دلار سر ناسازگاری دارد

آرمان امروز: روز گذشته بازار ارز علي رغم تمامي اقدامات و مصوباتي که در اين حوزه رقم خورد با تغييرات اندکي مواجه بود و نرخ دلار همچنان در بازار آزاد در محدو کانال 32 هزار توماني در نوسان بود . در واقع بازار ساز در روز گذشته هم روند روزهاي گذشته را در پيش گرفت به گونه ايکه در سامامه نيما يک ميليارد و 25 ميليون يورو ارز عرضه شد اما بازهم متقاضي چنداني براي اين حجم ارز وجود نداشت و تنها 218 ميليون يوروي آن معامله شد . البته اين تمامي ماجرا نبود و بانک مرکزي در اطلاعيه اي اعلام کرد صرافان مکلفند از روز دوشنبه 11 مهر ماه نرخ‌هاي خريد و فروش ارز را علاوه بر تابلوي صرافي در درگاه يکپارچه اعلام نرخ ارز نيز درج کنند و فهرست نرخ‌ها را در وبگاه رسمي بازار متشکل ارز ايران منتشر کنند. البته به غير از تصميمات بازار ساز اعلام خبر ازاد سازي 7 ميليارد دلار پول هاي بلوکه شده ايران نيز نتوانست بازار ارز را متاثر کند . موضوعي که اگرچه برخي از فعالان بازار احتمال افت قيمت ارز و طلا را محتمل مي داند اما کارشناسان اقتصادي معتقدند تجربه پيشين ازاد سازي پول هاي بلوکه شده نشان داده با وجود حجم بالاي پول اما چاله پول هاي بلوکه شده پيش از اين کنده شده و به نظر مي رسد نبايد انتظار اثر گذاري خاصي باشيم . به گفته تحليلگران ارز پاشي بازار ساز نيز به دليل نبود شفافيت و اعتماد عمومي نسبت به سياست هاي پولي و مالي دولت نمي تواند باعث کاهش قيمت ارز شود . از سوي ديگر به اعتقاد برخي از کارشناسان سيگنال هاي ارسال شده از احتمال کاهش ورودي ارز به بازار خبر مي دهند که اين موضوع زمينه ساز رشد قيمت ها شده اما در مقابل تزريق بالاي ارز از سوي بازار ساز اجازه باز شدن فنر ارزي را نمي دهد و باعث شده قيمت دلار در محدود 32 هزار تومان نوسان داشته باشد.
اخبار و مصوبات بي تاثير
بر اساس اين گزارش روز گذشته بانک مرکزي، معادل يک ميليارد و 25 ميليون يورو در سامانه نيما ارز عرضه کرد که از اين ميزان  تنها معادل 218 ميليون يورو آن مورد معامله قرار گرفت
همچنين در بازار متشکل ارزي 13 ميليون دلار با ميانگين نرخ 30 هزار و 955 تومان و يک ميليون يورو با ميانگين نرخ 30 هزار و 914 تومان به‌صورت توافقي معامله انجام شد.


از سوي ديگر بانک مرکزي روز گذشته بخشنامه جديدي را به صرافي ها ابلاغ کرد. بر اساس اين ابلاغيه کليه صرافي‌هاي داراي مجوز فعاليت از اين بانک در راستاي شفافيت و ساختارمند شدن اعلام نرخ خريد و فروش ارز توسط شبکه صرافي‌هاي کشور و رقابتي کردن نرخ‌ها و همچنين با هدف تسهيل دسترسي و مقايسه نرخ‌ها براي هموطنان و متقاضيان ارز از تاريخ 11 مهرماه نرخ‌هاي خريد و فروش ارز خود را علاوه بر درج در تابلوي صرافي، در درگاه يکپارچه اعلام نرخ ارز که حساب کاربري آن توسط بازار متشکل ارز ايران در اختيار صرافي‌ها قرار مي‌گيرد درج کنند.البته روز گذشته خبر آزاد سازي 7 ميليارد دلار پول هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي نيز ر خروجي رسانه ها قرار گرفت که هم روزنه اميدي در رابطه با احتمال احياي مذاکرات برجامي بود و هم شائبه کاهاش نرخ ارز و طلا را دربازار قم زد
رشد قيمت ارز در نيمه دوم سال
اما بررسي ها از تغييرات نرخ ارز نشان مي دهد قيمت دلار تا به 32 هزار و 450 تومان رسيده است پيش‌بيني‌ها بيانگر اين است که روند قيمت افزايشي است. مگر اينکه بازارساز قوي‌تر از گذشته حاضر شود.در اين رابطه کارشناسان تحريم هاي جديد آمريکا را دليا رشد قيمت ها عنوان مي کنند چرا که با نشانه گرفتن منابع درامدي ايران از طريق فروش نفت و پتروشيمي مي تواند به کاهش ورود ارز به کشور منجر شود
