دستاورد دولت در تجارت خارجی


شهباز حسن پور بیگلری
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

به واسطه گسترش روابط دولت سیزدهم با کشور‌های مختلف شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات به کشور‌های مختلف هستیم. سفر‌های استانی رئیس جمهور و هیات همراه به استان‌های مختلف در یک سال گذشته موجب افزایش اعتماد عمومی به مسئولان شد که استقرار مقامات اجرایی در هفته دولت در استان‌های مختلف برای پیگیری مشکلات مردم نیز موجب افزایش امید در میان مردم می‌شود. ما در دولت سیزدهم شاهد افزایش و گسترش روابط دولت با کشور‌های مختلف هستیم که در سایه این گسترش روابط، صادرات محصولات ما نیز افزایش قابل توجهی داشته است. ما در یک سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات محصولات مختلف به خارج از کشورو افزایش تراز تجاری هستیم که امیدواریم این سیر صعودی در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند.
علاوه بر این در حوزه نفت قرارداد‌های خوبی برای استخراج نفت میادین مختلف و ساخت پتروپالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت امضا شده که این اقدام ما را از خام فروشی به سمت فروش فراورده‌ها و محصول نهایی نفت سوق داده است. در حوزه کشاورزی ما شاهد افزایش تولید محصولات هستیم به گونه‌ای که در سال گذشته میزان گندم خریداری شده از کشاورزان با قیمت خرید تضمینی به میزان ۵ میلیون تن بوده که این میزان در سال جدید و تا پایان مردادماه به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.
در تولید ذرت و جو و ... شاهد افزایش تولید هستیم و این افزایش تولید در حالی است که استان‌های مختلف خشکسالی چند ساله و سرمازدگی و سیل را هم تجربه کرده‌اند. لازم است تا به منظور تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی، دولت حمایت‌های ویژه‌ای را به دلیل سرمازدگی‌ها سیل‌ها و خشکسالی‌ها از کشاورزان به عمل آورد.