«نه» به آموزش 2 ساعته گشت ارشاد!

آرمان ملی – مطهره شفیعی : «ما اصلا گشت ارشاد نداریم» این جمله‌ای بود که انسیه خزعلی در 5 مرداد سال‌جاری بیان کرد. اکنون مدتی است که گشت ارشاد یا هر نهاد مسئول رصد حجاب بانوان خبرساز شده است. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم انسیه خزعلی است 5مرداد در واکنش به گفته مجری درباره خطاهایی که از طرف گشت‌های امنیت اخلاقی رخ می‌دهد و خستگی را به تن همگان می‌گذارد تصریح کرد: «بسیاری از این موارد بزرگنمایی است و خارج از آن چیزی که بوده مطرح می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی بد القا می‌کنند. ما اصلا گشت ارشاد نداریم. اینها پلیس امنیت اجتماعی است که به همه مسائلی که خلاف قانون باشد یا جرم باشد می‌پردازد و ممکن است از جمله آنها به برهنگی بپردازند که آن هم در قانون جرم است.»
  انسیه خزعلی مخالف است
اکنون انسیه خزعلی بار دیگر اظهارات قابل تاملی داشت و آن هم زیر سوال بردن آموزش به زنان کم حجاب بود. او درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت و مطالباتی که این روزها پیرامون حجاب مطرح می‌شود، گفت: لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت مراحلش از معاونت زنان عبور کرده و در مجلس است ما هم پیگیر هستیم انشاا... زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد. معاون زنان نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: در ارتباط با حجاب و عفاف ما به عنوان یک عضو در جلساتی که در این زمینه قانون گذاشته می‌شود، مشارکت داریم، نظرات‌مان را هم می‌دهیم و امیدوار هستیم بسیاری از تعدیل‌هایی که در نوع اجرا مدنظر ماست، صورت بگیرد. وی درباره مسائلی که در خصوص آموزش‌های گشت ارشاد برای افراد و تاکید بر این‌که در مساله حجاب باید کار فرهنگی صورت گیرد و در پاسخ به این سوال که آیا آموزش‌های ۲ ساعته می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر، عنوان کرد: به نظر من نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. خزعلی درباره اینکه معاونت زنان و نهاد خانواده ریاست‌جمهوری آیا برنامه‌ای در این خصوص دارد، بیان کرد: برنامه داریم و طرح هم داده‌ایم. اولا آموزش‌ها باید حتما توسط دستگاه‌های متولی و با فنون لازمی که تلاثیرگذار است، انجام بگیرد و بعد هم نه این‌که در ۲ ساعت و در شرایط ویژه‌ای که شاید شرایط مناسبی برای آموزش نباشد. بعد هم دستگاه‌هایی که متولی هستند و کم‌کاری و ترک فعل کرده‌اند، هم باید مورد بازخواست قرار گیرند. 
  ستاد امر به معروف هم مخالف است؟


به غیر از معاون رئیس‌جمهور ارکان دیگر هم مخالف برگزاری کلاس برای کم حجابان هستند چنانکه 28 شهریور روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص درگذشت مرحومه مهسا امینی اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: « آیا آموزش و پرورش و آموزش عالی، خود را متولی تربیت و تزکیه فرزندان این مرز و بوم نیز می‌دانند یا وظیفه اصلی را صرفا در آموزش دروس خلاصه و با ترک فعل‌های قانونی در فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب، عملا پلیس را مجبور به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرده‌اند؟ آیا نیروی حافظ نظم و امنیت باید متولی برگزاری کلاس‌های آموزش عفاف و حجاب باشد؟»
  گشت ارشاد در 3 دوره 
زمان آغاز فعالیت گشت ارشاد در دولت احمدی‌نژاد ثبت شده است، هر چند خود او تمایلی به این ثبت تاریخ ندارد اما عبدالرضا داوری در جایگاه مشاور سابقش در27 شهریور سال‌جاری نوشت:«گشت ارشاد، محصول مصوبه شماره ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی در تاریخ ۱۳۸۴/۱۰/۱۳ با عنوان راهکار‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است که در آن وظایف دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابی اعلام شده است. کلید اصلاح گشت ارشاد در دست وزیر ارشاد، به‌عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی است.» و پس از آن هم امیری‌‌فر عضو نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دهم، در واکنش به ادعای توییتری داوری مبنی بر اینکه گشت ارشاد از زمان احمدی‌نژاد شروع به فعالیت کرد متذکر شد: احمدی‌نژاد به گشت ارشاد کمک می‌کرد و پول می‌داد. به عبارت دیگر وقتی که احمدی‌نژاد در دولت حضور داشت یکی از مدافعان شدید گشت ارشاد بود و به آنها کمک مالی می‌کرد و به آنها بودجه می‌داد. او در واکنش به اینکه احمدی‌نژاد ردیف بودجه جدا برای گشت ارشاد در نظر گرفته بود گفت: خیر هر رئیس‌جمهور منابع مالی در اختیار دارد که احمدی‌نژاد از طریق همان منابع به گشت ارشاد کمک و از آن دفاع می‌کرد اما حالا با گذر زمان برای دیده شدن حرف خود را عوض کرد. همگان می‌دانند برخی مواضع احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری با پس از آن تغییر کرد که دیدگاهش درباره حجاب از آن جمله است چنانکه او پیش از این گفته بود «مگر مشکل کشور دو تار موی زن‌هاست» و اخیرا هم با انتشار یک فایل تصویری درباره حجاب و اعتراضات اخیر گفته: «چه کسی شما را مأمور کرده کنترل کنید؟ حالا چه کسی گفته شما کنترل کنید؟ » پس از آن حسن روحانی مخالفت خود با گشت ارشاد را علنی کرد و در واکنش به انتشار خبر راه‌اندازی گشت ارشاد نامحسوس گفته بود «آزادی مردم با آیین‌نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاه‌ها نمی‌تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود. اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. » نوبت به دولت سیزدهم رسید و دستورات ابراهیم رئیسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوزی بود تا سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برآن تاکید کند که «باید در کنار فرهنگسازی، نسبت به مسأله جرائم انضباطی نیز توجه داشته باشیم مسأله مقابله با منکرات از تخلفات اداری گرفته تا بدحجابی در دستگاههای اجرایی، با جدیت پیگیری می‌شود.»