جاودانگی حسن با مدالی که نچسبید

پریسا غفاری/ مسابقات کشتی‌ آزاد قهرمانی جهان 2022 صربستان در شهر بلگراد که از پنجشنبه با 4 وزن ابتدایی آغاز شد، امشب با معرفی نفرات برتر 3 وزن آخر(61، 65 و 97 کیلو) به پایان می‌رسد. در حالی که تیم ملی کشتی فرنگی بدون کسب مدال طلا به کار خود پایان داد، امید تمام کشتی‌دوستان به آزادکاران بود که با درخشش خود کام مردم را شیرین کنند. در این شرایط امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع به ترتیب در اوزان 70، 79، 86 و 125 کیلوگرم از پنجشنبه روی تشک رفتند. البته امیرمحمد یزدانی با قرعه نحسی مواجه شد و به حریفی از رژیم صهیونیستی خورد و در زمان وزن‌کشی هم 300 گرم اضافه وزن داشت تا مسابقات را از دست بدهد. به این ترتیب تیم‌ ملی کشتی آزاد ایران که در غیاب روس‌ها، در کنار تیم ملی امریکا جزو 2 مدعی اصلی قهرمانی بود، از همان روز اول شانس کمتری برای رسیدن به این مهم نسبت به رقیب داشت.
یزدانی با نقره رکورد تختی را شکست
یکی از اتفاقات مهم برای کشتی ایران، شکستن رکورد 60 ساله جهان‌پهلوان تختی بود. در طول تاریخ ورزش کشتی، جهان‌پهلوان تختی موفق شده بود 7 مدال طلا، نقره و برنز جهان و المپیک را کسب کند. گرچه حمید سوریان در کشتی فرنگی هم صاحب 7 مدال المپیک و جهان شد اما نتوانست از جهان‌پهلوان عبور کند. در این شرایط با رسیدن حسن یزدانی به فینال 86 کیلوی رقابت‌های جهانی صربستان، رکورد 60 ساله جهان‌پهلوان تختی شکست و یزدانی صاحب هشتمین مدال جهانی و المپیک شد. گرچه کسب هشتمین مدال با قبول شکست مقابل حریف سنتی و امریکایی دیوید تیلور چندان به یزدانی و البته مردم نچسبید اما پادشاه کشتی، کار بزرگ و ماندگاری انجام داد و در حالی که همچنان می‌تواند در مسابقات جهانی و المپیک مدال کسب کند، جاودانه شد. یزدانی و تیلور در شرایطی در فینال 86 کیلو برابر هم قرار گرفتند که تا قبل از فینال حتی یک امتیاز هم به حریفان ندادند. یزدانی با غلبه بر حریفانی از مولداوی، لهستان و روسی‌الاصل اسلواکی موفق به کسب 31 امتیاز شد. تیلور هم با غلبه بر کشتی‌گیران ایتالیا، پورتوریکو و قزاقستان موفق به کسب 33 امتیاز شد. یزدانی که پیش از این 3 شکست و یک پیروزی مقابل تیلور ملقب به جادوگر در کارنامه داشت، در دیداری که از هجوم‌ها و حمله‌های او برای پیروزی خبری نبود و در مقابل تیلور از فرصت‌ها نهایت بهره را برد، با نتیجه دور از انتظار 7 بر یک مغلوب شد و به مدال نقره قناعت کرد.
تیلور: یزدانی سد راه من برای طلای پاریس است


