توقع معجزه از عطایی نداشتیم

مهری رنجبر/ محمد رضا داورزنی با اینکه تمام قد از تیم ملی والیبال دفاع می‌‌کند اما ضعف‌ها را هم منکر نمی‌شود. او خیلی صریح می‌‌گوید: «تیم می‌‌توانست خیلی بهتر بازی کند اما دنبال مقصر نمی‌گردیم.» رئیس فدراسیون والیبال که به این تیم برای تحقق آرمانش برای صعود به جمع 4 تیم اول المپیک امید بسته، می‌داند باید نوسانش برطرف شود. او ظاهراً از عملکرد سرمربی تیم ملی راضی است، وقتی می‌‌گوید: «توقع معجزه از عطایی نداشتیم و او باید 3-4 سالی کنار تیم باشد.»
تکرار سیزدهمی دوره قبل در مسابقات جهانی برای ما راضی کننده است؟
تیم ملی بین 24 تیم حاضر در قهرمانی جهان نوسان رنکینگ داشت، یعنی تیم دهم رنکینگ بود به جمع 7 تیم اول رفت و دوباره به دهمی برگشت. تیمی که تغییر نسل داشت، در بعضی بازی‌ها خوب بود و بازی‌هایی هم نه. تیم ملی والیبال امسال در لیگ جهانی و قهرمانی جهان تیم‌های لهستان و امریکا را برد و به تیم‌های برزیل و هلند هم باخت. شاید می‌‌توانستیم هلند را ببریم، نباید تیم به هلند می‌‌باخت. مقابل برزیل هم باید باکیفیت‌تر و بهتر بازی می‌‌کرد. در واقع کیفیت بازی تیم مهم بود. بنابراین باید ضعف‌های تیم ملی جوان شده یا به عبارتی دگرگون شده را بررسی کنیم. البته باید دور از احساسات حرف بزنیم. به هر حال این تیم نسل جدیدی از والیبال ایران است که در 10-12 بازی لیگ ملت‌ها 5 باخت و 7 پیروزی گرفت که عملکرد خوبی بود. مردم هم از عملکرد تیم راضی بودند. شاید در لیگ ملت‌ها هم می‌‌توانستیم بازی‌هایی را برنده باشیم، مثل بازی با ژاپن در هفته اول. اما کم کم شرایط تیم که بهتر شد در صوفیه و گدانسک نتیجه قابل قبولی گرفت. ما در قهرمانی جهان هم از 4 بازی 2 برد و 2 باخت گرفتیم. در واقع بعداز شکست آرژانتین و مصر، برای بازی با هلند انتظارات بالا رفت. تیم درمرحله یک هشتم رقابت‌ها هم بازی تک حذفی خیلی مهمی مقابل برزیل داشت اما باخت. ما از تیم توقع شکست این تیم را نداشتیم اما باید مقابل هلند و برزیل بهتر بازی می‌‌کرد. هرچند تیم‌های بزرگ دیگر مثل فرانسه قهرمان المپیک و آرژانتین هم در یک چهارم نهایی حذف شدند و به نیمه نهایی نرسیدند. به هر حال صعود به جمع 4 تیم اول المپیک جزو آرمان‌های فدراسیون است و برای تحقق آرمان و نتیجه بهتر باید نوسان تیم را برطرف کنیم.
 شما هم اشاره کردید، کسی انتظار شکست برزیل را نداشت اما همه از بازی بد تیم ناراحت شدند.


باید عملکرد تیم را درست و به دور از احساسات با کار کارشناسی تحلیل کرد تا ببینیم مشکل تیم کجاست. نه با باخت همه چیز را تمام شده دانست و نه با برد مغرور شد. باید  ضعف‌ها را شناخت. به هر حال نه فقط تیم ما که یکسری تیم‌های بزرگ هم در مرحله یک هشتم یا یک چهارم باختند. اما باید بپذیریم می‌‌توانستیم بهتر بازی کنیم. باید روی ضعف‌ها کار کنیم تا درآینده مشکلات تکرار نشود و بازیکنان دیگر نوسان نداشته باشند. زمانی با بررسی آمار و ارقام نشان می‌‌دهند که بازی تیم رضایتبخش نبوده و باید روی آن کار کرد. بخشی از عملکرد ناموفق تیم هم به تاکتیک و تکنیک  برمی‌گردد. البته ما دنبال مقصر نمی‌گردیم اما تیمی که می‌‌تواند بهتر بازی کند، بازی بد آن هم دلیل دارد وگرنه وقتی تیم موفق باشد همه عوامل خوب کار می‌‌کند، وقتی هم که ضعف دارد باید بپذیریم که نتیجه نگرفتیم و همه در ناکامی نقش دارند.
