اعتراض را می‌شنویم زیربار اغتشاش نمی‌رویم

گروه سیاسی/ آیت‌الله رئیسی عصر دیروز پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برگزاری برخی برنامه‌های جانبی و دیدار با سران برخی کشور‌های حاضر در این مجمع، با استقبال محمد مخبر معاون اول، حجت‌الاسلام قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از اعضای کابینه وارد تهران شد. 
رئیس جمهور و هیأت همراه در بازگشت از سفر به نیویورک همچنین مورد استقبال جمع زیادی از مردم از جمله  وکلا، دانشجویان و اقشار مختلف مردم قرار گرفت. حاضران در تقدیر از بالا بردن عکس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد حضور یافتند. رئیس جمهور نیز ضمن تشکر، خطاب به استقبال کنندگان گفت که سعی کردم در جریان سخنرانی در سازمان ملل، صدای ملت ایران باشم. آیت الله رئیسی همچنین در واکنش به اغتشاشات اخیر نیز گفت: دشمنان 
می خواهند بر موجی سوار شوند و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند.آنها فکر می کنند با این نوع حرکتها می توانند ملت ایران را متوقف کنند. رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسی سخن حقی داشته باشد، حرف او شنیده خواهد شد، تأکید کرد: در هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت مردم و کشور به مخاطره بیفتد.  
5 روز دفاع از مواضع اصولی


