اعزام ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار زائر به عتبات چتر امنیتی در مسیر تردد زائران

رئیس پلیس پیشگیری فراجا با اشاره به کنترل مستمر، دقیق و شبانه روزی مسیر تردد زائران اربعین حسینی توسط مجموعه کارکنان کلانتری، پاسگاه و یگان‌های امداد پلیس پیشگیری گفت: بحمدالله با مدیریت هوشمندانه‌ در این ماموریت توسط همکارانم، امنیت کامل در محورهای مواصلاتی برقرار است و خدمتگزاری پلیس تا بازگشت آخرین زائر حسینی به میهن اسلامی ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، سردار مهدی معصوم بیگی ضمن خداقوت به همه مسئولان، دست‌اندرکاران و مجموعه فرماندهان و کارکنان انتظامی کشور که مجاهدانه برای تامین نظم و امنیت زائران اربعین حسینی در تلاش هستند، اظهار داشت: عظمت، تقدس و احترام اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان به اندازه‌ای است که اگر خدمت‌رسانی در این آیین معنوی با وقفه‌ای مواجه می‌شود یا احیانا مشکلی حادث می شود با عنایت خداوند متعال و به دست حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مرتفع می شود.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه از جمله مسئولیت‌های پلیس پیشگیری فراجا در ماموریت اربعین سال 1401 برقراری امنیت محورهای مواصلاتی و پایانه های مرزی چندگانه است، افزود: با راه اندازی ایستگاه‌های بازرسی ثابت و موقت در مسیرهای منتهی به مرز به منظور مدیریت لایه به لایه و پیشگیری از ازدحام جمعیت در پایانه‌ها و فعالیت شبانه روزی گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده امنیت طول مسیر در تمام نقاط و راه‌های اصلی و فرعی و پایانه های مرزی تامین شده است.
چتر امنیتی پلیس پیشگیری در مسیر تردد زائران


وی به نظارت مستمر و هدفمند تیم های بازرسی اعزامی از سوی پلیس پیشگیری و بازرسی کل به منظور پایش فرآیند انتظام بخشی ماموریت اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در طول چند روز گذشته که وضعیت محورها و مسیرهای تردد زائران در استان‌های هدف را به صورت میدانی مورد رصد قرار دادیم، بحمدالله امنیت کامل همچنان در مسیر تردد و محورهای مواصلاتی استان‌های هدف در اربعین حسینی برقرار است و کارکنان بومی استان‌های درگیر در این ماموریت و سایر واحدهای کمکی اعزامی از پلیس پیشگیری انتظامی استان ها با هوشیاری لازم ماموریت‌های محوله را به احسن وجه انجام می دهند.
بر اساس اعلام سایت پلیس، معصوم بیگی با توصیه به زائران که در طول مسیر پیاده روی، توقفگاه‌ها و محورهای مواصلاتی در صورت مواجه با افراد یا موضوعات مشکوک مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و یا ماموران مستقر در صحنه اطلاع رسانی کنند، خاطرنشان کرد: نهضت خدمت رسانی و تکریم زائران سالار شهیدان توسط پلیس تا بازگشت آخرین زائر ادامه دارد.
اعزام ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار زائر به عتبات
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برای زیارت اربعین از کشور خارج شده‌اند، گفت: زائران سفر خود را هر چه سریعتر به اتمام برسانند.
به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری در حاشیه بازدید از مرز شلمچه با تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار کرد:‌ از زائران عزیز به دلیل همکاری که با مسئولان مربوطه و به‌ خصوص با پلیس داشتند و همچنین از پلیس، مرزبانان و مردم کشور عراق که همکاری خوبی داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم. در حال حاضر و برابر آخرین آمارها بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برای زیارت عتبات عالیات عازم کشور عراق شدند و بیش از ۹۵۰ هزار نفر از آنان نیز به کشور بازگشتند.
