نقد و اعتراض به شکل قانونی، حق مردم است

 
آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي در بيانيه‌اي درباره حوادث اخير تاکيد کرد: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاع‌رساني به موقع و بيان خدمات و توانمندي‌ها در کنار خطاها و کاستي‌ها، فرصت را از دروغگويان و کينه‌توزان بگيرند.
متن بيانيه آيت الله العظمي مکارم شيرازي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليک يا رسول الله، يا نبيّ الرحمة
در روزهاي اخير که مردم شريف ايران درگير مشکلات و فشارهاي اقتصادي هستند، وقوع يک اتفاق باعث ايجاد نگراني در ذهن برخي از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتي گرديد. در اين ميان دشمنان و کينه توزان با همراهي برخي فريب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسير اعتراضات را منحرف و اقدام به توهين به مقدسات، هتک حرمت نواميس، تخريب اموال و ريختن خون بي‌گناهان نمودند و اسلام، امنيت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متديّن و فهيم با حضور آگاهانه، مانند هميشه خيال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.
در اين مقطع لازم مي‌دانم چند نکته و نصيحت پدرانه را متذکّر شوم:
اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولين يا نحوه اجراي برخي قوانين، انتقادي وجود دارد بايد همچون موارد ديگر به صورت قانوني و با حفظ انضباط به گونه اي که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگيرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولين نيز لازم است نسبت به اين انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند.
دوم: فضاي مجازيِ رها و بي‌انضباط، ابزاري خطرناک در برهم زدن آرامش فکري و امنيت اخلاقي و اجتماعي است و با وجود منافع زياد، آسيب آن دامن‌گير همه آحاد مردم مي شود، از اين رو لازم است مسئولين براي سامان دادن به آن تدابيري بينديشند و مردم دلسوز نيز با بالابردن هوشياري، مراقب باشند تا خود و خانواده‌هايشان در کنار فوايد آن از آسيب هاي آن در امان بمانند.
سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاع‌رساني به موقع و بيان خدمات و توانمندي‌ها در کنار خطاها و کاستي‌ها، فرصت را از دروغگويان و کينه‌توزان بگيرند و اعتماد مردم را که يکي از بالاترين پشتوانه‌ها است، جلب نمايند.
چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروري دين مبين اسلام است که منافع و برکات زيادي براي جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامي ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجراي آن در سطح اجتماع نيازمند فرهنگ‌سازي عميق، فراگير و پيگيري صحيح دارد و اگر برخي راهکارها يا رفتارها در اين مسير مناسب نبوده، بايد به اصلاح آن پرداخت.
پنجم: نيروي انتظامي حافظ امنيت و آرامش جامعه است و تضعيف آن از خطرناک‌ترين اهداف دشمن براي به مخاطره انداختن موجوديت ايران اسلامي است.
ششم: دستگاه قضايي مي‌بايست به دور از جوسازي و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخير را بررسي و با مقصران در هر پست و مقام و يا جايگاه اجتماعي برخورد قانوني نموده و مردم شريف را در جريان جزئيات قرار دهد.
هفتم: عموم مردم عزيز بدانند که اين امّت، کشور و نظام جمهوري اسلامي با اين فرهنگ اصيل و استوار، مورد کينه‌ورزي، توطئه و هجوم سراسري دشمنان و منافقان است و تا رسيدن به نقطه پيروزي و غلبه بر نقشه‌هاي آنان، اين دشمني‌ها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعي و کوشش‌ در جهت پيشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن اين پيروزي است؛ مسئولين به عنوان خادمان مردم بايد در آسان شدن اين راه و فراهم کردن موجبات آسايش و رفع مشکلات مردم از هيچ تلاشي دريغ نورزند.
در پايان به درگاه الهي خاضعانه دست به دعا بر مي‌دارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ايران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقايع اخير و صبر و اجر براي خانواده آنها و شفاي عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.
والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته
قم ـ ناصر مکارم شيرازي
5 مهرماه 1401