26 میلیون تومان ؛قیمت پرواز به نجف !

خطوط هواپیمایی نرخ پرواز های خود را به مقصد عراق 5 برابر کرده اند آرمان امروز: هزاران عاشق امام حسين (ع) در مرزها سرگردان هستند و خطر گرمازدگي آنها را تهديد مي‌کند. مقامات ايراني از طريق رايزني با دولت عراق قرار است، افرادي را که در مرز حضور دارند به عراق بفرستند و از روز جمعه که مرزهاي پنجگانه زميني بسته شد،‌ از 7 شهريور تا 10 صبح 18 شهريور، در مجموع 1840943 از مرزهاي زميني و هوايي به سمت عتبات رفته‌ بودند که روز گذشته با بازگشايي مرز مهران، اين آمار به دو ميليون و دويست هزار نفر رسيد. سردار اشتري فرمانده کل انتظامي با تاييد اين موضوع اعلام کرد: « جازه خروج از کشور فقط به افرادي که در مرز هستند داده مي‌شود و به هيچ عنوان پارکينگ‌ها حتي براي يک خودرو هم جا ندارد و ظرفيتشان تکميل شده است حتي در شهرهاي مرزي مانند مهران زمين‌هاي کشاورزي هم تبديل به پارکينگ‌ها شده است.» طبق گزارشات بيشترين ازدحام زوار در مهران و شلمچه است، اما با تداوم گرما و کمبود امکانات براي زائرين که هنوز رد مرز نشده‌اند. ترافيک سنگيني از اتوبوس ها و خودروهاي شخصي در چند کيلومتري مرزها ايجاد شده است، ده ها هزار نفر ساعت ها پشت مرزها مانده و اجازه عبور نگرفته اند، ازدحام جمعيت بسيار بالايي در پايانه هاي مرزي وجود دارد. مشكلاتي چون «ازدحام فراوان مسافران» در مرزها، «گرماي بالاي 45 درجه»، «نبود امكانات اوليه مانند «آب»، «بهداشت و درمان» «حمل و نقل»، «تغذيه» باعث شده بيش از 10 هزار نفر از زائران دچار گرمازدگي شده‌اند. مجتبي خالدي سخنگوي سازمان اورژانس کشور با بيان اينکه بيشترين گرمازدگي در استان ايلام و در مرز مهران مشاهده شده است، تصريح کرد: « 31 هزار و 444 مراجعه به اورژانس در اين مسير داشتيم. از زائران درخواست مي‌شود، تا مدت اقامت خود را کوتاه کنند و پياده روي را از ساعت 18 آغاز کنند.» همچنين وزير بهداشت نيز با بيان اينکه، امکانات خوبي براي ارائه خدمت به زائران در مرز مهران مستقر شده است، گفت: «در عين حال همه امکانات درماني وجود دارد، سرم به اندازه کافي وجود دارد، دارو و پرسنل نيز به اندازه کافي فعال است. نزديک به پنج بيمارستان صحرايي در مرز مهران مستقر شده، که به صورت شبانه‌روزي کار مي‌کنند.»
دليل آشفتگيها
حجت ا... غلامعلي، دبير کميته زيرساخت ستاد مرکزي اربعين حسيني (ع) به رکنا گفته است: «ريشه مشکلات دو روز اخير در پايانه هاي مرزي ايران و عراق مربوط به زيرساخت ها نيست، بلکه در اين دو روز شاهد وجود مشکلات انتظامي و ساماندهي جمعيت بوديم. همچنين حجم عظيم زائران اربعين سه روز زودتر از پيش بيني ها به سمت مرزها روانه شدند. البته دليل اصلي آشفتگي هاي دو روز اخير، باز و بسته شدن مکرر مرزها توسط طرف عراقي بود.» وي در پاسخ به اين سوال که آيا حادثه منا در مرز‌هاي ايران با توجه به ازدحام جمعيت ممکن است رخ بدهد، اعلام کرد: «اکنون در حال کنترل جمعيت پشت مرزها هستيم و زائران را با روندي که کمترين ازدحام در آن وجود داشته باشد، مشغول عبور دادن از مرزها هستيم. اما بايد توجه داشت که در مراسم حج که فقط 2 ميليون زائر از نقاط مختلف جهان حضور دارند، بعضا اتفاقات ناگوار زيادي رخ مي دهد، ولي در همين چند روز حدود 2.5 ميليون زائر از پايانه هاي مرزي ايران به سمت عراق رفته اند، آن هم در شرايطي که تمام تشريفات قانوني و اداري براي عبور زائران از مرزها انجام مي‌شود.»
