اربعین باشکوه

آرمان امروز: همزمان با خروج زائران از شهر کربلا، کميته اطلاع‌رساني ستاد اربعين سازمان حج و زيارت براي بازگشت زائران ايراني از کربلا به مرزها و يا شهرهاي زيارتي عراق، توصيه‌هايي را مطرح کرد. کميته اطلاع‌رساني و روابط عمومي ستاد اربعين سازمان حج و زيارت به زائران حاضر در شهر کربلا (عراق) که قصد حرکت به سمت مرزهاي مهران، شلمچه و چذابه را دارند توصيه کرد براي استفاده از وسايل نقليه به گاراژ «سيدجوده»، انتهاي خيابان ميثم تمار عمود 1405 مراجعه کنند. همچنين به آن دسته از زائراني که قصد خروج از کربلا و حرکت به سمت بغداد، کاظمين، سامرا و مرزهاي باشماق، خسروي و تمرچين را دارند، توصيه شده است به منطقه «حي العباس»، بالاتراز باب بغداد، پس از ميدان بغداد مراجعه شود. بنا بر اعلام فرمانده قرارگاه اربعين فراجا، تاکنون بيش از سه ميليون و 300 هزار زائر از مرزها وارد عراق شده‌اند، در عين حال که موج بازگشت به کشور نيز آغاز شده است. فرمانده کل انتظامي کشور همچنين، از زائراني که قصد سفر به عراق دارند، خواسته است با توجه به موج سنگين بازگشت زائران اربعين، از مراجعه به مرزها به‌خصوص مهران و شلمچه خودداري کنند. هلال‌احمر نيز از زائراني که با خودروي شخصي سفر کرده‌اند، درخواست کرده است: حتما براي بازگشت استراحت و خواب کافي داشته باشند و به ازاي هر دو ساعت رانندگي نيز حداقل يک ربع با توقف در حاشيه امن راه کمي استراحت کنند و بعد به مسير ادامه دهند. رانندگان حتما حين رانندگي از خوردن نوشيدني‌هايي مانند دوغ يا غذاهاي پرچرب پرهيز کنند. دبيرخانه آستان عباسي در شهر کربلا اعلام کرد بر اساس سيستم شمارش الکترونيک تعداد زائراني که تا روز شنبه 26 شهريورماه (برابر با اربعين به تقويم ايران) وارد شهر کربلا شده‌اند به 21 ميليون و 198 هزار و 640 نفر رسيده است.  آستان قدس حسيني روز جمعه 25 شهريورماه شمار زائراني که وارد شهر کربلا شده بودند را بيش از 20 ميليون نفر اعلام کرده بود. خبرگزاري فرات نيوز نيز گزارش کرده که حضور زائران در شهر کربلا از دهم ماه صفر برابر 16 شهريورماه، آغاز شده و هم اينک خروج زائران به صورت روان درحال انجام است.
مهمان‌نوازي و کرامت عراقي‌ها
سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد گفت که زبان از وصف مهمان‌نوازي مردم عراق و تلاش هاي دولت اين کشور در زيارت اربعين قاصر است. محمد کاظم آل صادق، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق در صفحه توييتر خود نوشت:
«از وصف عظمت مهمان‌نوازي اصيل و کرامت بي نظير ملت عراق و همچنين تلاش هاي دولت اين کشور و نيروهاي امنيتي آن در زيارت اربعين زبان قاصر است. واژه هاي تشکر براي قدرداني از کشور عراق کافي نيست لذا از خداوند متعال مي خواهيم که اين عطا و بخشش را قبول فرمايد و جايگاه عراق را در ميان امت ها مرتفع کند».
سفير کشورمان پيش از اين نيز در توئيتي به زبان عربي نوشت: از کرم و سخاوت مردم عراق در استقبال و ضيافت از زائران کشورهاي مختلف تقدير و تشکر مي کنيم و به شرکت کنندگان در حماسه حسيني درود مي فرستيم و از آن ها درس وحدت، برادري، انکار نفس و فداکاري در راستاي تعالي دين الهي فرا مي گيريم. وي همچنين نوشت که مسير آزادگان نشان دهنده بالاترين درجه همبستگي و وفاداري به اهل بيت(ع) است.
بازگشت زوار بدون هيچ مشکل امنيتي
رئيس پليس پيشگيري فراجا با اشاره به آغاز بازگشت زائران عتبات عاليات چند روز قبل از اربعين حسيني به ميهن اسلامي از روان بودن جريان بازگشت زوار بدون هيچگونه رخداد امنيتي خبر داد و گفت: با تدابير پيش‌بيني شده توسط پليس و ساير نهادهاي دست‌اندرکار، خدمت به زوار حرم اباعبدالله‌الحسين(ع) همچنان ادامه داد و در هيچ يک از مرزها، مشکل خاصي که روند تردد زائران را با اختلال روبه رو کند، وجود ندارد. پليس پيشگيري فراجا هنگام بازگشت زائران همانند مرحله رفت به کشور عراق، مديريت لايه به لايه جمعيت را در دستور کار قرار داده است که نتايج آن نيز تاکنون مثبت ارزيابي مي‌شود. با حمايت مسئولان کشوري، استاني و تلاش بي‌وقفه انتظامي کشور تمام شرايط پذيرايي از زائران از جمله مکان‌هايي مناسب براي اقامت موقت‌ آن ها و وسايل حمل و نقل عمومي براي انتقال اين افراد به شهرهايشان مهيا شده است لذا زائران بعد از ورود به ميهن اسلامي از عجله خصوصا رانندگي با شتاب خودداري کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشيم. رئيس پليس پيشگيري فراجا با بيان اينکه در حال حاضر بازگشت زوار حرم حسيني بدون هيچ مشکل امنيتي در جريان است، تصريح کرد: بازگشت زائران حرم حسيني چند روز پيش از اربعين حسيني آغاز شده و اين موج بازگشت همچنان ادامه دارد و انتظامي کشور امنيت زائران را تا بازگشت آخرين نفر عهده دار است.
