«اصولگرایان » نگران بازگشت علی لاریجانی به عرصه سیاست

لاریجانی و اصولگراها، روی دو خط موازی حرکت می کنند سعيد شمس
آرمان امروز: منصور حقيت‌پور در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» تاکيد کرد،‌ تندروها نمي‌توانند چهره‌اي موجهي چون علي لاريجاني را بربتابند.
شايعه‌اي مبني بر انتصاب علي لاريجاني به رياست هيات عالي حل اختلاف قوا منتشر شد و البته خيلي زود هم تکذيب شد. نکته قابل‌تامل واکنش منفي اصولگرايان بود تا طبق روال چند سال اخير، ضديت خود با يکي از مهره‌هاي اصلي چند سال گذشته جريان متبوع‌شان را به‌نمايش گذاشتند تا همچنان شاهد ريزش نيروهاي جناح راست باشيم.
از دولت تا مجلس، با مهر اصولگرايي


علي لاريجاني در حالي از جريان اصولگرايي فاصله گرفته است که در انتخابات نهمين دوره رياست‌جمهوري به‌عنوان يکي از نمايندگان اصولگرايي کانديدا شده بود. او همچنين بعد از کناره‌گيري از شوراي عالي امنيت ملي در دولت اول احمدي‌نژاد و شرکت در انتخابات هشتمين دوره رياست‌جمهوري هم به‌عنوان يکي از نامزدهاي اصلي اصولگرايان در انتخابات شرکت کرد و از حوزه قم به بهارستان راه‌يافت. نکته جالب اما روز انتخابات هيات‌رييسه افتاد. غلامعلي‌حداد عادل که در مجلس هفتم روي صندلي رياست‌مجلس جلوس کرده بود و اتفاقا آن‌روزها يکي از ليدرهاي اصلي تشکيلات اصولگرايان بود،‌ در انتخابات غير رسمي رقابت را به علي‌لاريجاني باخت تا متوجه شد در ميان اصولگرايان از لاريجاني عقب‌تر است.
برجام و آغاز چالش با اصولگرايان
همزيستي اصولگرايان با علي لاريجاني سير طبيعي خود را مي‌گذارند، تا روزي که حسن‌روحاني در انتخابات يازدهمين دولت برنده شد تا «توافق هسته‌اي» را به‌عنوان مهمترين برنامه‌اش به‌سرانجام برساند. دولت همان سال اول با 5+1 به توافق اوليه رسيد. از اينجا بود که حمايت‌هاي لاريجاني از مذاکرات باعث شد، اصولگرايان و البته اعضاي جبهه پايداري با لاريجاني زاويه پيدا کنند. به‌طوريکه در 21 مهر سال 94 هم‌سلف ديروزشان را متهم به لابي‌گري براي برجام و تصويب اين طرح در عرض 20 دقيقه کردند.
حضور در ليست اميد در انتخابات مجلس دهم
اسفندماه سال 92 انتخابات مجلس دهم در شرايطي برگزار شد که اصلاح‌طلبان به‌دليل توفيق دولت تحت حمايت‌شان کرسي‌هاي قابل‌توجهي از دهمين دوره مجلس را از آن خود کردند. به‌طوريکه هر 30 سهميه تهران را که سياسي‌ترين راي‌ها بودند را در رقابت با اصولگرايان تصاحب کردند. يکي از اتفاق‌هاي خاص آن انتخاب اين بود که جناح‌راست از قرار دادن لاريجاني در فهرست خود امتناع کردند و اين اصلاح‌طلبان بودند که رقيب سرشناس ديروز را در ليست اميد شهر قم جاي دادند. با اين‌‌حال او در انتخابات با راي نسبتا پايين به‌عنوان آخرين سهميه قم براي بارسوم به پارلمان رسيد. با اين توضيح که انتخابات فوق را مي‌‌توان مهر تاييدي بر جدايي علي لاريجاني از جمع اصولگرايان قلمداد کرد.
