تسهیل روند پزشکی مانع مهاجرت پزشکان می‌شود

طبق گفته رئیس جامعه جراحان ایران تسهیل در روند کار فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی و به حداقل رساندن کار اجباری برای این قشر، زمینه را برای ماندن آن‌ها مساعد خواهد کرد.

بخشی فرار از مالیات و بخش دیگر مهاجرت از کشور! هر دو قشر زحمتکش و سفید‌پوش، اما رنج موجود در مسائل صنفی این قشر باعث‌شده به دلیل مشکلات موجود فرار را بر قرار ترجیح دهند. حالا یکصدا زنگ هشدار مهاجرت پزشکان به صدا درآمده‌است. پیش از اینکه نظام پزشکی بار‌ها و بار‌ها در این زمینه صحبت هشدار داده‌بود و حالا نمایندگان مجلس هم با زیرسؤال بردن سیاست‌های دولت و مجلس در این زمینه نقد‌هایی را مطرح می‌کنند.
هشدار نظام پزشکی


محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی با صراحت بیان داشته در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت. وی با هشدار نسبت به خطر عقبگرد به ۴۰ سال پیش و استفاده از پزشکان خارجی بیان کرد: سیاست‌های نادرست، جوانان جامعه پزشکی را نا امید کرده و منجر به سیل مهاجرت و انصراف از پزشکی خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص ندارند، افزوده بود: نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت.
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با تصمیماتی که در مجلس و دولت گرفته شد، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از دست دادیم و مهاجرت جامعه پزشکی اعم از پزشکان و پرستاران تشدید شد.
انوشیروان محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته ارجاع به پزشک خانواده در مجلس گفت: این کمیته تشکیل شده تا بتوانیم از خروج پزشکان و مهاجرت، آن‌ها جلوگیری کنیم و هزینه‌های بیت المال را هدر ندهیم.
آمار مهاجرت
نظام پزشکی از ارائه آمار دقیق در این زمینه امتناع می‌کند، اما بار‌ها خبر از افزایش مهاجرت پزشکان داده‌است. سازمان نظام پزشکی در جایی دیگر خبر از درخواست مهاجرت بیش از ۴ هزار پزشک در سال گذشته می‌دهد. طبق آمار در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند. هر چند که طبق تحلیل سازمان نظام پزشکی تمام این افراد از کشور خارج نشدند، بلکه فقط درخواست داده‌اند، اما گفته می‌شود بالغ بر یک‌سوم این افراد پزشک عمومی هستند. نظام پزشکی تأکید کرده‌است به طور کلی شتاب درخواست گود استندینگ برای مهاجرت در بین پزشکان بیشتر شده‌است.
دلایل مهاجرت
بابک شکارچی، معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه فاکتور‌های زیادی برای مهاجرت پزشکان وجود دارد، گفت: تعرفه‌های غیرواقعی، فشار کاری دوران رزیدنتی، تبعیض در حقوق‌های دریافتی و نبود امکانات رفاهی و درمانی در مناطق دورافتاده برای گذراندن دوره طرح، از جمله عوامل مهاجرت پزشکان است.
وی افزود: اغلب پزشکان عمومی که امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص را ندارند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی در کشور مهیا نبوده و نظام سلامت نیز این گروه از پزشکان را در قالب طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کار نگرفته‌است، میزان مهاجرت در این قشر بیش از سایر گروه‌های پزشکی است.
بررسی‌های آماری هم نشان از بحرانی‌بودن وضعیت دارد. پنج‌سال پیش نایب‌رئیس انجمن جراحان قلب ایران اعلام کرده‌بود که فقط ۲۴۰ متخصص جراحی‌قلب در کشور داریم و این آمار در حالی است که بدانیم افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان یکی از موارد نگران‌کننده به‌شمار می‌رود.
علیرضا سلیمی، متخصص بیهوشی و مراقبت ویژه در گفتگو با «جوان آنلاین» موضوع افزایش مهاجرت نخبگان را واقعیتی می‌داند که لازمه آن پذیرش است. وی معتقد است به رغم هشدار‌ها و صحت آمار مهاجرت، اما هنوز برخی به باور این مهاجرت نرسیدند تا اقدامی عاجل انجام دهند.
استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی به طور تخصصی به موضوع شرایط نامناسب متخصصان بیهوشی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم این توجه از سوی رسانه‌ها است و همچنان اقدام مؤثر و عملی صورت نمی‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه نیرو‌های عملی و تحصیلکرده در هر کجای جهان همواره در حال مهاجرت هستند و پدیده عجیبی نیست، ادامه داد: استعداد با پیشنهاد بهتر قطعاً در جای دیگر جذب می‌شود، اما راهکار اساسی تلاش برای حفظ آن استعداد موجود است که سال‌ها زحمت کشیدند.
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران دو شاخصه اصلی امنیت شغلی و درآمد مکفی را لازمه تخصص پزشکی دانست و گفت: در مورد پزشکی تخصصی شاخصه‌هایی وجود دارد که این قشر برای زندگی لحاظ می‌کنند. مسائل ساده مطرح شده می‌تواند شرایط موجود را به سادگی متوقف کند چنانکه اگر استاندارد‌های پرداختی که در حال حاضر با تمام دنیا فاصله دارد، رعایت شود ناخودآگاه هیچ پزشکی انگیزه‌ای برای رفتن از وطن خود نخواهد کرد.
۲ پیشنهاد برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان
ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در گفتگو با «جوان آنلاین» دلیل عمده مهاجرت را نارضایتی قشر پزشک از وضعیت موجود می‌داند و معتقد است: مجموعه عواملی وجود دارد که در سال‌های اخیر به تشدید مهاجرت دامن زده‌است.
وی یکی از علاقه‌های مردم جهان را نسبت به قشر تحصیلکرده در حوزه پزشکی دانست و گفت: بعد از انقلاب زحمت زیادی برای مملکت کشیده و پزشکی ما به روز و در جهان زبانزد شد.
رئیس جامعه جراحان ایران افزود: به گونه‌ای پیشرفت کردیم تا هیچ ایرانی برای درمان راهی خارج از کشور نشود و همه نوع جراحی و پیچیده‌ای از قلب گرفته تا مغز و پیوند اعضا در داخل انجام شد، اما در حال حاضر این وضعیت به خطر افتاده است.
فاضل تصریح کرد: پزشکی یکی از طولانی‌ترین رشته‌ها است چنانکه عمومی هفت سال و بعد دو سال طرح دارد و برای تخصص نیز سه تا شش سال و برای فوق‌تخصص هم همین سال‌ها باید طی شود که تقریباً یک نفر تا ۴۰ سالگی برای پزشکی باید درس بخواند و بعد از آن تحت شرایط خاص وارد چرخه فعالیت شود.
وی تأکید کرد: ما هیچ‌جا برای تسهیل روند کار پزشکی تلاشی انجام ندادیم و تعرفه را به بیمه‌هایی سپردیم که خود مصرف‌کننده است و این تعرفه‌ها بسیار غیر‌منصفانه بوده و ادامه کار را برای جامعه پزشکی هر روز مشکل‌تر می‌کند.
فوق تخصص جراحی عروق و تروما عدم استقبال جوانان را از رشته‌های تخصصی و پزشکی و وضع کلی کشور به لحاظ اقتصادی، مزید بر علت‌های موجود در این زمینه دانست و دو پیشنهاد خود را برای جلوگیری از پیشرفت روند مهاجرت جامعه پزشکی ارائه داد.
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تسهیل در روند کار فارغ‌التحصیلان و به حداقل رساندن کار اجباری برای این قشر زمینه را برای ماندن مساعد می‌کند.