مهدی فراموش نکرد؛ تسویه حساب کرد

آرمان ملي – مطهره شفيعي: بي‌ترديد اين روزها نام خانواده آيت‌ا... خزعلي بيش از ساير خانواده‌هاي سياسيون در کشور بر سر زبان‌هاست. خانواده‌اي که برخلاف تصور متکثر هستند و هر يک از فرزندان مرحوم مسير متفاوتي را طي کردند. آيت‌ا... خزعلي پنج پسر و چهار دختر داشت که در اين ميان چندفرزندش به‌واسطه مواضع و اقداماتشان معروف شدند. اکنون اظهارات اخير مهدي خزعلي به مثابه شوکي به جامعه به‌ويژه اصولگرايان بود. مهدي خزعلي گفته است: « نه تنها پسر کبري خانم؛ حتي خواهرزاده ديگرم، يعني دختر ايشان نيز سال‌هاست که در آمريکا زندگي مي‌کند... پسر انسيه خانم هم که در کانادا صاحب شرکتي است که در زمينه وي‌پي‌ان فعاليت مي‌کند، مي‌دانيد که ثبت شرکت در کانادا هزينه‌اي بيش از صد ميليارد ريال دارد.»
از همسويي با پدر تا طرد شدن
مهدي خزعلي از فرزندان حاشيه ساز آيت‌ا... بود. اگرچه او در گذشته تقريبا همسو با پدر بوده، مثلا در دهه 70 در انتشارات حيان متن برنامه هويت را که به انتقاد از برخي روشنفکران مي‌پرداخت، همراه با مقدمه‌اي از خود منتشر و بارها تجديد چاپ کرد. او از فعالان سياسي و مدير انتشارات حيان و چشم پزشک است. که بعد از جريانات انتخابات سال 1388 دستگير و زنداني شد، او چند بار به اتهام توهين به مسئولان بازداشت و زنداني شد، در پي اين اقدامات آيت‌ا... خزعلي از پسرش اعلام برائت کرد. 30خرداد 88 رجانيور نوشت: « آيت‌ا... خزعلي اعلام کرد: مدت مديدي است پسرم مهدي خزعلي از راه مستقيم منحرف شده، درست در خط مقابل قرار گرفته و هر چه نصيحت مي‌کنم و براي هدايتش متوسل به اولياي خدا مي‌شوم، اثر نمي‌کند. با بعضي از علماي بزرگ صحبت کردم، فرمودند دست نگه دار شايد به راه بيايد. ديگر کاسه صبرم لبريز شده، ديگر با او صحبت نمي‌کنم و حرف‌هاي نامناسب او را بر نمي‌تابم. ملت انقلابي عزيز هميشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذيرند. با من ارتباطي ندارد، ولي الان هم دعا مي‌کنم خداوند به او توفيق دهد که از راه انحرافي که پيش گرفته است برگردد وگرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئيس‌جمهور و مسلمين عزيز را از شر او مصون و محفوظ بفرمايد.
هجمه کبري به هاشمي به نام مهدي!


نکته جالب آنجاست که کبري در مقاطعي سعي کرد به نام حمايت از برادر به مخالفان سياسي خود انتقاد کند مانند ايامي که مهدي در زندان اعتصاب غذا کرده بود و کبري خزعلي با اشاره به اينکه برادرش اعتصاب غذاي خود را به درخواست مادرش شکسته است، گفت: هاشمي رفسنجاني عنوان کرده شکستن اعتصاب غذا به درخواست او بود اين موضوع صحت ندارد اين آقا حتي يک احوالپرسي ساده هم از برادرم نکرده است.» کبري خزعلي به اين سوال پاسخ نداد که چرا برادرش پس از اعلام ردصلاحيت آيت‌ا... هاشمي اعتصاب غذا کرده بود! سايت راه دانا که از رسانه‌هاي تندروي اصولگراست هم در آن ايام نوشته بود: « در فيس بوک مهدي خزعلي طي پيامي عنوان شد که هاشمي، خاتمي، سيد حسن خميني از وي احوال پرسي کرده اند» البته آيت‌ا... هاشمي با ديدگاه‌هاي مهدي خزعلي موافق نبود و آنگونه نبايد القا کرد که مهدي خزعلي از نزديکان آيت‌ا... هاشمي بوده است.
دلخوري‌هاي مهدي از کبري و انسيه
کبري پس از درگذشت آيت‌ا... خزعلي بار ديگر به مهدي انتقاد کرد و گفت: «پدر از فرزندشان خواستند يا برگردد و توبه کند و يا از ايشان جدا بشود و تاکيد داشتند راضي نيستم هرگز در تشييع جنازه من و يا بر سر قبر من حضور پيدا کني. حتي در وصيت نامه اولشان تصريح کرده بودند که من مي‌دانم فرزندم به‌خاطر مشکلات اقتصادي به اين وضع افتاده است و وصيت کرده بودند همين منزلي که دارند، بفروشند و به اندازه حق خود ايشان به او بدهند تا قرض‌هايش را پرداخت کند و از اين وضعيت نجات پيدا کند. ولي در اين اواخر پدر وقتي که ديدند وضعيت تغيير نکرده و او حاضر نيست عوض بشود وصيت نامه را تغيير دادند و تصريح کردند که راضي نيستند هيچ کمکي به او بشود.» انسيه خزعلي هم نظر پدرش درباره مهدي را اينگونه رسانه‌اي کرده بود: « ايشان با رويي گشاده شهادت برادرم را پذيرفتند، اما خطا‌هاي برادر ديگرم حقيقتا ايشان را زجر داد. با اينکه سعي مي‌کردند به روي خودشان نياورند، ولي ما خيلي خوب رنج پدر را لمس مي‌کرديم. سرانجام هنگامي‌که از رفتار برادرم برائت جستند، به شوخي مي‌گفتند: «تا به حال پدر شهيد بودم، حالا شده‌ام پدر طريد!» آزمون بسيار دشواري بود، ولي پدر از اين آزمون هم با سرفرازي بيرون آمدند. ايشان خيلي سعي کردند برادرم را برگردانند، ولي فايده نداشت.» طبيعي است که مهدي اين اظهارات را فراموش نکرد و اکنون از زندگي خواهرزاده‌هايش در خارج کشور پرده برداري کرد.
برادري متفاوت با ديگران
محمدحسين خزعلي يکي ديگر از فرزندان اوست، که خواننده پاپ با نام هنري «سمير زند» است، او در ژانويه 2012 موزيک ويدئويي به‌همراه حبيب محبيان، خواننده سابقا لس‌‌آنجلسي منتشر کرد که عناصري از تکنو و هاوس دارد. اين ويدئو موجب جلب توجه گسترده رسانه‌‌اي شد. او در گفت‌وگويي ويدئويي از فشارها براي اعلام برائت از برادرش مهدي خزعلي خبر داد و گفت که متن منتشرشده در بعضي سايت‌ها درباره برائت او از مهدي خزعلي، ساختگي است. او مديرعامل و رئيس هيات‌مديره مؤسسه فرهنگي- هنري اريکه سمر است.