اوکراین به‌دنبال پایان جنگ نیست

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه روز جمعه در پايان اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي در سمرقند اعلام کرد که مسکو تمام تلاش خود را براي پايان دادن به درگيري‌ها در اوکراين در کوتاهترين زمان ممکن انجام خواهد داد، ولي مقامات کي‌يف مذاکره را رد کرده و اميدوارند بتوانند مشکل را از طريق نظامي حل کند.
پوتين تاکيد کرد: «ما هر کاري که لازم باشد را انجام خواهيم داد تا اطمينان حاصل کنيم که اين همه چيز در سريع ترين زمان ممکن متوقف شود. ولي رهبري اوکراين از ادامه روند مذاکرات خودداري و اعلام کرده‌اند که مي‌خواهد مشکل را با ابزار نظامي حل کرده و به اهداف خود برسد».
 وي در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص احتمال از سرگيري مذاکرات با اوکراين، گفت: «آنها نمي خواهند مذاکره کنند. آقاي زلنسکي علناً گفته که حاضر نيست و نمي‌خواهد با روسيه گفت‌وگو کند. خوب، اگر آماده نيستيد، اين کار را نکنيد.»
ولاديمير پوتين يادآور شدکه کل نيروهاي مسلح  روسيه در عمليات نظامي ويژه حفاظت از دونباس درگير نيست، بلکه تنها بخش قراردادي ارتش روسيه در اين عمليات شرکت دارند. رئيس جمهوري روسيه گفت: «توجه شما را به اين واقعيت جلب مي‌کنم که ما در حال جنگ با يک ارتش ناقص هستيم، ما فقط از بخش قراردادي ارتش روسيه براي عميات ويژه استفاده مي کنيم.»


وي همچنين درباره برخي گزارش‌ها مبني بر تلاش‌هاي کي‌يف براي آغاز يک حمله متقابل اظهار نظر کرده و افزود: «مقامات کي‌يف اعلام کرده‌اند که يک عمليات ضد تهاجمي فعال را آغاز کرده و در حال انجام آن هستند. خوب، بايد ديد اين اقدام چطور خواهد بود و چگونه به پايان خواهد رسيد.»
رئيس جمهوري روسيه اعلام کرد: «عمليات نظامي ويژه براي حفاظت از دونباس به منظور جلوگيري از ايجاد يک منطقه محاصره ضدروسي کامل در خاک اوکراين آغاز شد. غرب براي دهها سال نظريه فروپاشي روسيه را پرورش داده است. اين دقيقاً همان چيزي است که برخي از کشورهاي غربي به رهبري ايالات متحده براي آن تلاش کرده و مي کنند، يعني ايجاد منطقه محاصره ضدروسي، تحريک و تهديد روسيه از اين جهت گيري. و دقيقاً براي جلوگيري از چنين تحولي، ما عمليات نظامي ويژه را آغاز کرديم.»
رئيس جمهوري روسيه تاکيد کرد که اهداف عمليات ويژه بدون تغيير باقي مانده است و اصلي ترين آنها آزادسازي کامل منطقه دونباس است. پوتين همچنين تأکيد کرد که روسيه «در حال حاضر» با خويشتن‌داري به حملات طرف اوکرايني به زيرساختار‌ها و حملات تروريستي عليه تأسيسات خود پاسخ داده است.
عدم تکروي آلمان در ارسال تسليحات مدرن به اوکراين
اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان بر اين مسئله تاکيد کرد که دولت فدرال به تنهايي تصميم نخواهد گرفت که آيا تانک هاي اصلي نبرد غربي را به اوکراين عرضه کند يا خير.
شولتز روز گذشته در گفتگويي با سايت راديو آلمان گفت: ما در هر کاري که انجام مي دهيم به تنهايي پيش نخواهيم رفت. صدراعظم آلمان تاکيد کرد که آلمان در حال حاضر يکي از مهم ترين تامين کنندگان تسليحات به اوکراين است و با پانزرهاوبيتزه 2000، مدرن ترين وسيله‌اي را که تا به حال در جنگ عليه مهاجمان روسي استفاده شده است، عرضه کرده است.
شولتز همچنين گفت: دقيقاً  اين سلاح‌هايي که ما در دسترس قرار داديم بود که تفاوت را ايجاد کرد و همچنين موفقيت‌هاي کنوني را که اوکراين به دست آورده است ممکن کرد. شولز تاکيد کرد که تنها ايالات متحده، بريتانيا و آلمان چندين موشک انداز را براي اوکراين تامين کرده‌اند. 
به گفته وي نه ايالات متحده آمريکا، نه بريتانيا و نه فرانسه تانک هاي اصلي جنگي غربي  را براي اين کشور تامين نمي کنند. شولتز همچنين  خاطرنشان کرد که دولت فدرال آلمان تضمين کرده است که اوکراين تانک هاي جنگي طراحي شده توسط شوروي را از طريق طرح  تبادل حلقه با جمهوري چک، اسلواکي و يونان دريافت کند. تامين تانک هاي لئوپارد براي اوکراين هفته ها موضوع بحث انگيزي در دولت ائتلافي آلمان بوده است.