زائران مفقود بازگردانده مي‌شوند
رئيس جمعيت هلال احمر با تاکيد بر اينکه پوشش امدادي و درماني هلال‌احمر تا پايان مراسم اربعين و بازگشت کامل زائران به کشور ادامه دارد، گفت: برخي از مفقودين به دليل گرمازدگي و غيره در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند و تدابير لازم براي اينکه هيچ زائري در کشور عراق باقي نماند، انديشيده شده و هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است. پيرحسين کوليوند در بازديد از درمانگاه‌هاي اين جمعيت در کربلا گفت: جمعيت هلال احمر تا زماني که زائران در خاک عراق هستند به آنها خدمت‌رساني مي کند و در کنار مردم، با مردم و براي مردم خواهد بود. اين خدمات علاوه بر کشور عراق در مرزها و داخل کشور نيز تا پايان مراسم بزرگ اربعين و نياز زائران به حمايت‌هاي امدادي و درماني، ادامه خواهد داشت. تعدادي از زائران، نگران عزيزان‌شان هستند که مفقود شده‌اند اما برخي از اين مفقودين به دليل گرمازدگي و ... در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند. به همين دليل تدابير لازم براي اينکه هيچ زائري در کشور عراق باقي نماند، انديشيده شده و هماهنگي‌هاي لازم با وزارت صحه عراق، حشدالشعبي و جمعيت هلال احمر عراق انجام شده تا ليست بيماران بستري از سوي وزارت صحه عراق در اختيار کنسولگري و سفارت و بيمه قرار گيرد.


آمار کشته شدگان اربعين اعلام شد
رئيس سازمان حج و زيارت با اعلام فوت 48 نفر در اربعين حسيني امسال تأکيد کرده که براي راهي شدن به سمت کشور عراق حتماً در سامانه سماح ثبت نام کنيد. رئيس سازمان حج و زيارت گفت: برخي ناآگاهانه و برخي با انگيزه سياسي از مديريت دولت عراق در امور اربعين انتقاد مي‌کنند در حالي که اين دولت نهايت همکاري و همراهي را با دولت ايران داشته است. سيد صادق حسيني رئيس سازمان حج و زيارت در نشست خبري که روز گذشته در کربلا برگزار شد، با اشاره به همکاري دولت عراق در استقبال از زائران ايراني، گفت: برخي ناآگاهانه و برخي با انگيزه‌هاي سياسي از دولت عراق انتقاد مي‌کنند در حالي که نمي‌دانند دولت عراق با تمام توان با دولت ايران نهايت همکاري را داشتند که لغو رواديد و حضور افراد با گذرنامه‌هاي غيرمعتبر از جمله آن است.وي با تقدير مجدد از دولت و مردم عراق، گفت که همکاري دولت و مردم عراق با دولت و زائران ايراني شايسته تحسين و تقدير است.
راه‌پيمايي جاماندگان اربعين  حسيني (ع)  پرشورتر از سال‌هاي گذشته
راه‌پيمايي جاماندگان اربعين حسيني (ع) چند سالي است که با حضور پرشور مردم تهران از ميدان امام حسين (ع) تا حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) به نيابت از پياده‌روي اربعين از نجف تا کربلا برگزار مي‌شود و امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته اين مراسم معنوي از ساعات اوليه صبح با حضور پرشور مردم آغاز شده است.
 از ساعات اوليه صبح روز گذشته شنبه ـ 26 شهريور ماه ـ مردم تهران به نيابت از پياده‌روي اربعين حسيني (ع) از نجف تا کربلا در اين مراسم با شعار «لشکر حسين (ع)» شرکت کردند. موکب‌هايي جهت پذيرايي از مردم برقرار شده است و با هماهنگي‌هايي که صورت گرفته است چندين هزار دستگاه اتوبوس‌هاي شرکت واحد براي بازگشت مردم در ميدان حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) مستقر شده است. در موکب‌هاي برپا شده علاوه بر پذيرايي، محل‌هايي براي سرگرمي کودکان و برنامه‌هاي فرهنگي نيز وجود دارد که موکب‌داران در آن به کار‌ها و خدمات فرهنگي مي‌پردازند. همچنين در اين مراسم با مشارکت شرکت بهره‌برداري مترو و حوزه مقاومت بسيج دانش‌آموزي، ويژه‌برنامه‌هاي متنوعي در ايستگاه مترو شهر ري ويژه خانواده‌ها و فرزندانشان برپا شد. ميزباني عاشقان حسيني ويژه برنامه جاماندگان در ايستگاه مترو شهر ري در دو بخش برنامه‌هاي زنده با آيتم‌هاي متنوع از جمله دکلمه‌خواني، پخش کليپ‌هاي مداحي، اجراي گروه سرود دانش‌آموزي، تواشيح و چهار غرفه خدمات فرهنگي و هنري با عناويني همچون پاسخگويي به سوالات شرعي، نمايشگاه دفاع مقدس، ويزيت رايگان پزشکي، نقاشي مناسبتي اربعين، توزيع محصولات فرهنگي، انجمن نفس و ... در حال انجام است.