افزايش قيمت نجومي پرواز به عراق


 اما در شرايطي مسئولان در روز جمعه متوجه شدند كه ظرفيت‌هاي لازم براي استقبال ميليوني از زايران ايراني و عراق موجود نيست كه طي هفته گذشته، بسياري از تحليلگران نسبت به اين تبعات اين نوع فراخوان‌هاي عمومي هشدار مي‌دادند و نسبت به چشم‌انداز آينده در شهرهاي مرزي اظهار نگراني مي‌كردند. اما دولت و صدا و سيما و... بدون توجه به اين تذكرها با پخش مستمر برنامه‌هاي زنده و ميداني از مرز ايران و عراق مردم را تشويق به حضور در راهپيمايي اربعين مي‌كردند. با اين حال و بسته شدن مرزهاي، زميني، بليت هواپيما به نجف به شکل اعجاب آوري افزايش يافت، به نحوي که  قيمت بليت هوايي اربعين به بيش از 30 ميليون تومان در بازار سياه افزايش پيدا كرد. در نگاهي به سايت علي بابا، فقط مسير رفت، قيمت بليت براي هواپيماي امروز (20 شهريور) به مقصد نجف که تا 10 روز پيش 3 ميليون تومان بود، از 26 ميليون و 325 هزار تومان آغاز مي‌شود و تا 38 ميليون تومان هم مي‌رسد. همچنين بليت پرواز به بغداد از 28 ميليون تومان آغاز مي‌شود. اين در حالي است که بليت استانبول از شش ميليون و 800 هزار تومان آغاز مي‌شود و تا 30 ميليون تومان نيز مي‌رسد. با بليت برلين 16 ميليون 900 هزار تومان است.
هواپيما خالي برميگشت!
سخنگوي هواپيمايي جمهوري اسلامي گفت: در حالي که پيش‌بيني ها حاکي از پروازهاي يک سر خالي نجف- تهران تا قبل از روز اربعين بود، اما گزارشها از حجم بالاي تقاضاي برگشت هوايي زائران خبر مي‌دهد.حسام قربانعلي در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پي اعلام توقف تردد از مرزهاي زميني، حجم تقاضاي پروازهاي برگشت زوار از نجف به تهران به صورت هوايي افزايش يافته که معمولاً در اين ايام، فقط براي پروازهاي رفت، تقاضا زياد بود و هواپيماها يک سر خالي برمي گشتند  تقاضاي خريد بليت برگشت نجف به تهران بسيار زياد شده که در حال فروش هستيم و تا زماني که ظرفيت داشته باشيم، با تمام توان پاسخگوي زوار خواهيم بود که اين موضوع در حال انجام است.
بالاتر از 6 ميليون تومان تخلف است
رستم قاسمي، وزير راه‌و‌شهرسازي روز 13 شهريور، براي اطمينان‌دهي به مسافران، قيمت پرواز به عتبات را براي مسير رفت‌و‌برگشت شش ميليون تومان عنوان کرد و هشدار داد در صورت فروش بليت با قيمت بالاتر از سوي ايرلاين‌ها برخورد محکمي با متخلفان صورت مي‌گيرد. همچنين براساس ابلاغ وزير راه‌و‌شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشوري به شرکت‌هاي هواپيمايي، فروش بليت چارتري در ايام پرواز‌هاي اربعين يعني 15تا 30شهريور ممنوع است و سازمان هواپيمايي مجوز به پرواز‌هايي که چارتري يا بالاتر از شش ميليون تومان باشد را نمي‌دهد.