سیگنال‌های جدید از توافق ایران و آمریکا

گروه ديپلماسي: خبر‌هاي تکميلي بيانگر آن است که آزادسازي همزمان زندانيان ايران و امريکا و همچنين آزادسازي 7 ميليارد دلار از منابع بلوکه شده ايران با ميانجي‌گري قطر انجام شده است.طي هفته‌هاي اخير مذاکرات فشرده‌اي با وساطت يکي از کشور‌هاي منطقه درباره آزادسازي هم‌زمان زندانيان ايران و امريکا انجام و ميليارد‌ها دلار از منابع ارزي مسدود شده کشورمان نيز در اين چارچوب در شرف آزادسازي است. خبر‌هاي تکميلي بيانگر آن است که آزادسازي همزمان زندانيان ايران و امريکا و همچنين آزادسازي 7 ميليارد دلار از منابع بلوکه شده ايران با ميانجي‌گري قطر انجام شده، ضمن اينکه سوييس و سازمان ملل نيز بعنوان کانال ارتباطي در اين امر درگير هستند. استفان دوجاريک سخنگوي سازمان ملل نيز مدعي شد باقر نمازي زنداني دوتابعيتي از زندان آزاد و ايران را ترک کرده و سيامک نمازي نيز آزاد شده، اما همچنان در ايران است.
تازهترين جزئيات آزادسازي پولهاي بلوکه شده ايران
رسانه نزديک به شورايعالي امنيت ملي از مذاکرات فشرده‌اي با وساطت يکي از کشورهاي منطقه درباره آزادسازي هم‌زمان زندانيان ايران و آمريکا و آزادسازي ميلياردها دلار از منابع ارزي مسدود شده کشورمان خبر داد. در حالي که مذاکرات رفع تحريم‌ها به دليل عدم اتخاذ تصميم سياسي از سوي ايالات متحده آمريکا همچنان بدون حصول نتيجه باقي مانده، اين کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌اي، در حال پيگيري موضوع آزادي زندانيان خود در ايران و هم‌زمان آزادسازي منابع مسدود شده ارزي کشورمان در کره جنوبي است. نور نيوز؛ رسانه نزديک به شورايعالي امنيت ملي خبر داده است که طي هفته‌هاي اخير مذاکرات فشرده‌اي با وساطت يکي از کشورهاي منطقه درباره آزادسازي هم‌زمان زندانيان ايران و آمريکا انجام و ميلياردها دلار از منابع ارزي مسدود شده کشورمان نيز در اين چارچوب در شرف آزادسازي است. بر اين اساس؛ ايران هنوز حساب‌هاي اعلامي براي انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکي نپذيرفته و حساب‌هاي جديدي را به اين منظور معرفي کرده است.
بازتاب آزادسازي منابع ارزي ايران در «رويترز» و «فايننشالتايمز»


خبر ازادي زندانيان ايراني - امريکايي و آزادسازي هفت ميليارد دلار منابع ارزي مسدود شده ايران در کره جنوبي در صدر اخبار خبرگزاري ها قرار گرفت. ساعتي پس از انتشار خبرآزادي باقر و سيامک نمازي، خبرگزاري هاي«رويترز» و«فاينشال تايمز» با انتشار خبرهاي اختصاصي خود به تاييد خبر اوليه پرداختند. خبرگزاري رويترز با اشاره به خبر ازادي اين دو فرد دو تابعيتي ايراني - امريکايي به نقل از يک منبع آگاه نوشت :« به واسطه تبادل زندانيان و ميانجي گري يکي از کشورهاي همسايه منابع بلوکه شده ايران به خاطر تحريم ها به زودي آزاد مي شود.» در همين حال خبرگزاري فاينشال تايمز به نقل از يک منبع آگاه نوشت : « اقدام اخير ايران مبني بر آزاد کردن زندانيان آمريکايي مانند آقاي نمازي نشان دهنده حسن نيت ايران براي تبادل بزرگ زندانيان است. اين اقدام مي تواند منابع بلوکه شده ايران در کره جنوبي را آزاد سازد.
کشورهاي قطر، سوييس و سازمان ملل در اين امر درگير هستند. اطلاعات دريافتي خبرنگار تسنيم از منابع آگاه نشان ميدهد که در همين راستا بناست 7 ميليارد دلار از منابع ارزي کشورمان که در کره جنوبي مسدود شده بود، آزاد شود. اين ازاد سازي به دنبال مذاکرات فشرده‌اي است که طي هفته‌هاي اخير با وساطت يکي از کشورهاي منطقه درباره آزادسازي هم‌زمان زندانيان ايران و آمريکا و ميلياردها دلار از منابع ارزي مسدود شده کشورمان انجام مي شود. سخنگوي سازمان ملل اعلام کرده باقر نمازي ايران را ترک کرد. همچنين جارد گنسر وکيل سيامک نمازي هم عصر شنبه به خبرنگار رويترز گفت که سيامک نمازي با مرخصي يک هفته‌اي و قابل تمديد از زندان ايران خارج شده است. استفان دوجاريک، سخنگوي سازمان ملل در حساب کاربري سازمان ملل اعلام کرد که «آنتونيو گوترش»، دبيرکل سازمان ملل قدردان اين است که پس از درخواست از رئيس جمهور، جمهوري اسلامي ايران براي آزادي باقر نمازي، به او اجازه ترک ايران براي درمان داده شده است. سيامک و باقر نمازي چند سال پيش به اتهام جاسوسي و همکاري با دولت آمريکا هر کدام به 10سال حبس محکوم شده ‌بودند.