جدال رسانه‌ای پایان ندارد

آرمان ملي: روز گذشته، دانشجويان دانشگاه تهران، در اعتراض به فوت مهسا اميني و رويکرد گشت ارشاد، با در دست داشتن پلاکاردهايي اعتراضي، شعار «زن، زندگي، آزادي» سر دادند. اين شعار در روز شنبه در مراسم تشييع پيکر ژينا درکردستان سرداده شده بود؛ مردمي که پس از مراسم خاکسپاري مهسا اميني در مقابل فرمانداري سقز تجمع کردند. واکنش‌ها به خبر درگذشت مهسا(ژينا) اميني دختر 22 ساله اهل سقز که توسط ماموران گشت ارشاد تهران در محل متروي حقاني دستگير شد و بعد از دو ساعت که در اختيار اين نيروها بود، دچار مرگ مغزي شد، همچنان ادامه دارد. روز گذشته اولين روزي بود که پس از تعطيلات اربعين، روزنامه‌هاي کشور روي دکه آمدند و واکنش‌هاي آنها به خبر درگذشت مهسا تا حدي مي‌توانست قابل توجه باشد از اين نظر که رسانه‌هاي نزديک به دولت يک نوع واکنش از خود نشان داده بودند و رسانه‌هاي غيردولتي(البته در ظاهر)، نوع ديگري. هرچند که روزنامه‌ها و رسانه‌هاي چاپي ديگر مثل سال‌هاي پيش(مراد سال‌هاي دوران اصلاحات) حرف اول را نمي‌زنند و حالا هر شهروند با يک تلفن همراه همه وقايع را در هرکجاي ايران اتفاق بيفتد گزارش مي‌کند. اما اين روزنامه‌ها به تريبون‌هايي بدل شدند تا هر دو جناح نظراتشان را درباره حادثه رخ داده بيان کنند با اينکه اظهار نظرهاي صريح مختص به رسانه‌هاي نزديک به دولت و حاکميت بود و رسانه‌هاي مقابل دست به نوشتار گزارش‌هاي توصيفي با رعايت همه خطوط قرمز زده بودند. رسانه‌هاي نزديک به دولت، هم نظير برخي مسئوليني که ذکرشان رفت، در مواضعي مشابه نسبت به درگذشت مهسا اميني، سعي کردند درگذشت او را اتفاقي عادي توصيف کنند و بزرگ جلوه دادن آن را کار عناصر ضدانقلاب بدانند. کيهان، گفته: «در شرايطي که ماجراي بيهوشي و نهايتاً فوت تاثرانگيز مهسا اميني هنگام حضور در يکي از مراکز پليس، بازار دروغ پردازي و شايعه ‌سازي‌هاي ضد انقلاب و برخي در داخل را داغ کرده بود انتشار تصاوير اين حادثه يک بار ديگر رسوايي اين فرصت‌طلبان را رقم زد.» مراد از تصاوير، همان فيلم‌هاي دوربين مداربسته پليس امنيت اخلاقي تهران بزرگ است که از صدا و سيما پخش شد. کيهان با لحن خاص هميشگي خود، پرداختن همراه با قضاوت‌هاي نادرست و پيش از روشن شدن اصل ماجرا از سوي برخي چهره‌هاي سياسي را بيش از آنکه رنگ و بوي دلسوزي داشته باشد بيشتر نوعي عقده گشايي و فرصت‌طلبي براي هجمه عليه نظام مي‌داند و مي‌پرسد «اين اشک تمساح باورپذير است؟» روزنامه ايران هم مرگ مهسا اميني را تنها يک «اتفاق» توصيف کرده است که به نوشته اين روزنامه در کارنامه پليس شبيه ندارد. روز گذشته پس از اينکه تا حدي واکنش‌هاي تند فروکش کرده بود، برخي مسئولان و نماينده‌هاي مجلس هم زبان به سخن گشودند تا بگويند که اتفاقي عادي بوده است. از آن طرف برخي زنان با سابقه در جريان انقلاب اسلامي و البته نزديک به دولت اصلاحات آمدند و گفتند که با حجاب اجباري مخالفند.
گشت ارشاد هزاران نفر را مي‌برد، يک نفر هم در اين بين فوت کرده!