وی با اشاره به اینکه حدود دو میلیون زائر هنوز در زیارت عتبات عالیات هستند، اضافه کرد: موج بازگشت زائران افزایش یافته و قطعا روزهای آینده ورود به کشور بیشتر خواهد شد. توصیه پلیس به زائران عزیز این است که هر چه زودتر سفر خود را به اتمام برسانند تا با تراکم جمعیت مواجه نشوند. مجموعه انتظامی از مرز تا شهرهای مقصد زائران حسینی در خدمت‌ آنها هستند و ان‌شاء‌الله خدماتی که لازم است را ارائه خواهند داد. فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه زائران در مسیر بازگشت به توصیه‌های پلیس توجه کنند، گفت: رانندگانی که بعد از مسافرت معنوی چند روزه باز می‌گردند به لحاظ جسمی خسته هستند به همین دلیل نیز حتما قبل از حرکت به شهرهای خود در مواکب استراحت کنند تا به سلامتی به منزل خود بازگردند.
اشتری با بیان اینکه تاکنون هیچگونه مشکل امنیتی به لطف خداوند متعال و عنایت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیرها و پایانه‌ها نداشتیم، گفت: حرکت جمعیت به صورت روان و عادی است و امیدواریم که با کمترین مشکلات این سفر معنوی انجام شود و زائران به‌ سلامت به کشور خود باز گردند.
بر اساس اعلام سایت پلیس، وی در خصوص آن دسته از زائرانی که بلیت تهیه کرده اما گذرنامه موقت ندارند نیز گفت:این افراد در شهرهای خود به ادارات گذرنامه مراجعه کنند و بلیت را ارائه دهند تا گذرنامه موقت برای آنان صادر شود.
فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص حضور اتباع خارجه در زیارت اربعین حسینی، نیز خروج اتباع خارجی فقط از طریق مرز بین المللی شلمچه است و اگر مدارک آنان مشکل دارد به ادارات گذرنامه و محل‌های تعیین شده پلیس شهر خرمشهر مراجعه کنند تا مشکل آنها برطرف شود.
اشتری با تاکید بر اینکه کسانی که مدارک لازم را ندارند از مراجعه به مرزها خودداری کنند، گفت: تمام سعی مجموعه انتظامی بر این است که زائران به سلامت و راحتی به زیارت عتبات عالیات عازم شوند.
آغاز برگشت زائران اربعین از مرز خسروی
معاون عملیات فراجا از آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز خسروی خبر داد و گفت: بازگشت زائران از این مرز به تدریج در حال افزایش است.
به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی نیا در ارتباط ویدئوکنفرانسی با فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در مرکز مانیتورینگ شهرستان مهران انجام شد، گفت: بحمدالله وضعیت خوبی را در تمامی مرزها شاهد هستیم و طبق آماری که از شب گذشته تا به این لحظه به‌دست آوردیم ورود زائران به کشور در حال افزایش بوده و تعداد ورودی‌ها نسبت به خروجی زائران هم بیشتر است.
وی با بیان اینکه تردد زائران در مرز مهران به سهولت در حال انجام است، افزود: در مرز شلمچه نیز تردد روان زائران را شاهد هستیم و بیشتر اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستانی از این مرز تردد دارند.
معاون عملیات فراجا، اظهارکرد: عبور و مرور در جاده‌های منتهی به مرزها در حال انجام است و ماموران پلیس در هر جایگاهی که برای آنها پیش‌بینی شده مستقر هستند و ماموریت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند.
ساجدی‌نیا وضعیت تردد در مرز خسروی را هم عادی توصیف کرد و گفت: موج برگشت زائران از این مرز نیز در سایه امنیت کاملی که با همکاری مرزبانی‌های دو طرف آغاز شده به تدریج در حال افزایش است و ماموران ما در حال خدمت رسانی به این عزیزان هستند.