یعنی نباید از تیم توقع نتیجه بهتر داشت؟
اینکه بگوییم اساساً نباید انتظار داشت که نه. بلکه باید از آنها انتظار داشت چرا که بازیکنان ما توانایی زیادی دارند، اما باید مشخص شود چرا نوسان بازیکنان زیاد است. باید همه تیم کارشان را درست انجام دهند، که شامل کوچینگ هم می‌‌شود. بالاخره بازیکنان بازی می‌‌کنند، اما بحث عمده، بحث روحیه تیم‌هاست. آنها نباید نگران نتیجه باشند و مقابل رقبای قوی هم از پیش باخته. نگرانی و استرس با ورود آنها به زمین باید برطرف می‌‌شود. من به بحث‌های فنی دخالت نمی‌کنم، به نظرم تیم  بیشتر از جنبه عمومی و روحی نقص داشت. اینکه  تیم در یک بازی 7 امتیاز جلو می‌‌افتد و اما همان ست را می‌‌بازد، یعنی یک جای کار می‌‌لنگد. باید به نکات ریز توجه کرد. چر که وقتی تیم بازی را می‌‌برد، ضعف‌ها را پوشش می‌‌دهد اما با باخت همه چیز و حتی کوچک‌ترین ضعف‌ها به چشم می‌‌آید. قرار است عملکرد همه تیم‌های ملی در کمیته فنی آسیب‌شناسی شود.
قبول دارید نیمکت تیم ملی ضعف داشت؟
اگر در بررسی کارشناسی به جمع‌بندی برسیم که نیاز به تقویت نیمکت هست، شک نکنید نیمکت را تقویت می‌‌کنیم.
بهروز عطایی تا المپیک سرمربی تیم ملی می‌‌ماند؟
ما از عطایی انتظار معجزه نداشتیم. قرار بود در فرایند زمانی مناسب تیمی را بسازد تا انتظارات را برآورده کند. نمی توانیم بگوییم کار با تیم را از اردیبهشت شروع کرد و در قهرمانی جهان باید روی سکو می‌‌رفت. ما برای ارزیابی عملکرد یک مربی نیاز به فرایند زمانی 3-4 ساله داریم و در این مدت مرحله به مرحله عملکرد او بررسی می‌‌شود. تحلیلی که برای رفع ضعف‌هاست، تحلیلی به معنای اینکه کار عطایی خوب بود یا نبود. در این پروسه و حضور تیم ملی در رقابت‌های امسال به هر حال همه ما نواقصی داریم، من به عنوان رئیس فدراسیون باید دید کم و کسری برای تدارکات و تأمین امکانات گذاشتم یا نه؟ یا برای پشتیبانی تیم چه اقداماتی انجام دادم؟ ایراد کار کادر فنی باید برطرف شود، حتی نوسان بازیکنان را باید پوشش دهیم. با تحلیل درست راه را برای موفقیت تیم هموار می‌‌کنیم. فرض کنید تیم با صعود  به جمع 8 تیم اول، در مرحله یک چهارم نهایی حذف می‌‌شد، نهایت به جای سیزدهم، یازدهم یا دوازدهم می‌‌شد، هدف ما این نیست که چرا تیم به جمع 8 تیم اول نرسیده، بلکه باید راه را برای صعود به جمع 4 تیم اول المپیک باز کنیم. باید بدانیم چه مشکلاتی دارد و آن را برطرف کرد.
شما حرف از صعود تیم ملی به جمع 4تیم اول المپیک می‌‌زنید، اگر سال آینده شما بازنشسته شوید، این برنامه‌ها اجرا می‌‌شود؟
برنامه‌های تیم ملی در فدراسیون طوری تدوین می‌‌شود که حتی در نبود من هم ادامه پیدا کند. چه من باشم یا نباشم، رفتن تیم ملی به المپیک مصوب می‌‌شود و هیچ برنامه‌ای قائم به شخص نیست. همه فعالیت فدراسیون برای موفقیت تیم ملی در انتخابی المپیک است. اینکه من باشم یا نباشم هم آن را متوقف نمی‌کند. نگران نباشید بدون من هم زندگی در جریان است.