«بنا»ی کشتی فرو ریخت!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان میدانی برای خودنمایی و عرض اندام شاگردان محمد بنا تلقی می‌شد؛ با توجه به شرایط خوب کشتی‌گیران ایرانی بعد از المپیک توکیو و موفقیت در چند تورنمنت بین‌المللی، انتظار می‌رفت در این تورنمنت هم نتایج خوبی حاصل شود، اما فرنگی‌کاران ایران به بدترین شکل ممکن به کار خود پایان دادند. کشتی فرنگی ایران در میدان جهانی نتایجی ضعیف کسب کرد تا وداعی تلخ با رقابت‌های صربستان داشته باشد.

غیبت روس‌ها امیدوارمان کرد، اما…

در حالی که تا هفته گذشته بسیاری از کارشناسان و اهالی کشتی، تیم ملی کشتی فرنگی ایران را بخت اول قهرمانی در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ صربستان می‌دانستند، اما عملکردی که ملی‌پوشان ایران در صربستان از خود به جای گذاشتند تمام پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد.

این ذهنیت به دلیل غیبت روس‌ها در این دوره از مسابقات شکل گرفت و تقویت شد و به‌ویژه آنکه کادر فنی تیم ملی به رهبری محمد بنا هم از مدت‌ها پیش، سکوی نخست رقابت‌های جهانی را به‌طور حتم از آن خود و این مسیر را هموارتر از سال‌های گذشته می‌دانستند.



به هر حال، رؤیای خوش غیبت روس‌ها و سراب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در صربستان در نهایت به ناکامی و کابوسی تمام‌عیار تبدیل شد و تیمی که محمد بنا آن را از هر نظر شایسته قهرمانی معرفی کرده بود، سقوطی سخت و ناامیدکننده برای کشتی ایران رقم زد.

افتخارآفرینان المپیک در حسرت طلا

چهار نماینده کشتی فرنگی کشورمان در اوزان نخست در همان ابتدای راه یکی پس از دیگری برابر رقبای نه چندان مطرح خود تن به شکست دادند و زنگ خطر اولیه را به صدا درآوردند. در چهار وزن دوم شرایط کمی تغییر کرد، اما در نهایت محمدرضا گرایی، قهرمان جهان و المپیک در فینال ناکام ماند و محمدهادی ساروی به عنوان قهرمان جهان و نفر سوم المپیک هم به مدالی بهتر از برنز در صربستان دست نیافت.

سکوی تیمی هم از دست رفت

با محاسبه نتایج تیمی مشخص شد که ایران حتی شانس قرار گرفتن روی یکی از سکوهای سه‌گانه را نیز ندارد! صربستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه سکوهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند  تا شاگردان بنا از به دست آوردن مدال تیمی هم بازبمانند! بدون شک محمد بنا فکرش را هم نمی‌کرد که شاگردانش این‌قدر ضعیف در میدان جهانی ظاهر شوند که حتی در امتیازات تیمی نیز نتوانند موفق عمل کنند و روی سکو بروند.

عوامل این ناکامی چیست؟

در حالی که محمد بنا و همکارانش در کادر فنی مدام به غیبت روس‌ها دلخوش بودند و خودشان را از ماه‌ها قبل مالک بی‌قید و شرط سکوی قهرمانی می‌دانستند، تیم صربستان با درخشش فوق‌العاده کشتی‌گیرانش ۴ مدال طلا کسب کرد و در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت. تیمی که بدون ادعا و تنها با ۶ کشتی‌گیر در ۱۰ وزن وارد رقابت‌های جهانی شد و برخلاف ایران در اوزان ۵۵، ۶۰، ۸۲ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی نماینده‌ای نداشت. اما به جای رؤیابافی و اظهارات رنگارنگ و عوام‌فریب از سوی کادر فنی، با برنامه و پرتلاش پیش رفت و در نهایت مزد زحماتش را گرفت.

اما چرا تیمی که تا هفته گذشته همه آن را شانس اول قهرمانی جهان می‌دانستند به این روز افتاد و در عمل نشان داد فرنگی‌کارانش نه آمادگی جسمی و روحی دارند، نه توان فنی و تکنیکی. شاید بزرگ‌ترین لطمه را ذهنیت غلط کادر فنی و رؤیابافی از غیبت روس‌ها به این تیم وارد کرد، در حالی که محمد بنا و شاگردانش از تک‌ستاره‌های کشورهایی همچون صربستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه غافل ماندند و در نهایت به نظاره پیروزی‌های آنها و شکست خودشان نشستند.

