پرداخت ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «امیرحسین مدنی» در کارگروه ملی اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری خبر داد: بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع از محل بازپرداخت تسهیلات و باقیمانده تعهدات بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به موضوع اشتغال روستاییان و عشایر کشور قرار است تخصیص یابد. 
وی افزود: با اذن رهبر معظم انقلاب نیز یک میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 97 ذیل قانون اشتغال پایدار روستایی، اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شد که در مجموع با سهم آورده بانک‌های عامل بیش از 21 هزار میلیارد تومان به روستاییان اختصاص یافت.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه تاکنون حدود 15هزار میلیارد تومان از منابع مورد نظر به روستاییان پرداخت شده است، تصریح کرد: بیش از پنج هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت، تسهیلات داده شده و چهار هزار میلیارد تومان از محل اصل منابع در اختیار بانک‌های عامل قرار دارد که مقرر شد هرچه سریع‌تر از طریق سامانه کارا در اختیار روستاییان قرار گیرد. 
مدنی افزود: بیش از 53 میلیون دلار از مبلغ اذن گرفته شده از رهبر معظم انقلاب هنوز توسط صندوق توسعه ملی اختصاص نیافته که در کارگروه ملی اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری مقرر شد این مبلغ هرچه سریع‌تر اختصاص یابد که با احتساب سهم بانک‌ها پیش‌بینی می‌شود بیش از 2500 میلیارد تومان از این محل برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شود.


رشد 200 درصدی اشتغال خانگی
همچنین به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند و خیاطی، قالیبافی، گلیم‌بافی، پرورش زنبور عسل، فرآوری زعفران، تولیدات چرمی دست‌دوز و پرورش گیاهان زینتی از جمله رشته‌های حوزه مشاغل خانگی به شمار می‌روند.
آزیتا همتیان؛ رئیس ‌دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی با اشاره به افزایش تعداد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی از ۳۳۵ رشته به ۵۱۵ رشته، از رشد ۵۴ درصدی تعداد رشته‌های مشاغل خانگی خبر داد.
او با اشاره به هدفگذاری ایجاد ۳۰۰ هزار شغل خانگی تا پایان سال، این تعهد را ناشی از توجه دولت به توسعه مشاغل خانگی دانست و افزود: در یک سال اول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۳۹ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر، به ۴۱ هزار نفر تسهیلات بانکی پرداخت و ۷۶ هزار شغل پایدار در این حوزه ایجاد شده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ صدور مجوزهای مشاغل خانگی ۴۰۰ درصد، افراد بهره‌مند از تسهیلات ۳۰۰ درصد و اشتغال ایجادی در این بخش ۲۰۰ درصد رشد داشته است.
گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با حمایت وزارت کار و همکاری و نقش‌آفرینی موثر سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد مجری و تسهیل‌گر با هدف توانمند‌سازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات در ۳۱ استان کشور به اجرا درآمده است.