رئیس جمهور  در حالی در روند رایزنی‌های فشرده با همتایان خود از کشورهای مختلف جهان بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی پای فشرد که در سخنرانی مهم خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل به تبیین ابعاد رویکرد دیپلماسی متوازن کشور پرداخت و در یکی از مهم‌ترین فرازهای خود تجربه بدعهدی ایالات متحده در چهارچوب توافق هسته‌ای 2015 را مورد توجه قرار داد. رئیسی سابقه منفی امریکا همراه با تردید مقام‌های این کشور در جبران مافات خسارات کشورمان را دلیل کافی برای ایستادگی تهران جهت دریافت ضمانت کافی در مذاکرات جاری دانست. رئیس جمهور همچنین با به چالش کشیدن نظم جهانی مبتنی بر «یکجانبه‌گرایی» و «سلطه‌طلبی» یادآور شد که این نظم ناعادلانه، مشروعیتش را در افکار عمومی دنیا از دست داده و اراده‌های جدی برای تغییر آن شکل گرفته است. رئیسی همچنین با تشریح عملکرد تمام قد جمهوری اسلامی در میدان مواجهه با جریان‌های تروریستی ساخته و پرداخته امریکا از جمله داعش یادآور شد که اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد. رئیسی در سومین روز حضور خود در نیویورک با نخست‌وزیر لبنان، نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد و این روز را با دیدار متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی امریکا به پایان رساند. روز پنجشنبه که آخرین ساعات حضور رئیسی در نیویورک بود، رئیس جمهور صربستان و نخست وزیر ارمنستان به دیدار او رفتند و رئیس جمهور پس از آن در جمع مدیران ارشد رسانه‌های امریکایی حاضر شد. حضور در نشست خبری و همچنین دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس جمهور زیمبابوه از دیگر برنامه‌های روز آخر سفر رئیسی به نیویورک بود و دیدار با ایرانیان مقیم امریکا هم پایان بخش نخستین سفر رئیسی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. رئیسی در دیدار دوجانبه با سران شش کشور جهان که اتفاقاً در محل اقامت خود هم از آنان استقبال کرد، بر تداوم مناسبات طرفین تأکید کرد. وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، از آمادگی برای دستیابی به یک توافق عادلانه و منطقی سخن گفت و بهترین راه حل برای حل مشکلات منطقه را مذاکره دانست. بخش مهم سفر رئیس جمهور در نیویورک، به حضور او در نشست‌های مختلف اختصاص یافت. رئیسی در هر نشستی که حاضر شد، با چند سؤال مشابه روبه‌رو شد. فوت مهسا امینی،  برجام و تضمین‌خواهی از امریکا از جمله مواردی بودند که رئیس جمهور پاسخگوی حاضرین در این نشست شد.
 رئیسی در دیدار متخصصان سیاست خارجی امریکا:
موافق مذاکره برای  رسیدن به نتیجه و توافق عادلانه 
آیت‌الله رئیسی در نشستی با جمعی از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی امریکا به سؤالات آنان پاسخ گفت. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران تمایل به توافق در مذاکرات هسته‌ای دارد یا خیر، گفت: جمهوری اسلامی ایران از توافق موجود خارج نشده   و به همه تعهدات خود در این توافق نیز عمل کرده است. این امریکا بود که از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات خود عمل نکردند. رئیسی با تأکید بر اینکه از ابتدا اعلام کردیم که موافق مذاکره با هدف رسیدن به نتیجه و توافق عادلانه و منطقی هستیم نه مذاکره برای مذاکره، افزود: آنچه با آن مواجه هستیم احتمال خروج یکی از کشورهای طرف مذاکره از توافق نیست، بلکه رخدادی است که تجربه شده و امروز جمهوری اسلامی به درستی به دنبال آن است که تضامینی اعتمادآور و اطمینان‌بخش از عدم تکرار این تجربه به دست بیاورد. این گره باید به دست همان کسی باز شود که گره را زده است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ کسی خواسته‌های ایران را غیرمنطقی توصیف نکرده است، گفت: نکته بعدی این است که مسائل پادمانی تا چه زمانی قرار است به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران مورد سوء‌استفاده قرار گیرد؟ تا به حال چند پرونده در این زمینه گشوده شده و هر بار اعلام شده که ادعاهای مطرح شده در آن صحیح نبوده است؟ آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار بر صلح‌آمیز بودن و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از مقررات این آژانس تأکید کرده است، آیا این گزارش‌ها برای کشورهای غربی فاقد اعتبار است؟ آیا منطقی است ایران پای توافقی را امضا کند که چنین ادعاهایی علیه آن مطرح بوده و ممکن است تنها چند روز بعد از امضای دوباره توافق، دستاویز اقدام علیه آن شود؟
رئیسی در واکنش به این مطلب که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهادی مستقل و غیرسیاسی است، گفت: در همین منطقه‌ای که ایران قرار دارد، چند کشور دیگر فعالیت‌های هسته‌ای و حتی فعالیت‌های مرتبط با تولید سلاح‌های هسته‌ای دارند؟ چقدر از فعالیت‌های آنها تحت نظارت آژانس است و حتی با وجود ساخت سلاح‌های هسته‌ای، نه آژانس و نه کشورهای مدعی در جهان حساسیتی روی آنها ندارند؟ 
میانجی‌گری برای پایان جنگ اوکراین
رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره درگیری‌های اوکراین هم گفت: ایران خود تجربه تلخ جنگی هشت ساله را که با حمایت و تحریک امریکا و کشورهای اروپایی به این کشور تحمیل شد از سر گذرانده و لذا از تمام ظرفیت‌های خود برای میانجی‌گری و پایان یافتن هر چه سریع‌تر این درگیری‌ها بهره خواهد گرفت. 
چرایی تضمین‌خواهی ایران
رئیسی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حاضران که درخواست تضمین از سوی ایران را بستن دست دولتمردان آینده امریکا توصیف می‌کرد، گفت: آیا اگر توافق و امضای هر دولتی صرفاً در زمان روی کار بودن آن دولت اعتبار داشته باشد، دیگر می‌توان روابط بین‌المللی را اداره کرد؟ آیا با قبول فرض شما دیگر کنوانسیون‌ها و توافقات بین‌المللی قابل اتکا و اجرا هستند؟ رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ایران در حال نزدیک شدن به شرق است، گفت: ما خواهان توازن و تعادل در سیاست و تعاملات خارجی خود هستیم و ارتباط با جهان را صرفاً در تعامل با چند کشور غربی نمی‌بینیم. 
رئیسی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های امریکایی:
