بيانيه سيد حسن خميني در خصوص حوادث اخير در كشور

در پي سخنان ديروز رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص حوادث روزهاي اخير در كشور، يادگار امام بيانيه‌اي را منتشر كرد. به گزارش جماران، متن بيانيه حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در پي مي‌آيد. 
بسمه تعالي
مايل بودم درباره «اتفاقات تلخ اين روزها» پيش از اين سخن بگويم، ولي به سبب آشفتگي فضاي عمومي جامعه اين امر را به زماني مناسب‌تر واگذاشته بودم. اما امروز كه رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه اي (حفظه‌الله) از همگان خواستند تا درباره اتفاقات اخير اظهارنظر كنند، به نظرم آمد تا چند جمله‌اي در اين باره بنويسم: 
۱- ترديد نبايد داشت كه بين «اعتراض» كه حق قانوني هر شهروند است، با «اغتشاش» كه ريشه در دسيسه‌هاي دشمنان مردم دارد، تفاوت وجود دارد. اعتراض، نشان زنده بودن جامعه‌اي است كه برخي از آسيب‌ها را بر نمي‌تابد، ولي آشوب و هنجارشكني -آن‌هم وقتي توسط رسانه‌هايي عاري از دلسوزي براي ملت ايران بر آتش آن دميده مي‌شود- ثمره‌اي جز حاكميت افراطي‌گري يا هرج و مرج ندارد. فراموش نكنيم رسانه‌هايي كه امروزه ميدان‌دار ايجاد شقاق در ميان ما شده‌اند يا تاريخي سراسر دشمني با ما دارند يا از جايي ارتزاق مي‌كنند كه همواره ايران و ايراني را ضعيف و زبون خواسته است. ما چاره‌اي نداريم جز اينكه همراه و همدوش يكديگر زندگي كنيم. همه ما با هر سليقه و نگاهي، يك ملتيم؛ با سلايق متفاوت و با هدفي واحد. سربلندي كشورمان، با زندگي مسالمت‌آميز باهم و ايستادگي در مقابل آنان كه ذلت ما را مي‌خواهند محقق مي‌شود. بايد باهم گفت‌وگو كنيم؛ جناح‌ها با مردم و حاكميت با آناني كه ديگرگونه مي‌انديشند. و صد البته ترديد نكنيم كه ستيز با دين و جنگ با آنچه در منظر مردم «ارزش ديني» شناخته مي‌شود، همانند جنگ با آزادي و رفاه به يك اندازه ابتر و ناممكن است. 


۲- گفت‌وگو تنها راه برون‌رفت از بن‌بست‌هاي اجتماعي است. روشن است كه ما با اعتراض‌هايي يكدست مواجه نيستيم و هر از چندگاه، گروهي كوچك يا بزرگ با سليقه‌اي متفاوت ممكن است نسبت به سياستي يا رفتاري معترض باشد. در اين جامعه، چه معترضين و چه بدنه حاكميت،‌ گريزي از اين ندارند كه به گفت‌وگو با تمام شرايطش كه معقول‌ترين راه اصلاح است، تن در بدهند.
اگر از يك‌سو، شعارهاي تند و خشمگينانه ثمري نمي‌دهد، اما مجموعه نظام هم بايد گفت‌وگو با بخش‌هاي مختلف ملت را آغاز كند و شنيدن درد ايشان و در صورت لزوم معذرت‌خواهي از آنان را - كه مدت مديدي است كمرنگ و فراموش شده-بياموزد. طبيعي است كه نتيجه اين گفت‌وگو نه ادامه «انعطاف‌ناپذيري در برخي روش‌ها و ارزش ها» و نه مطابق با خواسته‌هاي تند ساختارشكنانه خواهد بود. و از همين گفت‌وگوهاست كه ميزان مجاز انعطاف و تعريف ساختارشكني به دست مي‌آيد. 
۳- امروز دردهاي مختلفي بر جان مردم سنگيني مي‌كند كه مهم‌ترين آنها بحث معيشت و مشكلات اقتصادي است. حل هر مشكلي در حوزه‌هاي ديگر محتاج اصلاح در امور اقتصادي است. دولتمردان بايد بدانند كه اگر نتوانند مشكلات اقتصادي را برطرف كنند همواره زمينه آشوب‌ها و سوءاستفاده اجانب را فراهم آورده‌اند.
۴-بخش زيادي از اعتراض و دلخوري‌هاي مردم ناشي از بسته بودن راه‌هاي قانوني اعتراض و در صورت لزوم تغيير قانوني برخي قوانين و سياست‌هاست. 
شك نبايد داشت كه باز كردن مسير حضور همه سليقه‌ها در اركان حكومت، راه دشمنان را سد مي‌كند. براي اينكه ظرفيت حضور امريكا و رژيم غاصب اشغالگر و ايادي آنها را كم كنيم، بايد ظرفيت نظام را در مشاركت همه سلايق در تقنين و اجرا فراهم كنيم. 
۵- شخص رهبر انقلاب اسلامي كه علاوه بر جايگاه حقوقي از ويژگي‌هاي ممتاز اخلاقي برخوردارند و از سرآمدان روزگار خود هستند، براي همه كساني كه با معظم‌له از دور يا نزديك آشنايي دارند داراي احترام ويژه‌اي هستند و...  براي بخش‌هاي بزرگي از مردم از چنان احترامي برخوردارند كه توهين به ايشان مانع بزرگ هر نوع تفاهم و گفت‌وگوست. ضمن اينكه براي همه آشنايان به سياست محرز است كه صحت و سلامت ايشان پيوندي عميق با آرامش كشور و صلاح امور دارد. 
۶- جمهوري اسلامي ثمره خون‌هاي پاكي است كه براي خدا و با پيروي از امام عظيم‌الشأن و با اميد سعادت مردم بر زمين ريخته شد. حفظ آن و صد البته اصلاح آن و چشم نبستن بر اشكالات آن و در عين حال دفاع از حقيقت ناب آن، وظيفه تمام كساني است كه خود را وامدار اين اتفاق بي‌بديل مي‌دانند. لازم مي‌دانم در پايان براي جان‌باختگان حوادث اخير طلب رحمت، براي آسيب‌ديدگان آرزوي سلامت و بهروزي، براي حافظان امنيت توفيق و براي همه مردم روزهاي بهتر و شادتر از خداي متعال مسألت نمايم و از آنچه در شب گذشته در دانشگاه صنعتي شريف واقع شد، ابراز تأسف نموده و مسوولان مربوطه را به رعايت هرچه بيشتر حرمت دانشگاه توصيه كنم.
سيد حسن خميني
11 مهرماه 1401