رشد 58 درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان


همزمان با افزایش ذخائر راهبردی کشور درباره محصولات استراتژیک، رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به گذشته حدود ۵۸ درصد رشد داشته است.
عطاء‌الله ‌هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تاکنون هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است افزود: این رقم نسبت به میزان خرید سال گذشته حدود
۵۸ درصد رشد دارد.


این افزایش خرید گندم از کشاورزان در حالی رخ داده که هم پارسال و امسال دولت سیزدهم نرخ خرید تضمینی گندم را به‌گونه‌ای تعیین کرده که مورد رضایت کشاورزان بوده است. همین چند روز پیش‌، دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جدید اعلام کرد که این موضوع موجب رضایت و خرسندی کشاورزان شد.
براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۱۴۰۱- ۱۴۰۲) ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد؛ همچنین برای حمایت از کشاورزان ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت به‌ازای هر هکتار کشت گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود؛ این یعنی قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت.
عطاء‌الله ‌هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد قیمت هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید ۱۳ هزار تومان تعیین شده است که رقم خوب و مناسبی است.
وی قیمت‌گذاری جدید گندم را حاصل تلاش دولت سیزدهم، شورای قیمت‌گذاری، وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دولت دانست و بیان کرد: با تعیین نرخ مناسب، انتظار می‌رود علاوه‌بر افزایش تولید، گندم‌های تولید شده که طی سال‌های گذشته به سمت مصرف صنعت دامی و قاچاق سوق داده می‌شد، توسط دولت خریداری شود. رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به طور حتم قیمت‌گذاری سال زراعی جدید به نحوی تعیین شده که خرید تضمینی گندم به خوبی انجام و حجم خرید افزایش یابد، اظهار داشت: کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در اعلام به موقع نرخ و تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی ۱۳ هزار تومانی گندم به طور قطع استقبال کردند و از حمایت ارزنده دولت رضایت دارند.
همچنین به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)؛ یک کشتی اقیانوس‌پیما با محموله‌ای به وزن ۱۰۰ هزار تن گندم در نیمه شهریور ماه وارد آب‌های سرزمینی ایران شد و در بندر امام(ره) استان خوزستان پهلوگیری کرد. با انجام این عملیات بندری، ۱۰۰ هزار تن گندم به ذخایر راهبردی این محصول در کشور افزوده شد. گفتنی است، برای تأمین گندم مورد نیاز کشور، امسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از طریق این بندر وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از رشدی بالغ بر ۱۱۳ درصد برخوردار بوده است.
تولید گندم در سال گذشته چهار میلیون و
500 هزار تن بود که امسال سه میلیون تن افزایش یافت اما با خودکفایی چهار میلیون و 500 هزار تن فاصله دارد.