زاهدی وفا در آزمون اعتماد بهارستان

آرمان ملی-  حمید شجاعی: پس از قریب به چهارماه بالاخره وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از حالت سرپرستی خارج و دارای وزیر خواهد شد تا این مجموعه عریض و طویل روال معمول خود را از سر بگیرد. هرچند که این تغییر می‌تواند کابینه ناقص رئیسی را هم ترمیم کند و صندلی خالی وزیر کار را پر کند. این در حالی است که هنوز هم زمزمه‌‌هایی مبنی بر دیگر تغییرات در دولت به ویژه در حوزه وزارت صمت و تفکیک این وزارتخانه به 2 وزارتخانه‌ و معرفی 2 وزیر به مجلس مطرح است و به نظر پس از جلسه رأی اعتماد محمد هادی زاهدی وفا گزینه پیشنهادی وزارت کار باید منتظر سایر تغییرات نیز باشیم. حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که بهارستان نشینان در حضور رئیس‌جمهور با رأی اعتماد وزیر پیشنهادی را راهی خواهند  کرد یا او را هم از رسیدن به صندلی وزارت باز خواهند داشت. 
  در راه وزارت
پس از کش و قوس‌های فراوان و عبور از مهلت قانونی تعیین شده برای معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواسط شهریور ماه بود که رئیس‌جمهور محمد هادی زاهدی وفا سرپرست وزارت کار که پس از کناره گیری حجت‌ا... عبدالملکی وزیر مستعفی به این سمت منصوب شده را به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی کرد تا بهارستان نشینان به بررسی صلاحیت زاهدی وفا برای حضور درکرسی این وزارتخانه و برنامه‌‌های او در حوزه‌‌های مختلف کار، تعاون و رفاه اجتماعی بپردازند. در همین راستا نیز از چندی پیش تاکنون نمایندگان مجلس در کمیسیون مربوطه به بررسی برنامه‌های زاهدی وفا پرداخته‌اند. هرچند که با وجود حمایت برخی از نمایندگان از وی و برنامه‌هایش نمی‌توان گفت صد درصد نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی هستند و زاهدی وفا مخالفینی نیز دارد. چنانکه نماینده شاهرود درباره گزینه پیشنهادی وزارت تعاون و کار اظهار داشت: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک مجموعه بسیار بزرگ است و بهتر بود گزینه‌ای قوی‌تر و کارآمدتر برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی می‌شد.» علی اصغر خانی گفت: « زاهدی وفا چندین ماه سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و در آن مقطع ارتباطی با مجلس شورای اسلامی نداشت. دولت فقط به حرف چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استناد نکند و تصور نکند که نظر مثبت عده‌ای از نمایندگان روی زاهدی وفا به معنای آن است که همه نمایندگان در روز رأی اعتماد به وی رأی مثبت می‌دهند.» با این حال آنچه که مسلم است گویا تمام موانع برای وزیر شدن زاهدی وفا در حال برچیده شدن است. چه اینکه برخی شبهاتی که پیش از این پیرامون دوتابعیتی بودن وی و فرزندانش مطرح می‌شد نیز حل شده است. عباس گودرزی نایب‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مسائل مطرح شده درباره دو تابیعتی بودن گزینه پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرزندان وی، گفته: « ما در این باره از وزارت امور خارجه به صورت مکتوب استعلام گرفتیم و وزارت امور خارجه دو تابیعتی بودن زاهدی‌وفا و فرزندانش را تکذیب کرد.» وزیر پیشنهادی طی روزهای گذشته در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس حضور یافته و برنامه‌های خود را ارائه داده است. چنانکه در فراکسیون انقلاب «اشتغال و کارآفرینی، هوشمندسازی فعالیت‌های اشتغال‌زا، توسعه ظرفیت مشاغل خاص، توزیع عادلانه منابع سرمایه‌گذاری در استان‌ها، توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای، ایجاد برنامه‌های برای شرکت‌های زیان‌ده وابسته به شستا، تامین حداقل حقوق برای اقشار ضعیف جامعه و انجام سیاستگذاری‌های اشتغال‌زا از جمله مهم‌ترین مواردی که در برنامه‌های خود دارد مطرح کرده است. هر چند که پیش از این قرار بود 10 مهر ماه جلسه رأی اعتماد به زاهدی وفا برگزار شود اما حال این اتفاق با 2 روز تاخیر امروز 12 مهر انجام خواهد شد که باید دید آیا وزیر پیشنهادی با ادله و برنامه‌های خود خواهد توانست مجوز ورود به هیات وزیران را اخذ کند یا اینکه پس از 3 ماه و اندی سرپرستی در وزارت کار با این مجموعه خداحافظی خواهد کرد. 
  حمایت مجلس
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد نمایندگانی که تا پیش از این ارتباط ضعیف زاهدی وفا در مقام سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را به عنوان نقطه ضعف او بر می‌شمردند و چندان از معرفی او به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت و رأی آوریش مطمئن نبودند امروز حمایت نسبتا کاملی را از وی به عمل آورند. چنانکه کمیسیون‌ مربوطه و فراکسیون‌های مجلس رضایت خود را از تصدی وی بر کرسی وزارت اعلام کرده‌اند. در همین راستا عصر یکشنبه ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بررسی سوابق صلاحیت وبرنامه‌های محمدرضا زاهدی وفا وزیر پیشنهادی برای تصدی کرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی بعد از بررسی مفصل برنامه‌ها و سوابق زاهدی وفا وی را برای تصدی کرسی این وزارتخانه تایید کرد. همچنین سید ناصر حسینی پور نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس گفت: با شناختی که از محمدهادی زاهدی وفا وجود دارد برنامه و توانایی کافی برای مدیریت این وزارتخانه را دارد. وی عنوان کرد: طیف فعالیت‌های این وزارتخانه گسترده است و فردی می‌تواند سکان مدیریت آن را برعهده بگیرد که دارای دانش لازم، تجربه کافی و تعهد مورد نیاز برای حل چالش‌ها را داشته باشد. سمیه رفیعی نماینده تهران نیز در حمایت از وزیر پیشنهادی می‌گوید: این وزارتخانه یکی از پایه‌های مهم اقتصادی است که مخاطب اصلی آن بازنشستگان، کارگران و عموم مردم هستند. زاهدی وفا برای معیشت و اقتصاد مردم برنامه دارد و در این زمینه با شرکای اقتصادی و گروه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه برنامه‌های مختلفی برگزار کرده است. مجتبی یوسفی نماینده اهواز نیز با بیان اینکه محمدهادی زاهدی وفا هم تجربه اقتصادی و هم پختگی لازم را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، گفته؛ برخی از افراد به عملکرد گذشته گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایراداتی وارد می‌دانند، اما در مجموع به نظر می‌رسد که وی بتواند رأی لازم را برای تصدی این وزارتخانه کسب کند.