گراگیری پهپادهای یمنی روی سکوهای نفتی عربستان

گروه جهان/ روز گذشته آتش‌بس یمن در حالی به پایان رسید که هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن با توجه به موارد گسترده، نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف عربستان، مذاکره برای تمدید آن را مسیری بن‌بست توصیف کرد و رسانه‌های یمنی نیز تصاویر موشک‌ ها و پهپادهای آماده انصارالله را منتشر کردند.
به گزارش سایت روزنامه نشنال، هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن که تحت حمایت انصارالله به کار مذاکرات صلح می‌پرداخت، در آخرین ساعات روز شنبه و در آستانه پایان زمان قانونی آتش‌بس، در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه در شش ماه گذشته از هیچ تلاشی برای دستیابی به صلح فروگذار نکرده است، اعلام کرد: «در شش ماه گذشته ما هرگز اراده‌ای جدی که نشان دهنده در اولویت بودن مسائل انسانی و رفع آنها باشد، ندیدیم.» 
بیانیه سپس اشاره کرده است: «طرف یمنی در تمام شش ماه گذشته در قبال نقض‌های مکرر آتش‌بس خویشتنداری کرد تا به تلاش‌های سازمان ملل و برخی دیگر کشورها برای رسیدن به صلح در یمن فرصت دهد. ما دوبار با تمدید آتش‌بس موافقت کردیم تا شرایط بهتر شده و طرف متجاوز احساس مسئولیت بیشتری کند. اما به نظر می‌رسد، آنها تمایلی به صلح نداشته و با متوقف کردن روند مذاکرات، رنج‌های مردم یمن را نادیده گرفته‌اند.» این بیانیه در پایان عربستان را مسئول به شکست رسیدن مذکرات صلح و آتش‌بس دانست. در همین حال گزارش‌ها حاکی است، رسانه یمنی المسیره بعد از انتشار این بیانیه، ویدیویی منتشر کرد که حاصل تصاویری از موشک‌های آماده یمنی و چندین عملیات پهپادی و موشکی انصارالله علیه مواضع نفتی و گازی عربستان و امارات و سخنان عبدالملک بدرالدین حوثی بود.
ترس امریکا از تشدید بحران انرژی


بجز سازمان ملل که به طور جدی و با دغدغه‌های انسانی خواهان تمدید آتش‌بس است، امریکا نیز دیپلماسی فعالی را برای تمدید آتش‌بس پی گرفته است. واشنگتن علاوه‌بر اینکه نگران منافع و امنیت عربستان به‌عنوان متحد و شریک دیرینش در خاورمیانه است، با توجه به بحران انرژی فعلی در جهان و با نگاه به حملات سال گذشته موشک‌ها و پهپادهای یمنی به تجهیزات نفتی و گازی عربستان و امارات، خواهان آن است آتش‌بس تمدید شود تا بحران انرژی در همین حدی که هم اکنون هست، باقی بماند. زیرا در غیر این صورت، همان طور که تصاویر رسانه‌های یمنی از آماده باش موشک‌های این کشور نشان می‌داد، ریاض و واشنگتن می‌توانند انتظار داشته باشند هر لحظه یکی از تجهیزات نفتی و گازی عربستان هدف موشک یا پهپادی دیگر قرار گیرد و به تبع آن مانند سال گذشته که بخشی از خطوط آرامکو از کار افتاد، در صادرات انرژی عربستان اختلال ایجاد شود.
از همین رو وزیر خارجه امریکا بنا بر اخباری که «واس»، خبرگزاری عربستان منتشر کرده است، شنبه شب در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره مسائل متعدد و از جمله آتش‌بس یمن مذاکره کرد. در پی این تماس تلفنی نیز وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای خبر داد، بلینکن در این تماس از حمایت ریاض از تمدید آتش‌بس استقبال کرده است. بلینکن علاوه‌بر این در تماس تلفنی دیگری با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، با وی درباره آتش‌بس یمن گفت‌و‌گو کرد و خواهان ادامه تلاش‌های دولت عمان برای این مسأله شد.
بجز امریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز خواهان تمدید آتش‌بس یمن هستند. در همین ارتباط جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس با نادیده گرفتن موارد نقض آتش‌بس از سوی عربستان، انصارالله را خطاب قرار داد و از آن خواست برای تمدید آتش‌بس با سازمان ملل همکاری کند.
مطالبات یمنی‌ها
با وجود علاقه‌مندی امریکا و شرکایش به تن دادن یمن به آتش‌بسی که در واقع فقط یکی از طرفین در آن به حملات ادامه می‌دهد، یمنی‌ها معتقدند، نمی‌توان امیدی به آتش‌بس جدیدی داشت و اگر هم قرار باشد آتش‌بسی وجود داشته باشد، باید مطالبات یمنی‌ها در آن در نظر گرفته شود. این چیزی است که پیشتر هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه یمن در دیدار با هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن به آن اشاره و اعلام کرده بود: «آنچه صنعا می‌خواهد، پیش شرط نیست، بلکه خواسته‌های بشردوستانه است.  اگر طرف مقابل برای صلح و رفع محاصره جدی باشد، باید خواسته‌ها و مطالبات مردم یمن را نیز در نظر بگیرد.» خواسته‌ها و مطالباتی که شرف عبدالله برای تمدید آتش‌بس اعلام کرده، شامل دریافت حقوق یمنی‌ها، سفر از فرودگاه‌ها بدون قید و شرط، توقیف نشدن کشتی‌های یمنی به بهانه‌های واهی و لغو محاصره است.