چرا از مذاکره مستقیم با امریکا امتناع می‌‌کنیم؟
سید ابراهیم رئیسی در آغاز برنامه‌های چهارمین روز از سفر به نیویورک، صبح پنجشنبه در نشستی با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های امریکایی، ضمن پاسخ به سؤالات آنان، دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را نیز تشریح کرد.   رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا از مذاکره مستقیم با امریکا امتناع می‌کنید، گفت: ما مذاکره مستقیم با امریکا را تجربه کردیم و به تجربه دریافتیم که فایده‌ای بر آن مترتب نیست. امریکایی‌ها اگر راست می‌گویند و صداقت دارند، تعهدات خود را اجرا کنند. آنها نه تنها تحریم‌های ایران را لغو نکردند، بلکه در حین مذاکره تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران وضع کردند. حسن نیت به صرف حرف و ادعا قابل قبول نیست و باید در عمل به اثبات برسد. 
سیاست خارجی ما؛ تعامل با همه کشورها
رئیس جمهور در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد دولت برای تعاملات دوجانبه و بین‌المللی تصریح کرد:‌ اساس سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورهای دوست با اولویت کشورهای همسایه و منطقه است و اگر کشوری با ما دشمنی کند در مقابل او ایستادگی خواهیم کرد. دولت ما تعاملات خارجی خود را محدود به چند کشور خاص نخواهد کرد. 
حادثه فوت دختر جوان ایرانی در دست بررسی است
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حاضران درباره حواشی ایجاد شده پیرامون جان باختن یک خانم جوان در ایران، گفت: علت این حادثه در دست بررسی مراجع قانونی و تخصصی است و بنده ترجیح می‌دهم از طریق مراجع ذی‌صلاح رسیدگی کننده به پرونده درباره علت آن، اظهار نظر قطعی و نهایی انجام شود. رئیس جمهور با انتقاد از معیارهای عمیقاً دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر، خاطرنشان کرد: روزانه در کشورهای مختلف از جمله در امریکا و کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم که در اثر برخورد پلیس، زنان و مردانی جان خود را از دست می‌دهند، اما حساسیتی برای علت‌یابی و مقابله با این خشونت‌ها وجود ندارد. 
رئیسی در نشست خبری در نیویورک:
سیاست ما همان شعار «نه شرقی، نه غربی» است
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های پنجمین روز سفر خود به نیویورک در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران درباره مسائل مختلف پاسخ گفت.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره نزدیکی ایران به روسیه و چین گفت: سیاست اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباطات خارجی برآمده از همان شعار «نه شرقی، نه غربی» است و ما نه اجازه می‌دهیم کسی بر ما سلطه پیدا کند و نه تلاش خواهیم کرد بر کشوری سلطه یابیم. رئیسی افزود: از آنجا که در گذشته عمده توجه در گسترش روابط خارجی معطوف به کشورهای غربی بود، امروز تلاش دولت در ایجاد توازن و تعادل است و در نتیجه ارتقای سطح مراودات با کشورهایی مثل چین و روسیه و دیگر کشورهای شرقی بیشتر به چشم می‌آید. 
آیا سزای مبارزه با داعش، ترور بود؟
رئیسی درباره در دست گرفتن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی در حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ترور شهید سلیمانی را ترور قهرمان مبارزه با تروریسم دانست و افزود: مگر امریکایی‌ها مدعی مبارزه با تروریسم نیستند و مگر در یک مناظره انتخاباتی رسمی در این کشور اعلام نشد که داعش دست‌ساز امریکایی‌ها است؛ آیا سزای مبارزه حاج قاسم با داعش و نجات منطقه از شر این گروهک جنایتکار ترور خود او، آن هم به عنوان مهمان رسمی در کشوری دیگر بود؟! آیا این مصداق بارز تروریسم دولتی نیست؟ جمهوری اسلامی ایران به طور جدی رسیدگی عادلانه و محاکمه آمران و مباشران این اقدام را دنبال می‌کند چرا که اگر عاملان چنین اقدامی محاکمه شده و به دست عدالت سپرده شوند، آیندگان جرأت نخواهند کرد چنین اقدامی را تکرار کنند و اگر نشود چنین اتفاقی نیفتد، تضمینی نیست که عدالتخواهان و شخصیت‌های مجاهد و مبارز، در کسوت مبارزه با تروریسم در امان باشند. رئیس جمهور تأکید کرد: همه مردم دنیا باید از حاج قاسم به عنوان یک چهره انقلابی و مجاهد متشکر باشند و بدانید اگر حاج قاسم، سپاه قدس و نیروهای منطقه‌ای او جلوی داعش را نمی‌گرفتند، یقیناً امروز اروپا امن نبود و به مخاطره می‌افتاد.  
رئیسی در جمع ایرانیان مقیم امریکا:
هیچ ایرانی برای حضور در ایران ممنوع‌الورود نیست
آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در آخرین برنامه در چهارمین روز از سفر به نیویورک در نشستی با حضور ایرانیان مقیم امریکا شرکت کرد. وی با یادآوری تمامی فشارها، تحریم‌ها و تهدید‌ها به جمهوری اسلامی و ملت ایران، اظهار داشت: با وجود این فشار‌ها باز هم بسیاری از فرهیختگان از این تهدیدات فرصت ساختند و متوقف نشدند. رئیس جمهور با اشاره به تولید ۹۶ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل و صادرات محصولات دارویی به دیگر کشور‌ها اظهار داشت: دانشمندان و جوانان ما با پشتکار و انگیزه کار‌های بسیار بزرگی انجام داده‌اند به طوری که ایران در حال حاضر در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. 
رئیس جمهور یکی از انتظارات مردم از ایرانیان خارج از کشور را کمک به سرزمین مادری خود دانست و از فراهم بودن زمینه کار اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران و تضمین اصل وسود سرمایه سخن گفت. رئیسی با محترم شمردن حقوق ایرانیان خارج از کشور بر ضرورت تسهیل در امور کنسولی آنان تأکید کرد. 
رئیس جمهور سهولت رفت و آمد ایرانیان به کشور و فراهم کردن جاذبه‌های شغلی و تحصیلی را لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: هیچ ایرانی برای حضور در ایران ممنوع‌الورود نیست.
رئیسی در پایان با تشریح وظایف سازمان قضایی نیرو‌های مسلح برای رسیدگی به تخلفات نیرو‌های نظامی تصریح کرد: اعتراض اشکالی ندارد، اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، چون امنیت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.

