سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره): انتشار اسناد به برخی انتقادات پاسخ می‌دهد

یادگار امام با تاکید بر اینکه همه هویت جمهوری اسلامی وابسته به امام است، گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در چارچوب مصالح کلان جمهوری اسلامی حرکت می کند. چون بزرگترین میراث امام «جمهوری اسلامی» است و به هیچ عنوان از موسسه رفتاری که به تقابل یا تضعیف اصول و ارزش های جمهوری اسلامی منتهی شود، دیده نشده و نباید از هیچ کدام کارهای آن بوی این مطلب استشمام شود.
سیدحسن خمینی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: امروز فضای مجازی واقعیتی است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می شود دروغ گفت؛ دروغ هایی که  بزرگ است ولی ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.
وی یادآور شد: فلسفه تاسیس موسسه از ابتدا برای جلوگیری از تحریف سخنان امام بوده؛ یکی از راه های تحریف همین قلب واقعیت هایی است که شرایط را عوض می کند. آنقدر دروغ های بیّن می گویند که، مطابق آن افرادی می گویند شاید درست بوده؛ ابتدا هم با شایدها شروع می شود و یواش یواش در مساله ای که آدم فکر می کند از این روشن تر نمی شود، شبهه می کنند. از قدیم بوده که گفتند علی(ع) مگر نماز هم می خواند و تا امروز هم هست.
یادگار امام اظهار کرد: یکی از بزرگترین وظایف موسسه این است که فراجناحی عمل کند. همان اندازه که امام متعلق به همه مردم ایران بود، موسسه هم باید متعلق به همه مردم ایران باشد. همان گونه که همه زیر چتر امام بودند، موسسه هم باید در خدمت همه باشد. البته این هزینه دارد؛ به خاطر اینکه وقتی شما تریبون را باز می کنید، هر گروه می گوید دیگری نباشد. اگر این وظیفه را پذیرفته اید کوله بارتان را آماده کنید و مرعوب هیچ کس نشوید. مجموعه موسسه مربوط به امام و امام متعلق به همه است؛ هرکسی که به امام معتقد است در مجموعه موسسه جا دارد و به همین جهت جایگاه یک گروه و دو گروه نیست و چیزی که صحیح می داند را می گوید.


سیدحسن خمینی گفت: دومین مسئله در مورد موسسه چیزی است که تحت عنوان «جهاد تبیین» مطرح می شود. ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتارهای آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می‌شود. پرونده‌های بسته ای که در جمهوری اسلامی هست، بخشی از آن در اختیار ما است و باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش های آن انتشار اسناد است. بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی کنیم.
سید حسن خمینی ادامه داد: موسسه، صف نیست ستاد است؛ باید از پتانسیل همه نهادها استفاده و همه را ترغیب کند به اینکه برای امام کار کنند. حتما در دهه فجر یا سالگرد امام جشنواره ای بگذارید و به نهادی که بیشترین کار در رابطه با امام را کرده جایزه بدهید و او را معرفی کنید. همه باید پیرامون بحث امام، نهضت امام و جلوگیری از دشمنی‌های نسبت به امام کار کنند. البته ما مراقب هستیم که تحریف صورت نگیرد، بحث جناحی نشود و کسی نخواهد از این مجموعه برای مطامع خودش استفاده کند.
وی در پایان گفت: امروز در جمهوری اسلامی همه باید نسبت به امیددهی حساس باشند. ممکن است هزار اشکال باشد، که هست، اما با ناامیدی به جایی نمی رسیم. یکی از فیلسوفان معاصر جمله بسیار لطیفی دارد؛ گفته بود من نمی گویم هرکسی امید دارد به نتیجه رسیده ولی می توانم بگویم هرکسی ناامید بوده به هیچ جایی نرسیده است. امیددهی به آینده کشور و این اندیشه، وظیفه است. البته اصلا به معنای این نیست که به روی مشکلات و سختی ها چشم ببندیم ولی به هر حال مجموعه باید با توان خودش نسبت به مسائل داخلی خودش و کشور این امید را پیش ببرد.