رویای تجزیه یمن در خیال امارات

حسن هانی زاده در گفت و گو با «آرمان امروز» آرمان امروز|کيارش رويان: پس از عدم تمديد آتش‌بس يمن و شکست تلاش‌هاي سازمان ملل در اين زمينه، درگيري‌ها ميان نيروهاي مسلح يمن وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي دولت مستعفي در تعز از سرگرفته شده است. از شامگاه يکشنبه درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي دو طرف در شمال، غرب و شرق تعز شکل گرفت. علاوه بر تعز درگيري‌هايي نيز در چند روستا در جنوب الحديده ميان نيروهاي مسلح يمن و دولت مستعفي شکل گرفت. آتش‌بس يمن که به پيشنهاد سازمان ملل چند مرحله تمديد شده بود عصر يکشنبه درحالي پايان يافت که طرف‌هاي درگير و درپي کارشکني ائتلاف متجاوز عربي و نقض روزانه اين توافق براي تمديد مجدد آن به توافق دست نيافتند. در راستاي بررسي آخرين تحولات در يمن، آرمان امروز گفت و گويي با حسن هاني زاده، سفير پيشين ايران در لبنان داشته است که در ادامه مي خوانيد.
*شروع مجدد درگيري هاي سنگين در يمن به چه علت است؟
بعد از سه ماه آتش بس يک جانبه که از سوي عربستان در يمن صورت گرفته اخيراً عربستان سعودي آتش بس يک طرفه خودش را نقض کرد و با حمله به مناطق مسکوني در حقيقت اين آتش بس را از بين برد و ثابت کرد که به توافقات خود عمل نمي‌کند. بايد توجه داشت که آتش بس اعلام شده در جريان پنجمين نشست کميته‌هاي مشترک ايران و عربستان در بغداد به درخواست ايران صورت گرفته و عربستان سعودي هم به درخواست ايران پاسخ داد و آتش بس يکسويه اعلام کرد اما بعداً از آن جايي که محمد بن سلمان احساس کرد که در يمن به شدت تحقير شده و براي جبران شکست‌هاي خود بار ديگر به مردم بي‌گناه يمن حمله کرد تا انصارالله را وادار به تسليم ‌کند اما انصارالله اخيرا هشدار داد که شرکت‌هاي نفتي بايد سريعاً خاک عربستان و امارات را ترک کنند در غير اين صورت انصارالله تمام تأسيسات نفتي اين دو کشور را هدف قرار خواهد داد زيرا آتش بسي که نقض شده در حقيقت نشانه اي از اين بود که عربستان مايل نيست به يک توافق همه جانبه با مردم يمن برسد و لذا اين نقض آتش بس موجب شد يمن در حقيقت سازوکارهايي براي تقابل با رژيم آل سعود و هم پيمانان اين رژيم اتخاذ ‌کنند.
*نيروهاي دولت مستعفي تعز آيا اين قدرت را دارند تا حوزه نفوذ خود را بيشتر کنند؟


در حقيقت وابستگان به يمن جنوبي، همچنين وابستگان به رئيس جمهور فراري يمن عبدربه منصور هادي قدرت زيادي ندارند که بتوانند در حقيقت در ساير مناطق يمن نفوذ پيدا کنند. هم اکنون شوراي جدايي طلب يمن جنوبي در حقيقت شکست خورده و ناتوان است و نمي‌تواند اداره امور را به دست بگيرد تنها يک جنبش و يک دولت وجود دارد و آن هم دولت منتخب يمن است و انصارالله در حقيقت پشتوانه اين دولت هست و لذا به نظر مي‌رسد پس از آتش بس کامل در يمن يک انتخابات همه جانبه و همه پرسي در يمن براي تشخيص انتخاب رئيس جمهور و پارلمان شکل بگيرد، در غير اين صورت همچنان به عنوان يک کشور بحران زده به مسير خودش ادامه خواهد داد.
