واکنش متناسب و متقابل ایران در قبال مرگ ملکه انگلیس

آرمان ملي: پنجشنبه بود که خبر درگذشت اليزابت دوم ملکه انگليس در همه رسانه‌هاي جهان منتشر شد و خيلي زود به صدر اخبار رفت و پس از وي چارلز سوم وليعهد بريتانيا به عنوان پادشاه جديد منصوب شد.. با اين حال اعلام خبر مرگ اليزابت دوم، ملکه بريتانيا در سن 96 سالگي با واکنش‌هاي متعدد داخلي و بين‌المللي روبه‌رو شد و پرچم‌هاي کاخ باکينگهام نيز به حالت نيمه‌برافراشته در آمدند. مقامات و مسئولان بين‌المللي و سران کشورهاي مختلف نيز پيام‌هاي تسليتي را از سوي کشورشان ارائه کردندکه در ميان آنان نام ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه؛ رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيهجلب توجه مي کرد. اين در حالي است که گرچه بسياري از کشورها به عنوان پروتکل ديپلماتيک مرگ مقام بلندپايه کشوري را تسليت گفتند اما برخي کشورها نيز اساسا هيچ واکنشي نشان ندادند و بي‌تفاوت از اين مساله عبور کردند. کشورهايي که چندان خاطرات خوشي از انگلستان، ملکه و دخالت‌هاي گاه و بيگاه آنها در امورات کشورشان نداشتند.
چرايي سکوت ايران
پس از مرگ ملکه انگليس در چند روز گذشته اکثر رسانه‌ها اين مساله را پوشش دادند و بسياري از کشورها نيز نسبت به اين خبر واکنش‌هاي مختلف و متفاوتي داشتند و پيام‌هاي تسليت جداگانه‌اي فرستادند. اين در حالي است که مقامات کشورمان نسبت به اين موضوع هيچ گونه موضع‌گيري نداشتند و از آن گذر کردند. حال برخي رسانه‌هاي بين‌المللي و بيگانه اين مساله را دستاويز قرار داده‌اند که چرا دولت ايران مطابق پروتکل‌هاي بين‌المللي مرگ ملکه انگليس را به‌طور رسمي تسليت نگفته و سکوت ايران از چه بابت است. پرسش اينجا است؛ آنهايي که به عدم صدور پيام از سوي ايران خرده مي‌گيرند وآن را خلاف عرف و پروتکل‌هاي ديپلماتيک مي‌خوانند رويکردهاي انگليس و ملکه آن در قبال ايران را به‌خاطر دارند؟ آيا در موارد مشابه که مقاماتي از ايران درگذشتند مقامات انگليسي واکنشي داشتند يا پيام تسليتي صادر کردند؟ قدر مسلم اين گونه مسائل تابع پروتکل و اقدامات متقابل دو دولت است. آيا انگليس در مواردي چون رحلت امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي يا درگذشت مقامات ايران چون شهيد محمد علي رجايي رئيس‌جمهور وقت و محمدجواد باهنر نخست وزير وقت تسليت گفتند؟ يا در خصوص در گذشت مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و شهادت سردار حاج قاسم سليماني پيام تسليتي از سوي انگليسي‌ها صادر شد؟ پس مي‌توان اينگونه برداشت کرد که ايران بر اساس رفتار متناسب و متقابل عمل کرده و انتقادي به رويکرد دولت ايران وارد نيست.
موضع انگليس درباره ايران در شهريور 60


مجيد تفرشي تحليلگر مسائل انگليس در خصوص اينکه گفته مي‌شود چرا ايران مرگ ملکه انگليس را تسليت نگفت در توئيتي نوشت: «در باره عدم تسليت ايران در فوت ملکه بريتانيا، من مخالف تسليت براي مرگ رهبر يک کشور نيستم. ولي طبق اسناد بريتانيايي، پس از شهادت رئيس‌جمهور و نخست وزير ايران در شهريور 60 و بحث مفصل در لندن درباره واکنش به اين حادثه نهايتا تصميم گرفتند که نخست وزير بريتانيا به ايران تسليت نگويد و نگفت.»