کشتی در خاک حاشیه

نتایج به دست آمده در مسابقات کشتی قهرمانی جهان صربستان برای کشتی حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است، از برکناری محمد بنا گرفته تا انتقاد‌های تند پدر حسن یزدانی نسبت به علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و دخالت‌های او در امور فنی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی.
اولین واکنش به عدم کسب موفقیت تیم ملی کشتی فرنگی عزل محمد بنا بود. آقای خاص کشتی فرنگی ایران با کوله‌باری از تجربه و افتخار تیمش را به صربستان برد تا در غیاب روس‌ها عنوان نایب‌قهرمانی سال قبل را به قهرمانی تبدیل کند، اما آمادگی کامل بقیه رقبا تیم خسته محمد بنا را تا جایگاه چهارم رده‌بندی پایین کشید، نتیجه‌ای که همه را مجاب کرد عمر همکاری بنا با تیم ملی به سر آمده است.
رنگرز جای بنا را گرفت
دیروز خبر رسید که حسن رنگرز، قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان و مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شده است. انتخابی عجیب که علامت سؤال‌های زیادی را در ذهن علاقه‌مندان به کشتی ایجاد کرده است. مهم‌ترین این سؤالات این است که اگر قرار به پیشرفت کشتی فرنگی است، می‌شد انتخاب‌های دیگری را انجام داد، اما سپردن هدایت تیم ملی به فردی که حداقل طی سال‌های گذشته بیشتر در امور مدیریتی ورزش بوده، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. محمد بنا در واکنش به این انتخاب گفت: «تبریک به حسن آقای عزیز و کشتی فرنگی. امیدوارم همه در کنار هم پیروز و موفق باشید و کشتی‌گیران بدانند که مرد بزرگی امروز در کنارشان قرار گرفته است، یار باشید!»


حالا باید دید سرنوشت کشتی فرنگی ایران بعد از دوران طلایی و اوج با محمد بنا به کجا خواهد کشید. به‌طور حتم حسن رنگرز کار دشواری پیش‌رو دارد. او جانشین کسی شده که با کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی و المپیک خوش درخشیده و باید حداقل در همین مسیر حرکت کند، کاری که به نظر می‌رسد حسن رنگرز توانایی آن را نداشته باشد. این را حداقل مشغله‌های مدیریتی او به ما می‌گوید، مگر آنکه قید مدیریت را بزند. هرچند بعید است در این صورت هم توانایی این کار را داشته باشد.
حمله به تصمیمات دبیر
تیم ملی کشتی آزاد دوشنبه شب در استقبال گسترده و پرشور علاقه‌مندان به کشتی وارد ایران شد. شاگردان پژمان درستکار با کسب هفت مدال رنگارنگ و عنوان نایب‌قهرمانی جهان به کشور برگشتند و شاید خود نیز باور نمی‌کردند با چنین استقبالی روبه‌رو شوند، اما همین استقبال حاشیه جدیدی را برای کشتی آزاد ایران به همراه داشته است. حاشیه‌ای که باید دید عکس‌العمل فدراسیون‌نشینان و شخص علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون در مواجهه با آن چیست.
شکست حسن یزدانی مقابل تیلور به‌رغم کسب نتیجه تیمی خوب چیزی نبوده و نیست که از خاطر علاقه‌مندان به کشتی برود. یزدانی در حالی به تیلور باخت که همه توقع پیروزی او را داشتند. هرچند این توقع بالا و فشار روحی زیاد روی یزدانی یکی از علل اصلی شکست او مقابل تیلور بود، اما این شکست از دیدگاه پدر حسن یزدانی علل دیگری داشت. عللی که بیان آن‌ها از زبان پدر حسن یزدانی حاشیه جدیدی را برای کشتی به وجود آورده است.
پدر یزدانی در فرودگاه به خبرنگاران گفت: «پسرم به دنبال رئیس فدراسیون و سرمربیگری تیم ملی و شورای شهر نیست و به دنبال رکورد زدن هم نبود. او می‌خواهد کشتی بگیرد و بعد از آن هم در مجموعه خود به نوجوانان و جوانان کشتی بیاموزد.»
وی با بیان اینکه تصمیمات علیرضا دبیر عامل اصلی شکست حسن یزدانی مقابل تیلور بوده، ادامه داد: «دبیر پسرم را مجبور کرد تا نیم ساعت قبل از دیدار پایانی با مربی ۱۱۰ کیلویی تمرین کند، همین تمرین باعث شد ضربان قلب او بالا برود و نتواند مقابل تیلور تمرکز و آمادگی کامل داشته باشد. دبیر می‌گوید که کشتی‌گیران باید زیر‌گیری کنند در حالی که حسن یزدانی استاد اجرای زیرکتف در کشتی دنیاست و این فن را به شیوه خودش استادانه اجرا می‌کند.»
بیان چنین انتقاد‌هایی از زبان پدر یک قهرمان هرچند در نگاه اول احساسی به نظر می‌رسد، اما چنانچه درست باشد باید به‌صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد و چند و، چون آن مشخص شود. در این میان حسن یزدانی در واکنش به صحبت‌های پدرش می‌گوید: «او عزیز من است. شکست معمولاً ناراحتی دارد و این ناراحتی برای خانواده‌ها بیشتر است. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم این باخت را جبران کنم. همه زحمت کشیدند و از همه تشکر می‌کنم. اشتباه از خودم بود و حریفم از آن استفاده کرد. او باهوش‌تر بود و بهتر عمل کرد. تیلور از نقاط ضعف من استفاده کرد و پیروز شد. من آن عملکردی را که می‌خواستم نتوانستم روی تشک پیاده کنم و در نهایت شکست خوردم.»
یزدانی همچنین در مورد کسب هشتمین مدال جهانی خود و شکستن رکورد جهان‌پهلوان تختی هم عنوان می‌کند: «جهان‌پهلوان تختی چه از نظر مدالی و چه از نظر اخلاقی سرآمد همه ورزشکاران ایران است. من دنبال رکورد نیستم و تا زمانی که کشتی می‌گیرم هدفم فقط این است که بتوانم دل مردم عزیز کشورم را شاد کنم.»
وی درباره صحبت‌های دیوید تیلور مبنی بر اینکه یزدانی از معدود کسانی است که توانسته او را شکست دهد، می‌گوید: «او همیشه به من محبت دارد. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم رقابت سالم و خوبی داشته باشیم و هر کس حقش است به پیروزی برسد.»