دیوید تیلور امریکایی بعد از برتری برابر یزدانی گفت: «این اولین باری بود که با عزم فوق‌العاده سخت برابر یزدانی قرار گرفتم و آن را دنبال کردم. یزدانی آن آتش و انگیزه را در من ایجاد کرد تا ادامه دهم. او سد راه من برای طلای المپیک پاریس است. مسابقات ما به یک دلیل حساس‌ترین رقابت کشتی جهان است و آن هم اینکه هر دوی ما هر چه در توان داریم روی تشک می‌گذاریم. برای همین اینجا هستیم. من به یک دلیل مرد جادوگر هستم چون توانستم امروز اول شوم و این حس خوبی است. از هر دوی ما در آینده به عنوان دو کشتی‌گیر بزرگ یاد خواهد شد. او باعث پیشرفت من شده و به همین خاطر از یزدانی تشکر می‌کنم.»
زارع؛ امان از آن 5 ثانیه لعنتی
امیرحسین زارع، دارنده مدال‌های برنز المپیک و طلای 125 کیلوی جهان بازهم می‌توانست تاج پادشاهی سنگین‌وزن جهان را بر سر بگذارد، اما با یک اشتباه تاکتیکی و در 5 ثانیه به پایان دیدارش با طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه کشتی 2 بر یک برده را به حریف واگذار کرد. زارع استحقاق حضور در فینال و غلبه بر حریف ترکیه‌ای را داشت اگر در ثانیه‌های پایانی برای زیرگیری اقدام نمی‌کرد و به اصطلاح کشتی را اداره می‌کرد تا ثانیه‌های پایانی هم بگذرد. زارع در دیدار رده‌بندی به مصاف حریفی از کانادا رفت و با برتری 8 بر صفر، مدال برنز را از آن خود کرد. در فینال این وزن، طاها آکگول حریفی از مغولستان را شکست داد و طلایی شد.
نخودی زیبا مبارزه کرد اما باخت
محمد نخودی به مدال نقره وزن 79 کیلوگرم رسید. او بعد از یک کشتی نفسگیر مقابل یاکوب شیخ جمال کشتی‌گیر روسی‌الاصل از رومانی در دورهای بعد کشتی‌گیرانی از مغولستان، ازبکستان و اوکراین را شکست داد و به فینال رسید. اما در این دیدار با نتیجه 4 بر 2 مغلوب جردن باروز قهرمان المپیک و جهان از امریکا شد و به مدال نقره رسید. نکته اینکه تاکنون جردن باروز 14 بار با کشتی‌گیران ایرانی روی تشک رفته که هر بار پیروز از میدان خارج شده است.
ایران در یک فینال و یک رده‌بندی دیگر
در رقابت‌های 3 وزن دوم هم ایران به یک فینال و یک رده‌بندی راه پیدا کرد. در وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک با شکست مقابل حریف چینی در همان گام اول کنار رفت.در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی که با 3 پیروزی به نیمه نهایی رسیده بود در مقابل کایل دیک امریکایی و دارنده 3 مدال طلای جهان 4- صفر شکست خورد و به رده‌بندی رفت. در وزن 92 کیلوگرم نیز فینالی که همه منتظر آن بودند به وقوع پیوست و کامران قاسمپور موفق شد در یک کشتی برتر با نتیجه 5 بر صفر از حریف گرجستانی عبور کند و برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به مصاف جیدن کاکس امریکایی برود. گفتنی است امامی و قاسمپور برای کسب مدال برنز و طلا دیشب به مصاف حریفان رفتند.

برش
کامبک محمدیان، بی‌رحمی رحمان
رقابت‌های مقدماتی اوزان 61، 65 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد دیروز برگزار شد. در وزن 61 کیلوگرم رضا اطری در دور اول با نتیجه 11 - 1، بصیر علی لی از مقدونیه را از پیش رو برداشت. در دور بعد با نتیجه 4 بر صفر اسلام بازرگانوف از آذربایجان را مغلوب کرد و در مرحله یک چهارم نهایی 6-3 گئورگی وانگلوف از بلغارستان را شکست داد و حریف نارمانداخ از مغولستان در نیمه نهایی شد. در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی در دور نخست با نتیجه 8- 1 جون سوک یون از کره جنوبی را مغلوب کرد. در دور دوم 6 بر صفر اسماعیل موزوکایف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان را شکست داد و در یک مبارزه دیدنی در مصاف با آدیل اوسپانوف از قزاقستان 13- 2 پیروز شد و به نیمه نهایی رفت و حریف حاجی علی‌اف قهرمان جهان از آذربایجان شد.در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان پس از استراحت در دور اول، ساموئل شرر از سوئیس را 10 – صفر مغلوب کرد و در یک چهارم نهایی با ماگامد زاخاریف از اوکراین روبه‌رو شد که در تایم نخست ۵ بر یک از حریف خود عقب افتاد اما در تایم دوم نتیجه را جبران کرد و در نهایت ۸-۵ به پیروزی رسید. محمدیان دیشب برای رسیدن به فینال برابر کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از امریکا قرار گرفت.