پرچم بورس با اهرم دولت برافراشته شد

آرمان امروز: درحاليکه طي چند هفته گذشته بازار بورس روند نزولي جدي را تجربه کرده بود، روز دوشنبه و در شرايطي که انتظار مي‌رفت به دليل تعطيلي‌هاي پي‌درپي و همچنين اعتراضات اخيرشاخص‌هاي بورس روندي نزولي به خود بگيرد، بورس تهران با رشد 6 درصدي مواجه شد. موضوعي که در ابتدا دلايل ان به قطعي اينترنت و چالش پيش روي براي نقل و انتقالات مالي نسبت داده شد که مانع از شکل گيري صف ‌هاي فروش شده است، اما کارشناسان معتقدند اختلالات موجود در شبکه اينترنت باعث اين رشد نبوده و طبيعي است که بعد از مدت‌ها ريزش بازار در فاز اصلاحي قرار گيرد اما آنچه به اعتقاد تحليلگران مهمترين دليل اين صعود بوده دخالت نهادهاي و سازمان‌هاي دوليت بود که در مواقع اينچنيني براي حفظ بازار اقدام مي‌کنند. يک کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه مسئولان اقتصادي به شدت فرايند شکل‌گيري ايجاد فضاي مثبت در بورس را تحت کنترل دارند تا فضاي سال 99 ايجاد نشود، گفت: در سال 1401 بالغ بر 25 هزار ميليارد تومان پول از بازار سرمايه خارج شد.
فردين آقابزرگي درباره جاماندگي بازار سرمايه از بازدهي بازارهاي موازي اظهار داشت: تجربه نشان داده بازار سرمايه با يک فاصله زماني معقول هم‌جهت با ساير بازارهاي موازي حرکت مي‌کند، به ويژه در شرايطي که يک دوره اصلاح قابل توجهي از سال 99 در حال سپري شدن است. بنابراين اين انتظار که بازار سرمايه خود را با بازارهاي موازي تطبيق دهد کاملا منطقي و توجيه‌پذير است.
 وي ادامه داد: البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که بازه زماني 3 تا 5 ساله اخير يعني در سال‌هاي 98 و 99 بورس به طور مجموع 350 درصد رشد را تجربه کرد و در همان دوره سوال اين بود که چرا در شرايطي که اقتصاد کشور راکد است اما بازار سرمايه رشد مي‌کند و همان دوره بازار سرمايه نسبت به ساير بازارها تا حدودي رشد داشت.  
اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: اما علي‌رغم بازدهي و رشد 350 درصد آن دوره، کماکان بازدهي بازار سرمايه نسبت به بازارهاي موازي مانند مسکن ارز يا کالاي مصرفي  کمتر است.


آقابزرگي با اشاره به دليل عقب ماندگي بازار سرمايه از حرکت متناسب با بازدهي ساير بازارهاي موازي گفت: دليل اين شرايط بازار سرمايه به  فضاي سال 99 که همه به قصد سفته بازي وارد باز شدند، برمي‌گردد. معتقدم مسئولان اقتصادي اعم از مسئولان بورس و ارکان بورس به شدت فرايند شکل‌گيري ايجاد فضاي مثبت در بورس را تحت کنترل دارند تا فضاي سال 99 ايجاد نشود. مصداق تحت بازار هم عملکرد بورس در دوماه ابتدايي سال 1401 است که در اين شاخص کل 16درصد بازدهي و شاخص هم وزن هم بازدهي 30درصدي را کسب کرد که اين اعداد و ارقام نسبت به سال گذشته که شاخص کل حدود 4 درصد رشد و شاخص هم‌وزن 20 درصدي بازدهي منفي داشت، اين ميزان بازدهي قابل قبول بود.
وي ادامه داد: در ادامه رشد شاخص کل و شاخص هم وزن، بلافاصله از طريق انتشار 10هزار ميليارد تومان اوراق، حذف عرضه اوليه براي کدهاي بورسي اشخاص حقيقي و با اعمال روش‌ها و سيستم‌هايي که ادامه رشد بازار را تحت کنترل داشتند، جلوي اين رشد گرفته شد. 
