پاسداشت حماسی آزادگی

آرمان امروز: جمعيت 20 ميليوني، بزرگترين حماسه مذهبي جهان را برپا کردند. جمعيت شيعيان جهان گرد هم آمدهاند تا بزرگترين مراسم مذهبي دنيا را در معيادگاه عشق برپا کنند.  در اين شرايط برخي از رسانهها در روزهاي اخير سعي داشتند که مراسم باشکوه اربيعن امام حسين(ع) را بهصورتي معکوس کنند و البته در اين مورد به دنبال ايجاد تفرغه در بين همسايگان بودند. ولي بسياري از مردم عراق عاشق اباعبدالله الحسين (ع) هستند و از زائرانش به اندازه توان پذيرايي ميکنند. . باتوجه به اينکه سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرده: «163 موکب سلامت با تلاش کادر بهداشت، درمان و دانشگاههاي علوم پزشکي و با مشارکت بيش از 5 هزار و 30 نفر از کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به زائران اربعين خدمت رساني ميکنند» ولي بهنظر ميآيد خدمات رساني به عزاداران حسيني بيش از اين آمار و ارقام باشد. اکثر مردم مختلف در اين مسير خيمه و چادر برپا کرده و با تمامي دارايي خود حتي به اندازه قرص نان يا با شستن پاي زائران به مردم خدمت ميکنند و اين خدمت را براي خود افتخاري بزرگ ميدانند.
عراق آماده حماسه 20 ميليوني
اقدامات مردم و مسئولان عراقي در پذيرايي از زائران حسيني باعث شد که احمد وحيدي، وزير کشور در پيامي خطاب به مسئولان و مردم عراق تشکر کند. او خطاب به عراقي‌ها گفت: «از پذيرايي محبت آميز شما برادران و خواهران عزيز عراقى‌ام در خدمت به زائران تشکر مي‌کنم. اميدوارم خداوند متعال، اجر اين خدمت‌رساني مخلصانه به زائران سيدالشهدا (ع) را در دنيا و آخرت به نحو احسن به شما عطا کند.» پيش‌تر نيز سفارت ايران و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز از مهمان‌نوازي خوب عراقي‌ها قدرداني کردند. اما اين تنها ايرانيان نيستند که به قصد حضور در مراسم اربعين به کربلا مي‌رود بلکه شيعيان از سراسر جهان به اين ميعادگاه مي‌آيد. «عقيل الفتلاوي» معاون استاندار کربلاي معلي، روز سه‌شنبه خبر داد که روزانه بيش از يک ميليون و نيم زائر وارد کربلا مي‌شوند. معاون استاندار کربلا خبر داد که اين استان در ايام اربعين ميزبان زائراني از 80 کشور بوده است و پيش‌بيني‌ مي‌شود که شمار زائران امسال از بيست ميليون نفر عبور کند. و ما آماده به خدمات‌دهي تا آخرين ساعات زيارت ادامه مي‌دهيم. زائران خارجي از بيش از هشتاد کشور هستند؛ از اروپا، ايران، افغانستان و کشورهاي عربي مانند عربستان سعودي و تمام کشورهاي ديگر.
ثبت 3 ميليون خروجي از مرزها


وزيرکشور روز گذشته اعلام کرد که تاکنون افزون  بر سه ميليون خروجي و يک ميليون و 500  هزار ورودي از مرزهاي شش‌گانه با کشور عراق به ثبت رسيده است و در مجموع بيش از چهار و نيم ميليون نفر زائر از مرزهاي کشور با عراق تردد کردند. احمد وحيدي در حاشيه بازديد از پايانه مرزي مهران افزود: هم‌اکنون تردد در همه مرزهاي مشترک با کشور عراق روان است و زوار به راحتي مي‌توانند بدون هيچ مشکلي به عتبات عاليات مشرف شوند. هيچ مشکلي در پايانه‌هاي مرزي به کشور عراق نداريم و هر کسي مي‌خواهد به عتبات عاليات برود مي‌تواند از مرز تعيين شده وارد کشور عراق شود. وزير کشور ادامه داد: تاکنون افزون  بر سه ميليون خروجي و يک ميليون و 500  هزار ورودي از مرزهاي شش‌گانه با کشور عراق به ثبت رسيده است و در مجموع بيش از چهار و نيم ميليون نفر زائر از مرزهاي کشور با عراق تردد کردند. مواکب بسيار خوب به زوار خدمات‌رساني مي‌کنند و خدمات و پذيرايي در مرزها بسيار خوب است  و مواکب با تمامي ظرفيت در خدمت‌رساني به زوار هستند. تردد در تمامي مرزها روان و سهل است و  براي عزيزاني که مي‌توانند به عتبات عاليات مشرف شوند فرصت بسيار مناسبي است. وحيدي در خصوص مشکل اتباع افغانستاني و پاکستاني در مرز شلمچه که قصد ورود به کشور عراق را داشتند، گفت: «مشکل اين اتباع با هماهنگي مرزباني و دولت عراق حل شده و مي‌توانند بدون هيچ مشکلي به عتبات عاليات مشرف شوند. هيچ مشکلي براي تردد زائران حسيني نيست.»