رئیسی در دیدار نخست‌وزیر لبنان:
از هر اقدامی برای امنیت در لبنان حمایت می‌کنیم

آیت‌الله رئیسی، در دیدار «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، با تأکید بر اینکه پیشرفت، امنیت و آرامش لبنان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد، گفت: لبنان خط مقدم مقاومت و نامی بلند در پیشانی جریان مقاومت است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کسانی که تصور می‌کردند با راه‌هایی غیر از مقاومت می‌شود با رژیم صهیونیستی و حامیانش مواجه شد، به خطای خود پی برده‌اند و در حال تغییر رویکرد خود هستند، افزود: لبنان به عنوان پیشانی مقاومت، بر کل فضای منطقه تأثیر گذاشت و نشان داد که فقط مقاومت می‌تواند جلوی خوی وحشی‌گری و تجاوز رژیم صهیونیستی را بگیرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز اختلاف برای منطقه و جریان مقاومت سمی مهلک است، اظهار داشت: وحدت و انسجام راهبرد جریان مقاومت و اختلاف و تفرقه راهبرد دشمن است و جمهوری اسلامی از هر اقدام و روندی که در راستای تقویت ثبات و امنیت در لبنان باشد، حمایت می‌کند.   نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار  با بیان اینکه لبنان جز خیر و نیکی از ایران چیزی ندیده و همواره خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: روابط دوجانبه با ایران در سطحی بسیار خوب و عالی است.

رئیسی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن:
برای دستیابی به یک توافق عادلانه آماده هستیم

آیت‌الله رئیسی در دیدار فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، روابط دو کشور را دوستانه و دیرینه خواند و تأکید کرد: ضروری است با یافتن راه‌های ابتکاری از اثرگذاری تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا بر روابط دو کشور جلوگیری کنیم. رئیسی   گفت: ارتباطات اقتصادی و تجاری ایران با بسیاری از کشورهای دنیا در حال توسعه است و با توجه به سوابق طولانی همکاری‌های ایران و ژاپن و زمینه‌های متعدد همکاری از جمله در توسعه بندر چابهار و همچنین همکاری‌های مربوط به بخش سلامت و محیط زیست، این روابط می‌تواند به شکل روزافزون تقویت شود. رئیس‌جمهور با اشاره به خروج امریکا از برجام که مورد سرزنش همه دنیا قرار گرفت، سخن جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای را منطقی و کاملاً قابل دفاع برشمرد و افزود: ما برای دستیابی به یک توافق عادلانه آماده هستیم و تأکید داریم با توجه به سابقه منفی امریکا، ضروری است تضمین‌هایی اخذ شود که از تکرار آن تجربه تلخ جلوگیری کند.  در این دیدار فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن نیز با ابراز خرسندی از این ملاقات و یادآوری خاطرات خوب خود از سفر به ایران در سال‌های گذشته گفت: آماده افزایش همکاری‌ها با ایران در بخش‌های مختلف هستیم و به تلاش‌های جاری برای دستیابی به توافق هسته‌ای احترام می‌گذاریم.

رئیسی در دیدار رئیس‌جمهور فنلاند:
تحریم‌ها نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در دیدار «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند، با دوستانه و رو به گسترش توصیف کردن روابط تهران- هلسینکی گفت: با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود در ایران و فنلاند، تعاملات دو کشور می‌تواند به سطحی بالاتر ارتقا یابد. رئیسی در تبیین منطق جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای نیز گفت: با توجه به سابقه نقض عهد امریکا و کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای، امروز هیچ کس در جهان نمی‌تواند ادعا کند که موضع ایران در اخذ تضامین قابل اعتماد برای عدم نقض عهد دوباره کشورهای غربی غیرمنطقی است. آیت‌الله رئیسی با ظالمانه و غیرقانونی توصیف کردن تحریم‌های امریکا علیه کشورمان با وجود نقض عهد این کشور، گفت: تحریم ادامه همان سیاست حمله نظامی به قصد تحمیل خواسته و نظر کشورهای سلطه‌طلب و زیاده‌خواه به کشورهای مستقل است که در شکل جدیدی دنبال می‌شود، اما تحریم‌ها نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند. رئیس‌جمهور با انتقاد از استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با حقوق بشر   با بیان اینکه دفاع از حقوق انسان‌ها در ذات نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، افزود: همواره یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق بشر و نوع انسان بوده است. «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند نیز در این دیدار با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جمعیت عظیمی از آوارگان افغانستانی، از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد تا برای پایان درگیری‌ها در اوکراین میانجی‌گری کند.