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: در همين دوره درباره شرايط بازار، برخي از مسئولان مدعي شدند متغيرهاي جهاني اقتصادي و  کاهش قيمت کاموديتي‌ها باعث ريزش شاخص شده حال اينکه جنگ روسيه و اوکراين بهمن ماه سال گذشته رخ داد اما به گفته مسئولان بازار سرمايه ايران خردادماه به اين رويداد واکنش نشان داده در حالي که در همين دوره قيمت نفت هم رو به افزايش بوده‌است.
آقابزرگي گفت: به طور قطع شرايط بورس بي‌ارتباط با متغيرهاي کلان نيست اما وزن مهم در اين شرايط آن اراده‌اي است که معتقد است سهامداران خرد که براي سفته بازي وارد بازار شدند با اين شرايط خسته مي‌شوند و بازار را رها مي‌کنند کما اينکه همين اتفاق هم افتاد و در سال 1401 بالغ بر 25 هزار ميليارد تومان پول از بازار سرمايه خارج شد.
مثبت شدن بازار هرچند کم براي شاخص در روز دوشنبه مي‌توانست براي خيلي‌ها نقطه اميدي محسوب شود تا بازار صعودي‌تر شود و براي عده‌اي فرصت مناسب خروج در قيمت‌هاي مثبت باشد.
حمايت نهادهاي خاص
حسن حسين نيا، کارشناس و تحليلگر بازار سرمايه در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز، در خصوص چرايي سوال برانگيز بازار بورس در روز دوشنبه و آنهم در شرايطي که اينترنت عملا قطع بوده است، گفت: برخلاف تصور افکار عمومي‌قطعي اينترنت تاثيري روي روند معاملات بورس ندارد چرا که اصولا بازارهاي سرمايه اي ما برپايه اينترنت ملي فعاليت مي‌کند!
وي افزود: دليل افزايش شاخصه بورس تهران در روز دوشنبه، يک علت منطقي و علمي‌دارد. اينکه بعد از چندين هفته سقوط، بازار به نقطه حمايتي محکمي‌رسيده بود که در نتيجه باعث شد تا بازار کمي‌روند صعودي به خود بگيرد.
حسين نيا البته تصريح کرد: اما ازآنجايي‌که حجم و ارزش معاملات صورت گرفته در روزهاي اخير چندان چشمگير نبوده است، نمي‌توان به طور قطع اعلام کرد که بازار روند افزايشي داشته يا کاهشي.
وي با تاکيد براينکه هنوز هم شواهد صعودي چنداني براي بورس ديده نمي‌شود گفت: شخصا معتقدم که با توجه به اينکه اگر ريسک‌ها شدت پيدانکند بازار سرمايه رونق بهتري خواهد داشت ولي اين به معناي صعودي شدن قطعي قيمت بازار بورس نخواهد بود.
اما جريانات سياسي و نارآرامي‌هاي داخلي تا چه حد در سقوط سهام بورس دخالت دارند؟ سوالي که اين کارشناس و تحليلگر بازار سرمايه در پاسخ به آن گفت: بررسي تاريخچه بازارهاي سرمايه نشان مي‌دهد که هر وقت کشور دچار تنش‌هاي سياسي و يا درگير ناآرامي‌هاي داخلي شده است، تعدادي از نهادهاي دولتي به ماجرا ورود پيدا مي‌کنند و با حمايت از بازار بورس و سرمايه نمي‌گذارند که اين بازارها عملا ورشکسته شوند. در مورد اخير هم برخلاف انتظارها حمايت نهادهاي دولتي باعث شد تا بورس نه تنها در اوج ناآرامي‌ها روند نزولي به خود نگيرد که برعکس رويه اي صعودي را تجربه کند.
حسين نيا تصريح کرد: اين رويه در کل بازارهاي سرمايه اي کشور ما حاکم است کمااينکه در يک سال گذشته بازارهاي ارز و بورس نيز با وجود پيش بيني‌هاي صورت گرفته، چندان تلاطم قيمتي را نداشت. مساله اي که حکايت از آن داشت که اين بازارها نيز چندان همبستگي خاصي با تحولات سياسي داخلي نداشته و ندارند.