اروپا در سایه خشم و خاموشی

زهره صفاری/ تهدید بالقوه زمستان سرد در اروپا و افزایش نرخ انرژی در قاره سبز، هزاران اروپایی را در اعتراض به سیاست‌های تحریمی دو سر باخت غرب علیه روسیه و فشار فزاینده اقتصادی بر جامعه، در کشورهای مختلف به خیابان‌ها کشانده است.
به گزارش خبرگزاری «سی جی تی ان»، این اعتراضات که از حدود یک هفته قبل کلید خورده بود، دیروز به اوج خود رسید و در حالی که نزدیک به 3 هزار نفر در اتریش و مجارستان و چند ده هزار نفر در چک تجمع کرده بودند، کشورهای بزرگی مانند ایتالیا، فرانسه و آلمان و... نیز با تجمعات عظیم مردمی از اوایل هفته، وقوع بحران را در یک قدمی خود می‌دیدند. معترضان در حالی سیاست‌های دولت را به نقد کشیده بودند که تحریم‌ها علیه روسیه را خودکشی سیاسی دانسته و ناتو تحت هدایت امریکا را به خاطر تحریک روسیه و وخیم کردن اوضاع در اروپا عامل این بحران خطاب می‌کردند.
خاموشی نمادین برج ایفل
رویارویی اروپا با بحران انرژی در شرایطی مقامات اروپایی را برای چاره‌جویی به تکاپو انداخته است که بسیاری از کشورها همچون فرانسه با اعمال سیاست‌های نمادین سعی در القای صرفه‌جویی اجباری در مصرف انرژی دارند. در همین راستا به نوشته سایت «وی‌آی‌او‌ان»، برج ایفل که نماد کشور فرانسه و یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌بدیل آن است، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از امروز در ساعت 11 و 45 دقیقه و پایان بازدید گردشگران در خاموشی کامل فروخواهد رفت. ژان فرانسوا مارتین، مسئول بهره‌برداری از این برج معتقد است: «این اقدام بیشتر حالت نمادین دارد. ما قصد داریم زمان روشنایی برج را بدون تأثیر بر صنعت گردشگری به میزان چشمگیری کاهش دهیم. گرچه این کار تنها 4 درصد از مصرف سالیانه انرژی برج را کاهش خواهد داد اما برای دیگران می‌تواند الگو باشد.» این الگوی نمادین قرار است از اواخر سپتامبر در شهرهای دیگر مانند کاخ فاروی مارسی نیز انجام شود و این چرخه ادامه خواهد داشت.


این در حالی است که هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار مجازی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، آمادگی خود را برای تبادل گاز به آلمان در ازای دریافت برق از این کشور اعلام کرده بود. در همین حال سوئد و نروژ نیز برای یک همکاری مشترک و فنلاند با اعلام وام‌های بالا برای شکست این بحران وارد عمل شده‌اند.
تهدیدات بالقوه
 افزایش بهای جهانی انرژی به صورت غیرقابل تصوری بر قیمت همه کالاها اثرگذار بوده است و همین امر تأثیر مخربی بر بازار انرژی بین‌المللی گذاشته است. این شرایط با وقوع بحران اوکراین بیشتر شد و اقدامات امریکا و غرب برای تحریم روسیه به عنوان عامل بحران ساز اروپا، اوضاع را برای قاره سبز به وخامت کشاند. به گزارش گلوبال تایمز، به طور مثال در بریتانیا 65.8 درصد خانوارهای این کشور تا ماه ژانویه در حوزه انرژی به فقر مطلق می‌رسند. بسیاری نیز از حالا چاره‌ای جز انتخاب میان تأمین غذا یا انرژی ندارند.
بحرانی اجتناب‌ناپذیر
گرچه مذاکرات اروپایی برای حل بحران انرژی از چند روز گذشته آغاز شده است اما به گزارش تحلیلگران سایت کانتر کارنتز، حتی با حمایت دولت‌ها نیز اقتصاد اروپا در پایان سال به رکود خواهد رسید. پیش از وقوع بحران اوکراین، حدود 40 درصد گاز اروپا از روسیه تأمین می‌شد و حالا بنا به اعلام اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا خط لوله‌های جاری تنها 9 درصد گاز را تأمین می‌کنند و در این شرایط واردات گاز طبیعی مایع از نروژ، امریکا و قطر برای جبران این کمبود مهمترین منابع هستند.