رئیسی در دیدار رئیس جمهور صربستان:
لازمه برقراری صلح؛  کنار گذاشتن نگاه‌های نژادی و فرقه‌ای

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در دیدار الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان، بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور تأکید کرد. رئیسی، لازمه برقراری صلح و آرامش در دنیا را کنار گذاشتن نگاه‌های نژادی و فرقه‌ای خواند و افزود: ریشه فجایع و درگیری‌های گذشته در منطقه بالکان، میدان یافتن رویکردهای نژادی بود که امیدواریم در دوره ریاست جنابعالی، صلح و دوستی برقرار و حقوق همه نژادها و صاحبان ادیان، محفوظ باشد. در این دیدار رئیس‌جمهور صربستان نیز  حفظ صلح و آرامش در منطقه بالکان را از سیاست‌های کشورش خواند و گفت: ما به‌دنبال توسعه و گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستیم.

رئیسی در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان:
راه‌حل مشکلات بین آذربایجان و ارمنستان مذاکره است

آیت‌الله رئیسی در دیدار نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی بر حفاظت از مرزهای دوجانبه و بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت کشورها و جلوگیری از هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه تأکید دارد. رئیسی راه‌حل مشکلات بین آذربایجان و ارمنستان را مذاکره و گفت‌و‌گو دانست و افزود: همچنان‌که در اجلاس شانگهای نیز تأکید کردیم، منطقه تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد. رئیس‌جمهور، مرزهای مشترک ایران و ارمنستان را مرزهایی تاریخی برشمرد و گفت: لازمه ارتقای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، حفاظت از این مرزهای مهم و راهبردی است. نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار   از مواضع روشن و صریح ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی کرد.


رئیسی در دیدار رئیس‌جمهور زیمبابوه:
همکاری کشورهای مستقلتلاش سلطه‌گران را خنثی می‌کند

آیت‌الله رئیسی در دیدار امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهور زیمبابوه بر فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد. رئیسی  افزود: در بخش‌های متنوعی از جمله انرژی، معدن، کشاورزی و فناوری امکان گسترش همکاری‌ها با زیمبابوه وجود دارد.  همکاری کشورهای مستقل، تلاش‌های سلطه‌گران برای جلوگیری از پیشرفت‌ها را خنثی خواهد کرد. در این دیدار رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز زمینه‌های متعدد همکاری با ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور شرکت‌های ایرانی در بخش کشاورزی اعم از صادرات و واردات و کشت فراسرزمینی غلات و محصولات باغی فرصت خوبی برای همکاری‌های دو کشور است. وی افزود: هر دو کشور هدف کینه‌توزی‌های امپریالیسم بوده‌اند، از این رو نیازمند همکاری‌های نزدیک‌تر با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رئیسی در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد:
راه حل بحران‌های منطقه‌ای گفت‌و‌گوهای ملی بدون دخالت خارجی است

​​​​​​​آیت‌الله رئیسی در دیدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل  گفت: سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌ها. رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را دوست روزهای سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و امریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به بحران‌های جاری در برخی از کشورهای منطقه، راه‌حل همه آنها را شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی بدون دخالت خارجی دانست و افزود: ضروری است سازمان ملل نقش‌آفرینی جدی‌تری در مقابل رفتارهای یکجانبه‌گرایانه از خود نشان دهد.   در این دیدار دبیرکل سازمان ملل نیز با قدردانی از اقدامات مستمر جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی، نقش ایران در آتش‌بس یمن و استمرار آن را ستودنی خواند و گفت: خروج امریکا از توافق هسته‌ای، اقدامی غیرسازنده و بسیار ناراحت‌کننده بود. آنتونیو گوترش ابتکار ایران در ایجاد قالبی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را سازنده و مورد حمایت سازمان ملل دانست و با تأیید مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر گفت: حقوق بشر نباید به‌عنوان ابزار و دستاویز جنگ علیه کشورها به کار رود.