نباید دیگر شاهد پلاسکو و متروپل باشیم

گروه سیاسی/ مراسم گرامیداشت روز آتش نشان، پنجشنبه شب گذشته با حضور رئیس جمهور در ورزشگاه 12هزار نفری آزادی تهران همراه بود. مراسمی که با حضور آتش نشانان مرد و زن و خانواده‌هایشان، گرم، پرشور و با نشاط برگزار شد. آیت‌الله رئیسی، پیش از آغاز این مراسم با حضور در محل یادمان شهدای آتش‌نشان از مقام شامخ آنان تجلیل کرد. همچنین با حضور رئیس جمهور، صد و سی و چهارمین ایستگاه آتش‌نشانی در تهران بزرگ و نیز ایستگاه هفتاد و هفت آتش‌نشانی مختص بانوان شامل ۱۶ نفر از بانوان آموزش‌دیده افتتاح شد. آیت‌الله رئیسی همچنین از نمایشگاه تجهیزات عملیاتی آتش‌نشانی شامل خودروهای تنفسی، نور افشان عملیات حریق و قایق نجات بازدید کرد. چیزی که در این مراسم برجسته بود، هم حضور گسترده زنان آتش نشان بود و هم خانواده‌های آتش نشانان، زنان و خانواده‌هایی که در فضایی صمیمی و بی‌واسطه، خواسته‌ها و مطالب مورد نظر خود را رو در رو با رئیس جمهور یا رئیس دفتر رئیس جمهور در میان گذاشتند. آیت‌الله رئیسی نیز در این مراسم، هم از پیوستن خانم‌های آتش نشان آموزش دیده به نیروهای عملیاتی آتش نشانی قدردانی و تجلیل کرد و هم گذشت و فداکاری آتش‌نشانان را ستود و درعین حال، بر تأمین مطالبات آنان، بویژه در حوزه مسکن از سوی شهرداری تأکید کرد. رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود، اشاره‌ای هم به اغتشاشات اخیر کرد و گفت که دشمنان باید بدانند که در مقابل ملت ایران ناکام خواهند ماند، چرا که این ملت همواره پای کشور و نظام خود با قدرت خواهد ایستاد.
قدردانی از ایثار و گذشت آتش نشانان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم، ضمن گرامیداشت مقام شامخ همه شهدا بویژه شهدای ایثارگر آتش‌نشان، گفت: روز آتش‌نشان فرصتی است برای تجلیل از مقام ایثار، گذشت و فداکاری آتش‌نشانان و همه عزیزانی که جان‌شان را برای دفاع از دین، وطن و مردم فدا کردند. رئیس جمهور با بیان اینکه این روحیه ایثار و گذشت بسیار ارزشمند و قابل تقدیر و تجلیل است، افزود: آتش‌نشانی فقط شغل نیست، بلکه جایگاه بسیار ارزشمندی است که به نجات جان مردم می‌انجامد.
قدردانی از پیوستن زنان به آتش نشانی


آیت‌الله رئیسی با قدردانی از پیوستن خانم‌های آتش نشان آموزش دیده به نیروهای عملیاتی آتش نشانی، بر ضرورت مقوله پیشگیری تأکید کرد و گفت: رسانه ملی و نهادهای آموزشی نقش مهمی در این زمینه دارند. نظارت مؤثر در ساخت و سازها و همچنین ساختمان‌های ناایمن از دیگر نکات مهم صحبت‌های رئیس جمهور بود. آیت‌الله رئیسی از سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها خواست با جدیت به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
بررسی ساختمان‌های ناایمن
رئیس جمهور تأکید کرد: نسبت به ساختمان‌های ناایمن به هیچ‌وجه نباید اغماضی صورت گیرد و برای ایمن شدن آنها ضرب‌الاجل تعیین کنید تا ما شاهد حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو نباشیم. آیت‌الله رئیسی در ادامه به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در مقابله با حوادث، بر ساخت ساختمان‌های 
علم پایه تأکید کرد.
بررسی مطالبات آتش نشانان
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش مطالبات آتش‌نشانان در زمینه مسکن و همچنین موضوع سختی مشاغل را مطالبات بحق و درست دانست و از شهردار تهران خواست با طرح این موضوعات در جلسات هیأت دولت تحقق آنان را پیگیری کند.
آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت به روز‌رسانی تجهیزات آتش‌نشانی در سراسر کشور با هدف کاستن از خطرات مبتلابه آتش‌نشانان تأکید کرد.
خطای محاسباتی دشمنان
رئیس جمهور در پایان سخنانش اشاره‌ای هم به اغتشاشات اخیر در کشور داشت و گفت: دشمنان ۴۳ سال است که در مواجهه با ایران اسلامی دچار خطای محاسباتی شده‌‌اند و تصور می‌کنند ایران نیز مانند برخی کشورهای سلطه‌پذیر و ضعیف است، اما اینجا ایران است، سرزمین دلیران و مردمان مقتدری که نخواهند گذاشت دشمنان با حیله‌ها و نقشه‌ها بر این کشور و دستاوردهای بزرگ ملت آن سلطه پیدا کنند.آیت‌الله رئیسی افزود: این برای چندمین بار است که مردم ما دشمن را ناکام گذاشتند و دشمنان باید بدانند که در مقابل ملت ایران ناکام خواهند ماند، چرا که این ملت همواره پای کشور و نظام خود با قدرت خواهد ایستاد.

بــــرش
لایحه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به مجلس ارسال شد
رئیس جمهور چهار مهرماه، لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» که 16 شهریورماه به تصویب هیأت وزیران رسیده بود را امضا کرد و برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی فرستاد. به گزارش ایرنا، در ماده واحده این لایحه آمده است: در راستای تقویت تعاملات و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی با سازمان‌های منطقه‌ای، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود تا به منظور کسب وضعیت دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای در مجموع به ۴۹ منشور، موافقتنامه و پروتکل مرتبط با این سازمان ملحق شود.
از جمله پروتکل‌ها و موافقتنامه‌هایی که باید ایران برای تبدیل شدن به عضو رسمی سازمان شانگهای به آن ملحق شود، می‌توان به منشور این سازمان و اصلاحات بعدی آن، معاهده مقابله با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌ گرایی، ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم، حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده، اسناد مربوط به همکاری‌های اقتصادی، تجاری، امور گمرکی، کشاورزی و سرمایه‌گذاری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برگزاری رزمایش مشترک نظامی، آموزش و ورزش، امدادرسانی در شرایط اضطراری و مبارزه با قاچاق تسلیحات اشاره کرد.
این ماده واحده ۵ تبصره دارد که در تبصره یک آن آمده است: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به اجرای سایر اسناد پذیرفته شده در سازمان همکاری شانگهای نمی‌داند مگر با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی و اجرای اسناد پذیرفته شده با رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۵ قانون اساسی خواهد بود. ۲۵ شهریور امسال و در جریان بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، با امضای اسناد عضویت از سوی وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی این سازمان اعلام شد. برای تکمیل نهایی فرایند عضویت ایران در این سازمان منطقه‌ای نیاز است لایحه عضویت آن نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.