استقبال اصولگرايان از رد صلاحيت
«تجارت، نظامات پايدار مي خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سياست روشن و ثبات در قواعد مي خواهد و فعل و انفعالات طبيعي خود را مي طلبد و با اقدامات نمايشي، مسايل پيچيده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بيکاران و ... حل نمي شود. هر کسي وعده بهشت در اين شرايط پيچيده کشور مي دهد خلاف مي گويد»
علي لاريجاني اين اظهارات را  در 25 ارديهشت‌ماه 1400 و  روز  آخر ثبت‌نام در ساختمان وزارت‌کشور حاضر شد و رسما اعلام نمود، مطرح کرد تا در لفافه پاسخ برنامه‌ها و همچينن ادعاهاي اصولگرايان را بدهد. اما شوراي‌نگهبان در اقدامي غيرمنتظره صلاحيت او را تاييد نکرد. با اين توضيح که بعدها مشخص شد، اعضاي شوراي‌نگهبان بر اساس موارد بي‌سند که تکذيب هم شدند، راي به عدم حضور رئيس سه دوره مجلس در انتخابات رياست‌جمهوري داده بودند. نکته قابل ذکر اين است که اصولگرايان نه‌تنها هيچ اعتراضي به کنار گذاشتن لاريجاني نکردند، بلکه آشکارا  از غيبت لاريجاني در انتخابات شرکت کردند.
منصور حقيقتپور: لاريجاني را تندروها اذيت کردند
منصور حقيقت‌پور، نماينده ادوار مجلس درباره نگاه اصولگرايان به علي لاريجاني اظهار داشت: اصولگرايان چند بخش مختلف از جمله سنتي‌ها، معتدلين و تندروها هستند. در واقع تندروها هستند که نمي‌توانند چهره‌اي موجهي چون علي لاريجاني را بربتابند. همچنين بايد گفت،‌ اصولگرايان سنتي و معتدل هيج مشکلي با وي ندارند.
او در پاسخ به‌اين پرسش که «چرا اصولگرايان به رد صلاحيت لاريجاني واکنش نشان ندادند» گفت: متاسفانه گروهي از سياسيون مصلحت‌سنجي کردند و براي اينکه در آينده با مشکل ردصلاحيت و ... روبرو نشوند، به‌راحتي از کنار محروميت لاريجاني از حضور در انتخابات به‌راحتي گذشتند. در کل در اين قضيه خيلي‌هاد نمره خوبي نگرفتند. البته مقام‌معظم‌رهبري درباره اين موضوع اظهاراتي را بيان کرده‌اند که از بازگويي معذوريم و اميدواريم در آينده پرده‌ها ور افتند تا مردم بدانند در خرداد 1400 چه مسايلي پيش آمد.
نماينده ادوار مجلس ادامه داد:‌ علي لاريجاني يکي از سرمايه‌هاي نظام است و اميدوارم نظام بتواند از اين پتانسيل عظيم بهره‌برداري مناسبي داشته باشد. هر چند که افراطيون بيکار نمي‌نشينند و رفتارهاي راديکال خود را درباره لاريجاني و موارد مهم ديگر انجام مي‌دهند. متاسفانه تندروها که تعدادشان به‌اندازه يک ميني‌بوس هم نيست،‌ بلندگو‌،‌ جايگاه و پول دارند و به‌همين دليل مي‌توانند نقشه‌هاي کارشکنانه خود را به‌سرانجام برسانند
منصور حقيقت‌پور در پايان گفت: حتي مخالفان لاريجاني مي‌دانند که کشور به لاريجاني و امثال لاريجاني احتياج دارد. البته ايشان از متانتي مثال‌زدني برخوردار است و به‌همين دليل نمي‌تواند براي پاسخگوييي به بدخواهان وارد فضاهاي غيرمنطقي شود.