رمزگشایی از گنجینه اسرار امام خمینی (س)

آرمان امروز: سيدحسن خميني در مراسم سي و چهارمين سالگرد تاسيس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) گفته است که امروز فضاي مجازي واقعيتي است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبيدن است. اما اين هم مثل هر بستري ديگر است که در آن مي شود دروغ گفت؛ دروغ هايي که  بزرگ است ولي ممکن است کسي آن را باور کند و بر آن پايه و اساسي را قرار دهد. سيدحسن خميني گفت که دومين مسئله در مورد موسسه چيزي است که تحت عنوان جهاد تبيين مطرح مي شود. ما نبايد بنشينيم، دشمنان امام هر روز موضوعي براي ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بيفتيم. فضاي جدال فرهنگي و بحث را ما بايد تعيين کنيم. در اثر اين رفتارهاي آنان به راحتي جاي قرباني و جلاد عوض مي‌شود. پرونده‌هاي بسته اي که در جمهوري اسلامي ايران هست، بخشي از آن در اختيار ما است و بايد به عنوان يک عنصر مبيّن در اين فضا در معرض عموم قرار بگيرد. طبيعتا يکي از بخش هاي آن انتشار اسناد است. بخش هاي زيادي از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داريم در آينده اسناد را باز کنيم. اين اسناد باز شده خيلي از نقدها را پاسخ مي دهد و به صورت گزينشي هم آنها را باز نمي کنيم. در راستاي بررسي ابعاد مختلف اين اسناد و تاثيري که مي تواند بر جامعه بگذارد، آرمان امروز نظرات افراد صاحب نظر در اين خصوص را پرسيده است که در ادامه مي خوانيد. حجت الاسلام و المسلمين رسول منتجب نيا در اين خصوص مي گويد: يکي از اقدامات بزرگ حاج احمد آقاي خميني که در مجلس سوم نيز جنبه قانوني پيدا کرد، تاسيس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) بود. طبيعي بود که اگر چنين مرکزي نباشد که متولي حفاظت و حراست از بيانيه ها و آثار حضرت امام خميني (ره) باشد، اين ميراث بزرگ دستخوش تغييراتي از سوي انگيزه هاي ناسالم و برخي طرف هاي قدرت مي شود. در تاريخ اسلام نيز اين تحريف ها را مشاهده کرديم و بر همين اساس امام خميني (ره) نيز تدابيري انديشيدند تا اين سواستفاده ها صورت نگيرد. دقيقا در وصيت نامه امام خميني (ره) نيز اين امر اشاره شده است که تا زماني سندي وجود نداشته باشد، حرف هاي منتسب به من را نپذيريد و ايشان اين خطر را پيش بيني کرده بود. پس از حاج احمد آقاي خاتمي، اين مسئوليت به آيت الله سيدحسن خميني واگذار شد که در اين دوره نيز اقدامات بسيار خوبي انجام شد.
 سواستفاده از بيانات امام خميني (ره)
در سال هاي اخير به مراتب شاهد بوده ايم که برخي چهره ها از گفته هاي امام خميني (ره) استفاده نا به حق کرده اند. تفسير و تطبيق غلط از جمله اقدامات ديگري بوده که برخي سواستفاده گران در قبال امام خميني (ره) انجام داده اند. بر همين اساس و بر طبق قانون امروز موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) مي تواند اسنادي را منتشر کند تا دست سواستفاده کنندگان برملا شود و اقدام سيدحسن خميني در اين زمينه کاملا قانوني است. با اين اقدام ديگر نمي تواند سخنان امام خميني (ره) را تقطيع کرد و ذهنيتي بد از ايشان در جامعه ايجاد کرد. بارها در سال هاي اخير  ديده شده که جملاتي که امام در خصوص منافقين گفته بود به اشتباه بر برخي گروه هاي سياسي منطبق شده که خلاف واقع بوده است. اين مشخص ترين جنبه اي است که با انتشار اسناد محرمانه از سوي سيدحسن خميني، جنبه هاي آن براي مردم شفاف و بسياري از سوالات مردم در اين خصوص پاسخ داده مي شود.
