مالیات برفالوور در بودجه 1401

بیش از 100 صفحه اینستاگرامی بالای ۵۰۰ هزار فالوور مشمول مالیات می‌شوند رها معيري
آرمان امروز: سياست‌هايي که اين روزها در قبال فضاي مجازي اتخاذ مي‌شود، همان سياست‌هاي يک بام و دوهوايي است که سال‌ها محکوم به شکست بوده و هر وزير ارتباطاتي که برسر کار آمده، اهداف و برنامه‌هاي خود را براساس نوع علاقه خود نسبت به فضاي مجازي اتخاد کرده است. مثلا همين چند وقت پيش و پس از جنجال‌هاي لايو يک پسر بچه 14 ساله با يکي از بلاگرهاي معروف، بسياري از مسئولان تصميم گرفتند که اينستاگرام را فيلتر کنند، بدون اينکه توجهي به ميليون‌ها کاربر اين پلتفرم داشته باشند که از طريق اينستاگرام امرارمعاش يا کارهاي تحقيقي و پژوهشي انجام مي‌دهند. آذري جهرمي در قامت وزير ارتباطات دولت قبل که خود مانند يک بلاگر در اينستاگرام فعاليت داشت و حتي کُري‌خواني‌هاي او به مذاق طرفداران استقلال چندان خوش نمي‌آمد، زير‌بار فيلترينگ اينستاگرام نرفت و فقط به کاهش حجم اينترنتي اين پلتفرم رضايت داد که منجر به کاهش سرعت و کُندي اينستاگرام شد. اما سياست‌هاي عيسي زارع پور، که در قامت وزير ارتباطات که هيچ صفحه‌اي در فضاي مجازي ندارد، با وزير سابق متفاوت است. زارع پور بسياري از موارد ثابت کرده که در مقابل پلتفرم‌هاي پيام رسان خارجي چندان اقبالي از خود نشان نمي‌دهد، هر چند وزير ارتباطات دولت سيزدهم درباره طرح صيانت، مشخص نيست، اما کُندي اينترنت طي چند وقت اخير و اقداماتي نظير قفل کودک اينترنت نشان مي‌دهد که چندان بي‌ميل به اين طرح نيست. چندي پيش نيز آقاي عيسي پور، کُندي اينترنت و اينستاگرام که فرياد ميليون‌ها کاربر شبکه‌هاي اجتماعي را در آورده، در صحبت‌هايي اين روند لاک‌پشتي را به گردن آتش سوزي در يکي از حوضچه‌هاي ارتباطي منطقه 8 مخابرات تهران توسط عده‌اي، عنوان کرده اما کاهش محسوس سرعت ايستاگرام که در ايران بيش از43 ميليون کاربر دارد، نشان مي‌دهد همه چيز منتهي به حوضچه مخابراتي نمي‌شود.
ماليات از اينستاگرام و براساس بودجه
در شرايطي که تعداد کاربران ايراني پلتفرم اينستاگرام در سال 2021 با رشد 11 ميليوني نسبت به سال 2020، به 43 ميليون کاربر رسيد، حالا قرار است مسئولاني که خيلي طرفدار اينستاگرام نيستند از اين طريق کسب درآمد و ماليات بگيرند. طبق بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، درآمدهاي کاربران داراي بيش از 500 هزار دنبال‌کننده از محل تبليغات، مشمول ماليات بر درآمد مي‌شود. مرداد ماه سال گذشته وزير اقتصاد دستورالعمل نحوه پرداخت ماليات اينفلوئنسرهاي داراي اين شرايط را به سازمان مالياتي براي اجرا ابلاغ کرد. طبق اعلام سازمان امور مالياتي اينفلوئنسرها تا پايان تيرماه سال جاري مهلت داشتند اظهارنامه مالياتي خود را ارائه کنند و اگر مشمولان اظهارنامه را ارائه ندهند، نمي‌توانند از هيچ‌يک از معافيت‌هاي قانوني بهره‌مند شوند و اينفلوئنسرهايي هم که اظهارنامه خود را تحويل داده باشند، مشمول عدم مشمول ديرکرد مالياتي در محاسبه ماليات خواهند شد. پيش از اين، داوود منظور، رئيس سازمان امور مالياتي درباره اراده سازمان براي اخذ ماليات از اين قشر اعلام کرده بود «براي سازمان امور