*واکنش آمريکا به پايان آتش بس در يمن چه خواهد بود؟
آمريکايي‌ها يک نوع بازي دوگانه را اتخاذ کردند و گاهي عربستان را به تحريک وادار مي‌کنند و سازمان ملل آمريکا هيات‌هايي را براي مذاکره با انصارالله به سنعا فرستاده‌اند و در حقيقت  مي خواهند شرايط خودشان را تحميل کنند، هشداري که انصارالله عليه تأسيسات نفتي شرکت‌هاي نفتي در عربستان و امارات داده‌اند به شدت آمريکايي‌ها را نگران کرده‌اند زيرا اگر موشک‌هاي بالستيکي انصارالله تأسيسات نفتي عربستان و امارات را هدف قرار دهند، طبيعتاً جريان نفت و صادرات نفت از عربستان و امارات متوقف خواهد شد و منافع آمريکا در کشورهاي غربي دچار مخاطره خواهد شد. در واقع دولت بايدن ضعف هاي زيادي از خود نشان داده. در افغانستان دولت بايدن با شکست روبه رو شده است. نيروهاي ناتو شتاب زده از اين کشور خارج شده اند که به وضعيت بحراني و روي کار آمدن طالبان منجر شد. در عراق نيروهاي امريکايي خيلي تاثير گذار نيستند. در يمن نيز بي تفاوتي در سياست هاي جو بايدن وجود دارد. دولت بايدن يک دولت خنثي و بي ‌تحرک است و نمي تواند روي بحران هاي جهاني تاثير بگذارد. الان اختلافات بزرگي بين واشنگتن و رياض و امارات وجود دارد اما در حقيقت فقط فشارهاي سياسي دولت بايدن بر عربستان است که سعودي ها را نگران کرده که تيم جديد در کاخ سفيد نتواند شرايط را به نفع سعودي ها در منطقه حفظ کنند.
*ارزيابي شما از اختلاف امارات و عربستان در يمن چيست؟
از آن جايي که امارات متحده قصد داشت يمن را تجزيه کند و با تشکيل يک شوراي جدايي طلب سعي کرد که يمن جنوبي را جدا کند و به تنگه باب‌المندب مسلط شود، عربستان سعودي مخالفت خود را با نفوذ امارات اعلام کرد و چون امارات قصد دارد که جزاير يمني را اشغال کند طبيعتاً عربستان از خودش واکنش نشان داد و اين اختلاف ميان محمد بن سلمان و همچنين رئيس امارات متحده آغاز شد که همچنان ادامه دارد.
*آيا با وجود اين اختلافات، انصارالله ميتواند بر تمامي خاک يمن مسلط شود؟
قدرت انصارالله يک قدرت برگرفته از مردم و پايگاهي است که در ميان مردم دارد، انصارالله بخش وسيعي از جامعه يمن را تشکيل مي‌دهند با توجه به مقاومت هفت ساله که انصارالله در برابر تجاوزات عربستان و امارات و ائتلاف عربستان از خودشان نشان داده‌اند الان به عنوان قدرت مطلق در يمن حضور دارند و اگر انتخاباتي صورت بگيرد، طبيعتاً انصارالله بالاترين رأي را خواهد آورد. شرايط در عرصه ميداني يمن پيچيده شده است و پيش بيني در خصوص آن سخت است اما مشخصا نيروهاي وابسته به امارات و عربستان در جايگاهي ضعيف تر قرار گرفته اند. از انجايي که عربستان سعودي روزانه ده ميليون بشکه نفت صادر ميکند، از نظر مالي مي تواند تا اندازه اي جنگ را اداره کند.اما اداره جنگ تنها با پول ممکن نيست، بلکه اراده و قدرت و توان تاکتيکي و استراتژي ميداني بخشي از مسائل تعيين کننده در جنگ هستند. عربستان تاکنون 350 ميليارد دلار هزينه کرده ولي نتوانسته وضعيت ميداني و سياسي يمن را به نفع خود تغيير‌دهد.