هيچ مشکلي براي تردد نيست
صادق رضا دوست، رئيس کميته اتباع ستاد اربعين حسيني، در مصاحبه با راديو اربعين با بيان اينکه بعد از سفر اخير وزير کشور و رئيس ستاد اربعين به عراق توافقات خوبي بين دو کشور در ارتباط با سفر اتباع و زوار خارجي از مرز ايران به عراق انجام شد، عنوان کرد: بعد از اين سفر و توافقات صورت گرفته، در حال حاضر شاهد اين هستيم که زوار پاکستاني از طريق مانيفست وارد کشور ما مي‌شوند و با همان مانيفست به عراق سفر مي‌کنند. اين مقام مسئول در وزارت کشور با بيان اينکه روز گذشته تعداد زيادي از اتباع افغانستاني و پاکستاني از طريق مرزهاي زميني، ايران را به مقصد عراق ترک کردند و شکل کار به صورت روان در جريان است، خاطر نشان کرد: با توجه به توافق صورت گرفته، روند کار تعريف شده است. ديگر اعمال سليقه نمي‌شود و کمک‌هاي خوبي در اين زمينه از سوي  طرف عراقي انجام شده است. رضا دوست با بيان اينکه برگه گذر عبور همچنان اعتبار دارد و کساني که داراي مدارک لازم باشند، براي عبور از مرز مشکلي ندارند، گفت: متاسفانه برخي از اتباع  عزيز افغانستاني بدون همراه داشتن مدارک لازم  براي تردد به عراق به مرزها  مراجعه مي‌کنند که با توجه به نداشتن مدارک لازم امکان تردد آنها به عراق وجود ندارد و اين خود باعث ايجاد مشکلاتي در مرزها مي‌شود.
اعزام 563 اتوبوس و 170 کاميون جهت انتقال زائران
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي مازندران از اعزام 563 دستگاه اتوبوس با 12 هزار و 523 زائر اربعين حسيني به سمت مرزهاي عراق تا به امروز خبر داد و گفت: همچنين در اقدامي جهادي بيش از 170 دستگاه کاميون جهت حمل رايگان موکب هاي اربعين به کشور عراق اعزام شدند. حسن جهانيان با اعلام خبر فوق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جابجائي زائران اربعين سالار شهيدان بدون هيچ مشکلي در حال انجام است و نظارت ها بر عملکرد شرکت ها و ناوگان هاي حمل و نقل عمومي استان با دقت نظر تمام انجام مي شود. وي با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچگونه نقص فني يا حادثه اي براي اتوبوس هاي اعزامي از استان رخ نداده است، اظهار کرد: مسافران از لحظه اي که سوار اتوبوس مي شوند تا زماني که در مرزها از اتوبوس پياده مي شوند، تحت پوشش بيمه قرار دارند.
درس هایی از زیارت و پیاده روی اربعین
سيد محي الدين حسيني ارسنجاني
وجود مبارک مقام منيع و شخصيت والاي مولايمان حسين بن علي (ع) از تولد تا شهادت و پس از شهادت تا قيام قيامت جملگي درس است و نعمت است و برکت. قيام ابا عبدالله(ع) عليه يزيد و شهادت غمگنانه او و ياران باوفايش جملگي عبرت و درس است. همچنان که ياران او و برنامه‌ها و وقايع رخ داده در ده روز اول محرم سال 61 هجري شمسي بويژه تاسوعا و عاشورا نيز درس‌آموز بشر مسلمان و غير مسلمان است. اربعين حسيني که اين سال‌ها توجه بيشتري به آن مي‌شود به عنوان يک سنت ديرين و يک اتفاق مهم با کارکرد‌هاي متفاوت ان نيز نوعي درس است. پياده روي اربعين در عراق به عنوان يک آيين ديني تأثيرات تربيتي و ابعاد سياسي و اجتماعي زياد و شگرفي با خود دارد و مي‌تواند در سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي، اجتماعي نيز مورد استفاده قرار بگيرد. ابعاد تربيت فردي اربعين شامل بصيرت افزايي، افزايش عزت نفس، الگو‌پذيري، تفکر و خودسازي معنوي، ابعاد تربيت خانوادگي شامل همگرايي نسل‌ها، اصلاح الگوي مصرف و ابعاد تربيت اجتماعي اربعين شامل هويت ديني، بهداشت رواني، اعتماد اجتماعي و.... ما را به اين نکته رهنمون مي‌سازد که پياده روي اربعين نقش اساسي در تربيت اسلامي و انساني افراد، خانواده و جامعه دارد. آيين پياده روي و زيارت اربعين از نماد‌هاي تمدن ساز عصر حاضر براي مسلمانان محسوب مي‌شوند. استفاده از ديپلماسي فرهنگي از ملزومات تمدن‌سازي اين پديده تمدني محسوب مي‌گردد. تعريف ديپلماسي فرهنگي زيارت اربعين، مؤلفه‌هاي گفتمان زيارت اربعين، بازيگران ديپلماسي فرهنگي زيارت اربعين وراهبرد‌هاي ديپلماسي فرهنگي زيارت اربعين و.... از جمله درس گفتار‌ها و نکات ارزنده و آموزنده در حول محور اربعين بعنوان رويداد بزرگ اسلامي و بزرگترين تجمع بشري در طول تاريخ خلقت بشر است. بنابرابن با تکرار سالانه مراسم اربعين و قرائت زيارت اربعين و پياده روي اربعين مي‌توان گفت اصل و اساس قيام ابا عبدالله(ع)احيا و نتايجي همچون معرفي مؤلفه‌هاي فرهنگ عاشورايي و بهره‌گيري از اين مؤلفه‌هاي براي همگرايي منطقه‌اي و جهاني، شناخت دقيق مخاطبان و پيروان حقيقي حسين بن علي (ع) در سطح جهان تشيع و جهان اسلام و ديگر حوزه‌هاي فرهنگي دنيا و افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه فناوري‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات و.... از آن به دست مي‌آيد.