وی در خصوص وضعیت تصادفات در محورهای منتهی به مرزها نیز گفت:‌ تاکنون مورد خاصی گزارش نشده و بیشتر تصادفات هم خسارتی بودند. صبح امروز هم به دلیل تصادف خسارتی که در تونل آزادی مسیر محور مهران به ایلام رخ داده بود شاهد ترافیک سنگین در این محور بودیم که با رصد خوبی که صورت گرفت بلافاصله نیروهای پلیس راهور در محل حضور یافته و نسبت بازگشایی مسیر اقدام کردند و هم اکنون این مسیر باز و تردد در آن روان است.
بر اساس اعلام سایت پلیس، ساجدی نیا از احتمال یک طرفه شدن محور مهران به ایلام در روزهای جمعه ۲۵ و شنبه ۲۶ شهریور ماه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یک روز مانده به اربعین و روز اربعین حسینی قطعاً با خیل عظیم زائرانی که از کشور عراق به سمت مرزهای ایران به خصوص مرز مهران عزیمت می‌کنند، مواجه خواهیم بود؛ پیش بینی می‌کنیم با ترافیک سنگین در محور مهران به ایلام روبه‌رو باشیم و مجبور شویم این محور را یک طرفه کنیم.
گرمازدگی ۱۷۶ هزار زائر اربعین در عراق
رئیس جمعیت هلال احمر از ارائه قریب به یک میلیون خدمت درمانی طی پنج روز گذشته به زائران اربعین حسینی در درمانگاه‌های مستقر این جمعیت در کشور عراق خبرداد.
به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند دراین‌باره گفت: از تاریخ هفدهم شهریورماه تا پایان روز گذشته ۲۱ شهریورماه، ۹۸۸ هزار و ۷۰۳ مورد خدمت درمانی به زائران در کشور عراق ارائه شده است که شامل ۷۴۳ هزار و ۴۶ مورد ویزیت زائران بیمار از سوی پزشکان متخصص زنان، کودکان، قلب، ارتوپد، داخلی، اورژانس و پزشک عمومی مستقر در درمانگاه‌های هلال‌احمر ایران در عراق است. تنها در روز گذشته، ۲۶۵ هزار و ۴۷۸ مورد ویزیت زائران بیمار توسط پزشکان عمومی در ۳۹ مرکز درمانی هلال‌احمر ایران ارائه شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه، تعداد ویزیت تخصصی پزشکان در درمانگاه‌های هلال احمر را به تفکیک اعلام کرد و گفت: در روزهای گذشته، ۶۶۷ هزار و ۳۶۵ مورد ویزیت توسط پزشک عمومی، ۲۳ هزار و ۱۳۶ مورد ویزیت توسط پزشک متخصص داخلی، ۱۰ هزار و ۲۲۶ مورد ویزیت اورژانس، ۱۱ هزار و ۶۲۳ مورد ویزیت متخصص زنان، ۹۷۴۴ مورد ویزیت متخصص قلب و عروق، تعداد ١٠ هزار و ۹۵۴ مورد ویزیت توسط پزشک متخصص ارتوپد و ١٠ هزار و ۷ مورد ویزیت توسط سایر پزشکان انجام شده است.
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، کولیوند افزود: در مدت زمان یادشده، ٣۴ هزار و ۶۵۶ مورد خدمات تزریقات، تعداد ١٨٠ هزار و ٧٧۵ مورد سرم تراپی، تعداد ۹۶۴۳ مورد پانسمان و بانداژ و ۳۶۹۸ مورد گچ و آتل هم به زائران مراجعه کننده ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۱۳۶ نفر از خدمات نوارقلب، ۶۵۸۹ نفر از خدمات تست قندخون، ۳۲۳۷ نفر بخیه، ۲۱۵۱ نفر از خدمات اکسیژن تراپی استفاده کرده و ٧۶٣ نفر هم سونداژ شده‌اند.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به شرایط نامناسب جوی و هوای بسیار گرم موجود در کشور عراق و همچنین عدم رعایت اصول مربوط به این آب و هوا تاکنون تعداد ١٧۶ هزار و ١٨٩ نفر با علائم شدید گرمازدگی و دهیدراتاسیون به درمانگاه‌های هلال احمر مراجعه کرده و از خدمات درمانی هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند.