دفاع مقدس، پیروزی اراده بر ارابه بود

دفاع مقدس جزو عالمانه‌ترین دفاع‌های تاریخ معاصر بود. ایجاد روحیه خودباوری و حرکت به سمت نوآوری‌های فنی و علمی از سرمایه‌های دوران دفاع مقدس است که مرزبندی دفاع مقدس با جنگ‌های مشابه در تاریخ کشور را به شکل حقیقی به نمایش گذاشت.
دفاع مقدس به دلیل اتکا بر دانش، فناوری و خلاقیت بومی از جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر برخوردار است. به‌کارگیری تجهیزات نظامی دانش‌پایه توسط رزمندگان اسلام، بدون کمک مستشاران خارجی در دفاع مقدس مصداق عینی و عملی خوداتکایی و خودباوری است؛ موضوعی که حتی به مخیله دشمن نیز خطور نمی‌کرد. دشمن باورش نمی‌شد که روزی نیرو‌های مسلح ایران بتوانند بدون اتکا به آن‌ها از تجهیزات فنی و دانش‌پایه استفاده کنند، اما نیرو‌های مسلح توانستند با بهره‌گیری دانش‌بنیان از تجهیزات، سرنوشت جنگ را برخلاف میل دشمن رقم زنند و بنیاد تفکر و رویکرد خودباوری و خود‌اتکایی را بگذارند.
رزمندگان با طراحی و به اجرا درآوردن شگفت‌انگیزترین عملیات‌های دفاعی، ناتوانی و عجز دشمنان را به تصویر کشیدند. در دفاع مقدس علم، عقلانیت، ایمان، خلاقیت و فناوری در رأس و بدنه فرماندهان لشکری و مدیران کشوری تبدیل به یک موضوع فراگیر شده بود. تشکیل سازمان جهاد خودکفایی نتیجه نهادی این تفکر فراگیر بود. تأمین قطعات نظامی توسط سازمان جهاد خودکفایی و نهضت قطعه‌سازی و عمردهی انقلابی به تجهیزات سبب شد تفکر «ما می‌توانیم» در میان رزمندگان و رهبران به باور عمومی تبدیل شود و نهضت رقابت در تولید تجهیزات و قطعه‌سازی در میان نیرو‌های مسلح شکل بگیرد. نظام اسلامی با به کارگیری راهبرد اقتصاد مقاومتی توانست هشت سال دفاع مقدس را بدون کمترین آسیب لجستیکی و آبرومندانه به پیروزی برساند و زمینه خوداتکایی ملی را بنیانگذاری کند.
در دوران دفاع مقدس علاوه بر دستیابی به تفکر خودباوری و خوداتکایی به عنوان کلیدی‌ترین بنیاد استقلال ملی، شاهد بزرگ‌ترین روند در سرمایه‌سازی انسانی هستیم که بزرگانی مانند حسن تهرانی‌مقدم، بنیانگذار صنعت موشکی، دانشمندان هسته‌ای و شهید قاسم سلیمانی در عرصه منطقه‌ای و جهانی و دیپلماسی، شگفتی‌سازان تاریخ ایران‌زمین شدند و بزرگ‌ترین‌ها را برای کشور رقم زدند. این دستاورد‌ها ممکن نبود مگر در پرتو اعتقاد و باور عمیق به ضرورت خوداتکایی و خودباوری ملی متکی بر منبع لایزال اعتقاد به خدا و تمسک به فرهنگ حسینی.


با پایان یافتن دفاع مقدس، سیاستگذاران موضوع خودکفایی را مجدانه پیگیری کردند و امروز به مرحله نهادینه‌سازی راهبرد خودکفایی در حوزه مدیریت کلان کشور به عنوان یک اولویت و ضرورت رسیده‌ایم. بخش‌های دفاعی و صنایع دفاعی، مصداق عینی خوداتکایی ملی هستند که می‌تواند به عنوان الگوی سایر بخش‌ها مدنظر قرار گیرد. نکته پایایی اینکه تجربه خودکفایی در دوران دفاع مقدس به صورت صددرصدی بر ادامه سیاست‌های اقتصادی کشور اثرگذار بود و امروز نیز می‌تواند نقشه راه مدیران در مسیر عبور از وضعیت جنگ اقتصادی و نبرد دیپلماسی و رسانه‌ای باشد.
باید باور کرد همچنان که در هشت سال دفاع مقدس توانستیم با وجود شرایط سخت و سنگین در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی به پیروزی دست یابیم و موضوع بازسازی، عمران و طراحی زیرساخت‌ها را به اجرا بگذاریم، امروز نیز دشمن بسیار ضعیف‌تر از گذشته و ایران نسبت به دوران دفاع مقدس بسیار قدرتمندتر و قوی‌تر است، می‌توانیم از وضعیت کنونی عبور کنیم و یک دفاع مقدس در جنگ اقتصادی، جنگ دیپلماسی و نبرد رسانه‌ای رقم بزنیم. این امر محقق نخواهد شد، مگر در سایه تفکر انقلابی، خودباوری ملی و تکیه بر راهبرد خوداتکایی ملی. تجربه دوران دفاع مقدس این نکته طلایی را به ما ثابت کرد که در جنگ ارابه‌ها و اراده‌ها این اراده‌های قوی و مصمم است که پیروز می‌شوند. دشمن نیز با درک این مهم امروز تلاش دارد با جنگ رسانه‌ای اراده ملی را تضعیف کند، اعتماد‌به‌نفس ملی را از بین ببرد و با تغییر محاسبات مدیران، اجرای نقشه خوداتکایی ملی را به تأخیر بیندازد.