این تیم یکدل نبود و غرور داشت

طی روزهای گذشته، چند نکته در اظهارات کارشناسان و منتقدان واقعی کشتی بارها تکرار شد. صاحب‌نظران معتقدند عدم انسجام تیمی، فقدان همدلی و آمادگی روحی و روانی و از پیش برنده‌بودن در تیمی که بنا و همکارانش ساخته‌اند، موج می‌زند. در مقابل، کادر فنی تیم ملی طوری شرایط و فضای مسابقات جهانی امسال را برای مردم و متولیان ورزش ترسیم کرده بود که انگار تیم ایران باید روی فرش قرمز قدم می‌زد و بدون هیچ حرف و حدیثی بر سکوی قهرمانی می‌ایستاد.

بد نیست به هفته‌ها قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی صربستان اشاره کنیم که فرنگی‌کاران و کادر فنی مدام تاکید می‌کردند همه چیز عالی است، امکانات خوبی از لحاظ تغذیه و اسکان از سوی فدراسیون فراهم شده، تمرینات بسیار منسجم، منظم و بابرنامه‌ دنبال می‌شود و همه چیز آماده کسب بهترین نتیجه در مسابقات جهانی است، اما واقعیت طور دیگری رقم خورد. تیمی به روی تشک رفت که نه برنامه داشت، نه جنگندگی برای کسب پیروزی. ضمن اینکه مشکلات فنی و تاکتیکی و حتی کُچینگ پرحرف و حدیث برخی مربیان هم دلیلی شد تا ملی‌پوشان ما یکی پس از دیگری شکست بخورند و کابوسی تمام‌عیار را برای کشتی ایران رقم بزنند.

سرنوشت بنا چه می‌شود؟

ناکامی بزرگ کشتی فرنگی در میدان جهانی صربستان انتقادهای متعددی را روانه محمد بنا، سرمربی این تیم کرده است. در فضای مجازی، علاقه‌مندان به کشتی جو بدی علیه بنا ایجاد کرده‌اند و معتقدند که دوران این مربی به سر آمده و او باید از رأس کادر فنی فرنگی کنار برود.

در سال‌های گذشته، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، همواره حمایت حداکثری از بنا و برنامه‌هایش داشته و همه امکانات را برای او مهیا کرده است. حال در چنین شرایطی باید دید تصمیم او برای آینده کشتی فرنگی ایران چیست. کمتر از دو سال دیگر کشتی‌گیران فرنگی باید در المپیک پاریس روی تشک بروند و در چنین شرایطی دبیر باید تصمیمی جدی برای فرنگی‌کاران ایران بگیرد.

***

علی اشکانی در گفت‌وگو با «شهروند»: انتظار داشتیم کادر فنی تاکتیک جدید رو کند

علی اشکانی، فرنگی‌کار سابق کشتی ایران، که سابقه سرمربیگری در تیم ملی را نیز در کارنامه دارد، نظریات جالبی درباره ناکامی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی دارد. او در این‌باره به خبرنگار ما گفت:‌ «واقعیت این است که باورم نمی‌شد این جوانانی که یکی پس از دیگری حذف می‌شوند و ناکام می‌مانند، ملی‌پوشان ایران هستند. ما در کشتی فرنگی طی سال‌های گذشته حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتیم و انتظار می‌رفت که باز هم حداقل روی سکو برویم، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و این موضوع دلایل مختلفی دارد.»

سرمربی سابق تیم ملی کشتی با اشاره به اتفاقات مسابقات جهانی تاکید کرد: «وقتی در دو، سه وزن اول ناکام ماندیم، انتظار داشتیم کادر فنی تاکتیک جدیدی رو کند و شرایط را برگرداند، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و همین یکی، دو مدالی هم که به دست آمد حاصل خلاقیت‌های فردی بود. نمی‌خواهم خدای ناکرده کسی را متهم کنم، اما از نظر فنی و روحی این تیم آماده مسابقات جهانی نبود.»

اشکانی با بیان اینکه از نظر ذهنی کشتی‌گیران آماده قهرمانی جهان نشده بودند، بیان کرد:‌ «قهرمانی در دنیا به خصوص در رشته کشتی با زحمت زیاد به دست می‌آید. کشتی ما همیشه حرف اول را در دنیا زده، اما کشورهای دیگر هم زحمت می‌کشند. قهرمانی با حرف به دست نمی‌آید، با امکانات به دست نمی‌آید. امکانات خوب است، اما باید از آن استفاده کنیم و زحمت بکشیم. کشتی‌گیر باید از امکانات، خوب استفاده کند و ذهنش آماده مسابقات شود. امکانات باید همدلی ایجاد کند، رفاقت درست کند. در این تیم من هیچ رنگ و بویی از این مسائل ندیدم.»

او در پایان درباره حمله به محمد بنا افزود: «نباید این‌گونه باشد. به هر حال آقای بنا زحمات زیادی برای کشتی فرنگی کشیده و جزو مردان کارکشته است. امیدوارم فدراسیون کشتی دلایل ناکامی را بررسی کند و از این مسابقات درس بگیریم. قطعا با پوشش اشتباهات، فرنگی‌کاران ایران در مسابقات بعدی و در نهایت المپیک حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.»

//انتهای پیام