توصیه مهم ایران به تروئیکای اروپایی

به گزارش شهروند آنلاین، ناصر کنعانی در نشست خبری درباره نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه ضد ایرانی اخیر سه کشور اروپایی گفت: این‌که اروپا چرا برغم نیاز مردم شان به انرژی و شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز‌های شان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید.

او افزود: ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازار انرژی را تامین کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این اقدام سه کشور اروپایی نادرست و نسنجیده در زمانی نادرست و ناشی از محاسبات ناصحیح آنان بود.



کنعانی گفت: ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاشش را به کار برد که اقداماتش مبتکرانه و سازنده باشد و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق، مسیری دو طرفه است و انتظار این بود که طرف‌های مذاکره در این مسیر، سازنده عمل کنند.

او گفت: برغم آن چه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، اثبات شده که ماهیت این فعالیت‌ها، صلح آمیز است. جمع‌بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و سال امضای توافق و پس از آن در گزارش‌های مکرر آژانس، همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان است.

کنعانی افزود: در باب امور پادمانی، ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود وهست؛ به همان میزان هم در قبال عدم اشاعه، متعهد و پایبند است و از اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها از جانب آژانس تأکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همواره تأکید کرده و می‌کنیم که آژانس به وظایفش به طور حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث عمل کند و به ویژه از اتهامات بی اساسی که از جانب رژیمی غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده است، اجتناب کند.

او تصریح کرد: تاسف برانگیز است که صادرکنندگان این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای قدردانی از نقش سازنده کشورمان در همکاری با آژانس، تحت تاثیر و فشار از جانب رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچ یک از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و با رویکردی غیرسازنده در این مسیر قرار گرفتند.

کنعانی به شرکای اروپایی روند گفت‌وگو‌های وین توصیه کرد که مسیر سازنده در پیش گیرند و با جبران خطای گذشته در مسیری سازنده و متکامل تلاش کنند تا مسیر برای توافق باز شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده است و می‌کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای اش با آژانس همکاری کند؛ تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس، هم مبتنی بر حقوق است و هم مبتنی بر تکالیف، ایران همان طور که تکالیفی دارد از حقوقی هم برخوردار است./واحد مرکزی خبر

اتنتهای پیام