دستیابی به حقوق قانونی، حق ایران است

شورای حکام آژانس بین‌المللی این هفته پرونده ایران را بررسی می‌کند. هنوز مشخص نیست رویکرد شورا به پرونده هسته‌ای ایران چگونه است و آیا این نشست منجر به صدور قطعنامه علیه ایران خواهد شد یا خیر.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۲۱ شهریور ماه جلسه تشکیل خواهد داد. اهمیت این نشست برای ایران از آن جهت است که در آن پرونده اتمی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای منتشر کرد. میزان اورانیوم غنی‌شده موجود در خاک ایران از مباحث این گزارش بود.
این گزارش باعث شده است موضوع هسته‌ای ایران پیچیده‌تر از قبل شود و همچنان روشن نباشد که شورای حکام چه رویکردی در قبال ایران در پیش خواهد گرفت. گرچه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای تکراری علیه ایران مطرح کرده و به مُسکن این روزهای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، اما رسانه‌های نزدیک به این نهاد، به صراحت اعلام می‌کنند که برخلاف خواست تل‌آویو و واشنگتن احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بسیار اندک است و این خود به خوبی نشان‌دهنده سیاسی‌بودن دو گزارش اخیر این سازمان است.  جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات در تلاش است تا سایه تهدیدات آژانس را به بهانه پرونده پادمانی و ادعاهای متوهمانه رژیم صهیونیستی از سر ایران دور کند.
گزارش آژانس؛ تکرار ادعا و تعلل غرب



تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شانزدهم شهریور ماه در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفت و در بخش‌های انتشار یافته در رسانه‌ها بار دیگر ادعاهای پیشین علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تکرار شد تا بهانه‌ای جدید برای ایجاد موج رسانه‌ای علیه کشورمان آغاز و تعلل در مذاکرات توجیه شود. ایران که از ابتدای مذاکرات احیای برجام اصول خود را بر پایه تعهد در برابر تعهد قرار داده است، فارغ از این فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، ضمن پایبندی به قوانین این نهاد بین‌المللی تاکید دارد که از حقوق خود در برنامه هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.
ایران یازدهم شهریور آخرین بررسی و جمع‌بندی خود را از متن پیشنهادی غرب درباره احیای برجام و با نیت به نتیجه رساندن توافق، به رابط اروپایی تحویل داد و اکنون انتظار یک‌هفته‌ای برای پاسخ آمریکا، تحت‌الشعاع جدیدترین گزارش آژانس و واکنش مقامات غربی به آن قرار گرفته است؛ گزارش و واکنشی که به خوبی نشان می‌دهد کدام طرف مذاکرات برجام در مسیر احیای آن در حال سنگ‌اندازی است.
بیانیه آژانس چه می‌گوید؟
«میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است»؛ این مهم‌ترین بند ادعایی دو گزارش چهار صفحه‌ای منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به تازگی در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است.
رافائل گروسی، رئیس آژانس، در گزارش خود اعلام کرده که ذخایر اورانیوم ایران در تاریخ ۳۰ مرداد با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرم، به سه هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است. همان‌طور که تجارب گزارش‌های گذشته آژانس نشان می‌داد، بلافاصله پس از درج بخش‌هایی از این گزارش در رسانه‌های خارجی، هجمه علیه ایران هم آغاز شد.بهانه جدید این هجمه را می‌توان در اظهارات یکی از دیپلمات‌های اروپایی جست‌وجو کرد که در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایران اگر بخواهد، می‌تواند ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۵ درصد تولید کند که با این اقدام تقریبا ۳ تا ۴ هفته برای تولید مواد کافی بمب اتمی از سوی ایران طول می‌کشد.
گزارش دوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی مدعی است که «تصمیم ایران برای حذف تجهیزات آژانس که قبلا برای فعالیت‌های نظارتی در رابطه با برجام نصب شده بود، پیامدهای زیان‌باری در توانایی این سازمان برای ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران داشته است» که ایران ماه‌ها پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و بی‌تعهدی طرف‌های اروپایی به این سند، بیشترین نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی را پذیرفته و اجرا کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس این گزارش ۳۶۲۱.۳ کیلوگرم اورانیوم در قالب گاز هگزافلوراید تولید کرده که شامل ۲۵۱۹.۹ کیلوگرم با غنای ۲ درصد، ۷۱۳.۹ کیلوگرم با غنای ۵ درصد، ۳۳۱.۹ کیلوگرم با غنای ۲۰ درصد و ۵۵.۶ کیوگرم با غنای ۶۰ درصد است.«منشأ ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای» دیگر عنوان ادعایی در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که این نهاد مدعی شده ایران همچنان پاسخ‌‌های معتبری در رابطه با منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام‌نشده، ارائه نکرده است.  این مسأله در حالی مورد اشاره آژانس قرار گرفته و به کانون هجمه رسانه‌ای علیه ایران تبدیل شده است که پیش از این و در جریان توافق برجام ۲۰۱۵ پرونده آن بسته شده بود.این نهاد بین‌المللی در حالی خواستار توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده، است که تا پیش از خرابکاری رژیم صهیونیستی، بدعهدی طرف‌های غربی و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، دوربین‌ها و نظارت‌های آژانس با دقیق‌ترین ابزارها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود مانند اُلِم در جریان بود.   
سایه سیاست بر سر گزارش آژانس
پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و در پی آن تکرار ادعاها علیه ایران، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس را تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی دانست که هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران متذکر شد که برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیر کل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزییات غیر ضرور است، همانند گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.
محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین هم با تأکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری و تعامل با آژانس مبتنی بوده است، افزود: «از طرف مقابل انتظار می‌رود تا بی‌توجه به فشارهای سیاسی و سوالات برآمده از شیطنت‌آفرینی طرف‌های ثالثی که عضو هیچ سازوکار پادمانی آژانس نیستند و میزبان ده‌ها کلاهک هسته‌ای هستند، به وظیفه ذاتی خود بپردازد.»او با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است، گفت: «سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای با آژانس و با هدف حل و فصل آنها به عمل آورده است.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگوی تلفنی با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، تصریح کرد که در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم، اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد. وانگ ایی هم با رد یک‌جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و حمایت از درخواست‌های منطقی ایران در مذاکرات هسته‌ای، دستیابی به حقوق قانونی را حق ایران دانست.