يک نماينده مجلس، گفته: گشت ارشاد هزاران نفر را مي‌برد، يک نفر هم در اين بين فوت کرده. حسين جلالي در واکنش به مرگ مهسا اميني با بيان اينکه اتفاق خاصي نيفتاده، از لفظ هزاران نفر براي زنان و دختران بازداشتي توسط گشت ارشاد استفاده کرده. مساله‌اي که خود جاي مداقه است. اين بدان معناست که آنچه مسئولان از آن تحت عنوان پوشش نامناسب ياد مي‌کنند تا حدي شيوع و گستردگي پيدا کرده که هزاران نفر را بازداشت مي‌کنند و تازه اين افرادي هستند که بازداشت مي‌شوند. عده بسيار ديگري هم گرفتار گشت ارشاد نمي‌شوند. اين به چه معناست؟ آيا سياست‌هايي که مسئولين براي اجبار زنان و دختران به پوششي که مد نظرآن‌هاست تا به حال جواب داده که روزانه شمار زيادي را بازداشت مي‌کنند؟ آيا نبايد در قوانيني مربوط به پوشش زنان و دختران و نحوه مواجهه با آن تجديد نظر کرد. آقاي جلالي با اشاره به هدايت آن هزاران نفري که گفته بود براي ارشاد و هدايت توسط گشت ارشاد به خيابان وزرا و بي‌اهميت جلوه دادن فوت يک نفر از آن‌ها، گفته است که «نمي‌شود که بي‌قانوني باشد. وقتي قانوني در نظر گرفته مي‌شود بايد اجرا شود و نيروي انتظامي هم قانون را اجرا کرده است.»جلالي رئيس دفتر سابق آيت‌ا... مصباح يزدي هم بوده با بيان اينکه مهسا بيمار بوده که فوت کرده است، توضيح داده: «يک فرد ممکن است کسالت داشته باشد و پشت فرمان خودرو سکته کند، يک فرد هم ممکن است در کلاس ارشاد سکته کند.»او سراغ ويروس کرونا رفته و اين ويروس را با آنچه از آن تحت عنوان پديده بدحجابي ياد مي‌کند، مقايسه کرده و گفته: «وقتي ويروسي مثل کرونا مي‌آيد همه جا قرنطينه مي‌شود، از اين‌رو وقتي پديده بدحجابي را به عنوان يک ويروس ناپسند در جامعه مي‌بينيد، براي دفع اين ويروس چه کار مي‌کنيد؟ به‌خاطر فوت يک نفر که قانون را زير سوال نمي‌برند.»عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از اين قضيه هم اظهار ناراحتي کرده که فوت مهسا اميني باعث شده دستاوردهاي اربعين و پيروزي شانگهاي تحت الشعاع قرار بگيرند. امسال، مراسم اربعين حسيني(چهلم امام سوم شيعيان) در شرايط خاص سياسي عراق، براي ايرانيان با حوادث چندان خوشايندي همراه نبود. شمار بسياري با کمبود امکانات و حتي آب آشاميدني در عراق مواجه شده بودند و گرمازدگي و حتي مرگ ناشي از آن جزو کمترين تلفات بود. شمار زائران جانباخته ايراني در عراق طبق آخرين آمار سازمان حج و زيارت 93 نفر از ابتداي پياده‌روي اربعين تا روز جمعه 25 شهريورماه بوده. طرف ايراني مقصر را بي‌برنامگي طرف عراقي دانست. بحث دستاوردهاي نشست شانگهاي هم هنوز که در محافل سياسي مورد کنکاش است، بحثي پرحاشيه است. برخي از کارشناسان به درگيربودن کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي شانگهاي با مشکلات بسيار زياد در کشورهاي خودشان خبر مي‌دهند و مي‌گويند اصولا نمي‌توان انتظار دستاورد زيادي را از پيوستن ايران به اين سازمان داشت.
آيا مرگ مهسا يک بيدارباش است؟


زماني که واکنش‌هاي مردمي نسبت به نحوه پوشش زنان و دختران بيشتر مي‌شود، ‌فيلم‌هاي بيشتري از برخورد گشت ارشاد با آنچه پديده بدحجابي مي‌خواند، بيشتر مي‌شود و خود مسئولين هم به اعداد و ارقام بالايي در مورد بازداشت شدگان توسط گشت ارشاد اشاره مي‌کنند، چه نوع برخوردي مي‌شود با مساله نوع و نحوه پوشش زنان و دختران ايراني داشت؟ برخي بازنگري در قانون را طرح و برخي به برخوردهاي فرهنگي و فرهنگ سازي در اصل حجاب اشاره مي‌کنند. معصومه ابتکار، معاون سابق رياست‌جمهوري در امور زنان و خانواده، معتقد است که «واقعا روش‌هاي گشت ارشاد و برخورد‌هاي توام با ترس، ارعاب، هيچ کمکي به بحث حجاب نمي‌کند و عوارض آن بسيار بيشتر از فوايد آن است. اين رويه نه تنها فايده‌اي ندارد بلکه براي جوانان احساس نا امني و دلسردي دارد و اميدوارم اين اتفاق(مرگ مهسا اميني) يک بيدارباش براي افرادي باشد که بر استمرار اين رويه اصرار دارند.»خانم ابتکار به بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها، اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «دولت اختيار چنداني نداشت و گروه‌هاي فشار نقش داشتند، در موضوع گشت ارشاد هم اينگونه بود. به ما مي‌گفتند غرب گرا و به دنبال ترويج مفاسد و لاابالي گري هستيد. به راحتي اتهام مي‌زدند و متهم مي‌کردند که اين رفتار‌ها و مخالفت شما باعث تضعيف ارزش‌ها در جامعه شده و دل مومنين را آزرده مي‌کند.»اين مقام مسئول در حوزه زنان در دولت قبل، در خصوص گشت ارشاد گفته «راهش اين است که گشت ارشاد متوقف شود و از راه‌هاي ارعاب استفاده نکنيم و به جاي آن رويه‌هاي تشويقي را به کار ببريم. بارها گفته‌ام يکي از روش‌هاي ايجابي در بحث حجاب اين است که هيچ اجباري براي حجاب در جاهايي که همه خانم هستند، نباشد.»معصومه ابتکار معاون سابق رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه خود معتقد به حجاب است، گفت: «من با حجاب اجباري مخالفم. نبايد مردم را با زور باحجاب کنيم.» خانم ابتکار در واکنش به انتشار تصاوير دوربين مداربسته از حضور مهسا اميني در پليس امنيت اخلاقي هم گفته: «مسائل زيادي هست که در فيلم مشخص نيست.»