مالياتي فرقي نمي‌کند که مالک حساب بانکي و درآمدهاي فعاليت اقتصادي فروشنده لبنيات باشد يا يک هنرمند سلبريتي‌ يعني هنرمندان، ورزشکاران و افرادي که شاخص‌ها و ويژگي‌هاي سلبريتي را دارند مشمول ماليات مي‌شوند. براي هنرمندان معافيت ماليات تا درآمد 200 ميليون توماني را در نظر گرفته‌ايم و به غير از آنها تمام سلبريتي‌ها بايد مشمول ماليات شوند. البته استقبال سلبريتي‌ها و بلاگرها از پرداخت ماليات زياد بوده چراکه به خوبي مي‌دانند در صورت عدم پرداخت مشمول جرايم کتمان ماليات مي‌شوند و براي آنها پرونده مالياتي تشکيل خواهد شد.» با اين حال سعيد توتونچي، معاون سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه براساس قانون بودجه سال گذشته اينفلوئنسرها امسال بايد ماليات مشمول شده را بپردازند، گفت: «ليست اين افراد تهيه شده و آمار مشخص و بانک اطلاعاتي جامع و منسجمي درباره اين افراد به دست آمده است. در قانون آمده‌ است که اينفلوئنسرهاي بالاي 500 هزار فالوور نفر و دنبال‌کننده مشمول ماليات بر درآمد مي‌شوند.»


درآمد «گربه سياهها»
در فيلم «گربه سياه» بهرام رادان که نقش مجري برنامه «شبگرد» را در اين فيلم بازي مي‌کند از دو اينفلوئنسر با فالوورهاي بيش از يک ميليون فالوور دعوت به مصاحبه مي‌کند. وقتي از يکي از اينفلوئنسرها مي‌پرسد که درآمد شما از اينستاگرام چقدر است، يکي از آنها مي‌گويد «4-5 ميليون تومان» و زماني‌که رادان مي‌گويد: «4-5 ميليون تومان در ماه؟» آن اينفلوئنسر با يک غروري مي‌گويد: «نخير در روز!». البته اين مبلغ نوک کوه يخ است و در فيلم چندان قلو نشده، همان‌طور که يکي از رسانه‌ها گزارش داده، در ميان اينفلوئنسرها يا بلاگرهاي ايراني آنها درآمد ماهيانه 12 ميليارد تومان، 10 ميليارد تومان، 7 ميليارد تومان، 6 ميليارد تومان، 4 ميليارد تومان، 3 ميليارد و 500 ميليون تومان، 3 ميليارد و 200 ميليون تومان، 2 ميليارد و 500 ميليون تومان و... درآمد دارند. حالا اگر به‌طور متوسط نرخ ماليات را حدود 10 درصد برآورد کنيم، حال هزينه اين ماليات چقدر خواهد بود.
درآمد نجومي پکيج فروشها
اما يکي از بزرگترين تجارت‌ها در حوزه فروش پکيج‌ها در اينستاگرام صورت مي‌گيرد. چند وقت پيش که بورس و حالا تجارت ارز ديجيتال يا بازار تبادل ارزهاي خارجي در ميان کاربران شبکه‌هاي اجتماعي رواج دارد، فروش پکيج‌هاي آموزشي از افراد مختلف هزينه‌هاي نجومي را در جيب اين صفحات مي‌کند. يکي از افرادي که نمي‌خواهد نامش در اين گزارش مطرح شود در رابطه با فروش پکيج‌هاي آموزشي به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «ما در طول سال سه دوره آموزشي به شکل لايو و 10 پکيج صفر تا صد آموزش تبادل رمز ارز را به کاربران مي‌فروشيم که مبلغي که براي آن و دعوت از اساتيد، دکور، فيلمبرداري، تدوين و... هزينه مي‌کنيم چيزي حدود 400 ميليون تومان است، اما دريافتي ما بيش از 9 ميليارد تومان است. البته اين بخشي از کار ماست و بايد به اين موضوع پکيج‌ها و تبليغات در فضاي اينستاگرام را اضافه کنيم.» همچنين آموزش‌هاي افزايش فالوور و مخاطب در اينستاگرام، يکي از بازارهاي داغ پکيج و آموزش فروشان است، که باعث چرخش هزينه‌هاي هنگفت در اين فضا مي‌شود.