کمالوندی: صرف مشاهده آلودگی نشانه وجود مواد هسته‌ای نیست

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در واکنش به ادعا‌های اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد، زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با ایران است که در قالب سند برجام تعریف شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.
کمالوندی همچنین درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس هم که گروسی به آن اشاره کرد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس، کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتگو برای رفع ابهام را نیز برگزار کرده است.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند، خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. کمالوندی ادامه داد: «از آنجایی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهار شده ایران را مورد حسابرسی قرار داده و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد.» به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استاندارد‌های شناخته شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی با موارد مشابه در کشور‌های مختلف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه بیان کرد: «متأسفانه این اظهارات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند.» وی در پایان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های مذاکراتی ایران در مذاکرات وین توصیه کرد که از این‌گونه برخورد‌ها که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آن‌ها نکرده است، دوری بجویند.
سنگ‌اندازی آژانس در مسیر توافق
اظهارات کمالوندی درحالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس روز دو شنبه در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره مسائل پادمانی و اظهارات مقامات ایرانی درباره همکاری با این نهاد مدعی شد: «این چیز جدیدی نیست که شاهد هستیم وقتی آژانس چیز‌های معینی را خواستار می‌شود، ایران مشارکت نمی‌کند و ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند. قضیه خیلی سر‌راست است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند و قرار نبوده فعالیت هسته‌ای داشته باشند و درباره آن‌ها سؤال داریم. به من بگویید کجای این درخواست سیاسی است که از اختیار خود استفاده کنم؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد. امیدواریم ایران هرچه زودتر همکاری با ما را از سر گیرد. ما آماده هستیم و می‌خواهیم که این اتفاق بیفتد. ما فقط می‌خواهیم که این مسائل شفاف‌سازی شوند». گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس مدعی شد: «تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلاً ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد. اگر برجام اجرایی شود می‌تواند رسیدن به جمع‌بندی وسیع‌تر ما در این زمینه کمک کند که مستقل از برجام یا هر توافق دیگری بین ایران و کشور دیگری هستند و این مسائل صرفاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.»
آژانس اتمی قصد دارد با متهم کردن به فعالیت‌های هسته‌ای برای مصارف نظامی، علاوه بر اینکه بازرسی‌های خود را در تأسیسات هسته‌ای افزایش دهد، امتیازات بیشتری را هم در میز مذاکرات از ایران بگیرد. این درحالی است که یکی از شروط اصلی ایران برای توافق در وین، بسته شدن پرونده آژانس در سه مکان ادعایی است که تاکنون امریکا و اروپایی‌ها با آن موافقت نکرده‌اند. مقامات امریکایی در روز‌های اخیر با موج‌سواری روی این موضع مدعی شدند که تهران باید بر سر فعالیت‌های این سه مکان با آژانس اتمی همکاری کند. همچنین کاخ سفید ادعا کرده تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیز توافقی نشده است. مسئله فراپادمانی آژانس یکی از موارد اختلافی بین ایران و امریکا است که تاکنون بر سر آن توافقی حاصل نشده است.