و جمهوري اسلامي هستند و بايد در اين زمينه کار کنند؛ مسئوليتشان را بايد از آنها مطالبه کرد. يادگار امام اظهار داشت: يکي از بزرگترين وظايف مؤسسه اين است که فراجناحي عمل کند. همان اندازه که امام متعلق به همه مردم ايران بود، مؤسسه هم بايد متعلق به همه مردم ايران باشد. همان گونه که همه زير چتر امام بودند، مؤسسه هم بايد در خدمت همه باشد. البته اين هزينه دارد؛ به خاطر اينکه وقتي شما تريبون را باز مي کنيد، هر گروه مي گويد ديگري نباشد. اگر اين وظيفه را پذيرفته ايد کوله بارتان را آماده کنيد و مرعوب هيچ کس نشويد. مجموعه مؤسسه مربوط به امام و امام متعلق به همه است؛ هرکسي که به امام معتقد است در مجموعه مؤسسه جا دارد و به همين جهت جايگاه يک گروه و دو گروه نيست و چيزي که صحيح مي داند را مي گويد.
بخش‌هاي زيادي از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داريم در آينده اسناد را باز کنيم
سيد حسن خميني گفت: دومين مسأله در مورد مؤسسه چيزي است که تحت عنوان «جهاد تبيين» مطرح مي شود. ما نبايد بنشينيم که دشمنان امام هر روز موضوعي براي ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بيفتيم؛ فضاي جدال فرهنگي و بحث را ما بايد تعيين کنيم. در اثر اين رفتارهاي آنان به راحتي جاي قرباني و جلاد عوض مي شود. پرونده هاي بسته اي که در جمهوري اسلامي هست، بخشي از آن در اختيار ما است و بايد به عنوان يک عنصر مبيّن در اين فضا در معرض عموم قرار بگيرد. طبيعتا يکي از بخش هاي آن انتشار اسناد است. بخش هاي زيادي از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داريم در آينده اسناد را باز کنيم. اين اسناد باز شده خيلي از نقدها را پاسخ مي دهد؛ به صورت گزينشي هم آنها را باز نمي کنيم. دوره هاي زماني پيش رفته و مؤسسه بايد به سمت باز کردن اسناد خودش پيش برود.
وي با بيان اينکه يکي از موارد ديگر بحث بالا بردن دانش کارکنان و به خصوص محققان مجموعه است، يادآور شد: در ابتداي انقلاب، امام يک شخصيت معاصر بود و هرکس به قدر فهم خود ايشان را  لمس مي کرد. اما کارکنان مؤسسه بايد آموزش ببينند تا شناخت دقيق نسبت به زندگي امام داشته باشند، چرا که اگر قرار است همه در اين جهاد تبيين کار کنند، بخشي هم نيروهاي خود ما هستند.
مراقب هستيم که تحريف صورت نگيرد، بحث جناحي نشود
وي با بيان اينکه مجموعه در آستانه بازنشستگي بخش زيادي از نيروها است، گفت: اين جايگزيني بايد به شدت و با کمال دقت کارشناسي باشد. هر نيرويي که به مجموعه اضافه مي شود بايد در حوزه خودش و بهترين متخصص باشد. نيروي بهتر بگيريد و از آنها کار، پيشرفت و کيفيت بهتر بخواهيد. البته ما يک غناي سازماني هم داريم و آن نسل گذشته اي هستند که گنجينه اي از شناخت امام هستند. امام آنقدر بزرگ است که اگر عشاق امام نيامدند با ما همکاري کنند، ضعف ما است. درها را باز کنيد و همه را به کار بگيريد و به هيچ عنوان به افرادي که دور هم هستيد بسنده نکنيد.