آسيب هاي عدم انتشار آن چه گفته شد


در مواقعي امام خميني (ره) صحبت هايي داشته اند که با توجه به حساسيت زمان صحبت هاي امام در ان مقطع زماني منتشر نشده و همين امر سبب شده تا شبهاتي در اذهان عمومي ايجاد شود و بر همين اساس امروز احتمالا از سوي سيدحسن خميني براي رفع اين شبهات اسناد آن منتشر مي شود. نقل مطالبي از امام که هيچ مستند مشخصي ندارد و افراد ذي نفع آن را نقل مي کنند و اهداف خاصي را دنبال مي کنند با انتشار اين اسناد خنثي مي شود. در کلام امام مقدم و موخر کردن صحبت ها نيز اهميت دارد و بعضا مشاهده شده چنين اقدامي نيز صورت گرفته است تا از صحبت هاي امام خميني (ره) سواستفاده کنند. بايد توجه داشت که شالوده انقلاب اسلامي، کلام امام خميني (ره) و اين کلام بر جامعه تاثير مستقيم مي گذارد و امروز اگر اما و اگرهايي در جامعه در خصوص انقلاب اسلامي وجود دارد نيز به علت عدم شفاف سازي در اين خصوص است که انتشار اسناد از سوي موسسه تنظيم آثار و اسناد امام خميني اين مسائل را در جامعه حل و فصل مي کند.
علت تصميم گيري هاي امام در مقاطع حساس
محمدجواد امام با اشاره به مصاديق اطلاعاتي که ممکن است از سوي سيد حسن خميني منتشر شود، گفت: اين اسناد به تصميم گيري هاي زمان امام خميني (ره) برمي گردد. نوع نگاه حکمراني امام و نوع برخورد با گروه ها، جامعه و احزاب در اين اسناد مشخص مي شود. ساليان ابتدايي پس از انقلاب اسلامي شاهد مقاطع حساسي بوديم که امام در اين مقاطع تصميمات حساسي گرفته است که هنوز بر خيلي از ما علت تصميم گيري هاي ايشان نامعلوم است که با انتشار اين اسناد، اين جنبه ها بر ما روشن خواهد شد.
امام خميني (ره) در مقاطع انتخابات و در مراوده با گروه هاي سياسي همواره به گونه اي رفتار کرده که سوالات زيادي براي اذهان عمومي ايجاد کرده است که انتشار اين اسناد مي تواند اين جنبه از مسائل را براي جامعه روشن کند. نقدهايي در آن مقطع زماني و امروز بر نوع حکمراني وجود دارد که براي جامعه تعيين کننده شده است.
پاسخ به سوالات و شبهات جامعه
به نظر مي رسد که اگر اسناد دوران امام خميني (ره) منتشر شود به جامعه اين توانايي را مي دهد تا بهتر حکمراني در زمان ها مختلف را بررسي کند. از اين جهت علامت سوال هاي زيادي در جامعه وجود دارد. در گذشته و در سال هاي ابتدايي که شوراي نگهبان تشکيل شد، شخصيت هايي نظير آيت الله صانعي و صافي عضو شوراي نگهبان بودند و به همين علت ما شاهد بوديم که بار علمي و جايگاهي شوراي نگهبان به مراتب در سطح بالايي قرار داشت و نگاهي يک طرفه و بسته در آن عرصه وجود نداشته است. انتشار اسناد مربوط به امام خميني به خوبي مي تواند تحولات اين حوزه را شفاف کند که به چه علت نگاه هاي مختلف را در شوراي نگهبان قرار داده اند.
امام خميني و مجلس
انتشار اسناد مي تواند کمک کند تا وضعيت سياسي، اجتماعي و بين الملل کشور شفاف تر شود و حتي تبادل نظرهايي که ميان امام و مجلس نيز بوده، مشخص مي شود. در آن مقطع زماني ما شاهد بوديم که 99 نماينده مجلس امام را نقد کرده اند و در خصوص نوع حکمراني ايشان نظراتي داشته اند. در آن اتفاق سياسي هيچکدام از نمايندگان از حقوق طبيعي خود محروم نشدند و هيچکدام از چرخه سياست حذف نشدند و به وظيفه نمايندگي خود ادامه دادند. اين در حالي است که امروز چنين امري ممکن نيست و در ادوار آتي اتفاقات خفيف تر سبب شده تا برخي ردصلاحيت شوند. اسنادي که از سوي سيدحسن خميني منتشر مي شود مي تواند چرايي اين اتفاقات پيرامون مجلس را براي مردم شفاف سازد و تفاوت ها در نوع حکمراني ها را براي جامعه مشخص کند.
جامعه نيز مشخصا با تحليل خود و با آگاهي که در اين حوزه بدست مي آورد، در وهله نخست تصميمات آگاهانه مي گيرد و به اين علم دست پيدا مي کند تا به چه شکلي در عرصه سياسي و اجتماعي نقش آفريني کند و به همين علت است که مي توان گفت انتشار اسناد بسيار مهم و تاثيرگذار بر آينده سياسي کشور است.