حميدرضا جيهاني، کارشناس بازار مالي گفت: تحريم‌هاي جديد آمريکا شرکت‌هايي را نشانه گرفته که محصولات پتروشيمي ايران را به چين، هند و امارات صادر مي‌کردند. يکي از مهم‌ترين شرکت‌هاي ارزآور ما يعني شرکت «صنايع شيميايي ايران» که زيرمجموعه بانک صنعت و معدن است، در اين ليست قرار دارد و اين مساله نشان مي‌دهد که روند ورود ارز به کشور با مشکل بيشتري مواجه مي‌شود. همين مساله به بازار سيگنال افزايش قيمت داده است. اما به گفته اين کارشناس، افزايش تحريم‌ها تنها عامل افزايش‌دهنده قيمت دلار نيست. چون بازار ارز ما از چندين مولفه اثر مي‌گيرد. يکي ديگر از اين مولفه‌ها، تراز تجاري است. تراز تجاري شش ماهه ايران هفته گذشته منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد که ميزان واردات از صادرات پيشي گرفته است و تعادل منابع ارزي بر هم خورده است. البته اين کارشناس مي‌گويد الان به لحاظ ارزآوري و منابع بلوکه شده قبلي وضعيت به گونه‌اي است که ما مشکلي در تامين ارز نداريم و حتي بانک مرکزي توانسته قيمت دلار را مهار کند.
جيهاني مي‌گويد مجموع سيگنال‌هايي که به بازار ارز مي‌رسد به گونه‌اي است که نشان مي‌دهد ورود دلار به کشور احتمالا با مشکل مواجه مي‌شود و قيمت دلار تحت تاثير اين اخبار آماده جهش بود. اما بازارساز با تزريق سنگين ارز به بازار مانع اين جهش شده است. فعلا منابع ارزي بانک مرکزي در شرايط خوبي است و با کمک اين منابع جلوي افزايش قيمت دلار را گرفته است.
اين کارشناس تاکيد مي‌کند که از منظر تکنيکال کانال 32 هزار توماني براي ادامه روند صعودي قيمت دلار در نيمه دوم سال کانال بسيار مهمي است. ديگر کارشناسان هم معتقدند منابع ارزي بانک مرکزي در شرايطي نيست که در نيمه دوم سال جاري آماده ارزپاشي قوي در بازار باشد و براي همين اين احتمال وجود دارد که قيمت دلار در نيمه دوم سال مسير متفاوتي با نيمه اول طي کند. اما بر خلاف اين اظهارت برخي از فعالان بازار معتقدند بايد منتظر کاهش قيمت ها باشيم نادر بذرافشان رييس اتحاديه طلا و جواهر مي گويد:  افزايش 28 دلاري اونس طلا و افزايش قيمت دلار در بازار داخلي موجب افزايش قيمت طلا و سکه شده است.وي با اشاره به اخبار مربوط به آزادسازي 7 ميليارد دلار از منابع ارزي بلوکه شده ايران گفت: باوجود اينکه خبر هنوز به کف بازار نرسيده ولي بايد منتظر کاهش قيمت‌ها باشيم.
ضرورت بازگشت اعتماد از دست رفته
بهنام ملکي اقتصاددان در خصوص چرايي عدم استقبال از ارزهاي نيمايي دولت به آرمان امروز مي گويد: اولا در مسير ارايه ارزهاي دولتي ، هنوز ابهامات و شائبه ها و فسادهاي فراواني وجود دارد که مانع از عملکرد مناسب سامانه نيمايي مي شودو البته به همان نسبت مانع از قضاوت در مورد دليل عدم استقبال شهروندان از اين سامانه مي شود.
وي ادامه مي دهد: دليل ديگر اين عدم استقبال را بايد در بي اعتمادي شهروندان به رويه و عملکرد مالي و اقتصادي دولت جستجو کرد. رويه اي که باعث مي شود تا بسياري از سرمايه گذاران و تجار تمايل چنداني براي خريد اين ارزهاي نيمايي نداشته باشند.
ملکي تصريح کرد: براي همين تاوقتيکه دولت شفاف سازي در بخش هاي مالي خود را درپيش نگيرد واعتماد شهروندان و سرمايه گذاران را جلب نکند؛ بعيد است که سامانه ارز نيمايي چندان مثمر ثمر باشد.