شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان افسران خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها هستید


آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صادرات از همه دست‌اندرکاران به ویژه صادرکنندگان که در عرصه صادرات افتخارات بزرگی برای کشور آفریدند و با وجود تحریم‌ها و تهدیدها باعث رشد صادرات کشور شدند، قدردانی کرد و گفت: رشد ۴۰ درصدی صادرات در سال گذشته و رشد ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری نشان از عزم صادرکنندگان و فعالان اقتصادی است.
وی با بیان اینکه کارگروه‌هایی که برای رشد صادرات و رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان فعالیت می‌کنند، باید به نگاه‌ها و نظرات صادرکنندگان بیش و پیش از دیگران توجه کنند، اظهار داشت: صادرکنندگان میدانداران این عرصه هستند و صادرات بدون تردید لازمه یک تولید پایدار است.
رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: امسال تمام تلاش ما باید در جهت رشد تولید، به ویژه تولید دانش‌پایه و فناوری‌پایه باشد. دانشگاه باید در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و سایر عرصه‌های تولید قرار گیرد. اگر بازار، اقتصاد و تولید ما دانش‌پایه و فناوری‌پایه شد، شاهد رشد ارزش افزوده، افزایش تولید، رشد اشتغال و رفع بیکاری و تولید کالاهای نام‌آور در منطقه و جهان خواهیم بود.


باید سهم ایران از اقتصاد منطقه را احیا کنیم
آیت‌الله رئیسی آمار ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد ۵ درصدی تولید را خبری بسیارخوب توصیف و خاطرنشان کرد: همچنین اخبار رشد آمار تولید تجهیزات و ابزار تولید، رشد شرکت‌های بورسی، کاهش نرخ بیکاری در کشور، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و اتحادیه اوراسیا، برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن ارتباطات مختلف با کشورهای همسایه خبرهای خوبی برای بخش تولید و اقتصاد و در نتیجه رشد و پیشرفت کشور است.
رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه گفت: باید سهم ایران از تعاملات اقتصادی منطقه از جمله در ترانزیت کالا، گردش پولی و مالی و سایر عرصه‌های اقتصادی را احیا کنیم. دولت در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گرفته و آنچه امروز در این مراسم شاهد بودیم نیز نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی نیز در این عرصه فعال هستند.
دکتر رئیسی دستاوردهای ارائه شده در این مراسم را گواه آن دانست که رشد اقتصادی در کشور آرمانی دست‌نایافتنی نیست و افزود: دست یافتن به نرخ رشد حدود ۵ درصد در شش ماهه اول فعالیت این دولت، یعنی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰، یعنی اینکه امسال بیش از ۵ درصد رشد تولید را خواهیم داشت و حتما نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد که هدف‌گذاری شده، قابل دستیابی است، چرا که زیربناهای آن در کشور وجود دارد.
تراز تجاری کشور در حال مثبت شدن است
وی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر اینکه تراز تجاری کشور در حال مثبت شدن است، تصریح کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور به دست توانای شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان عزیز در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن کاملا امکان‌پذیر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور دشمن را عصبانی کرده است، خاطرنشان کرد: برقراری رژیم تحریم‌ها بر ایران اسلامی همه برای این است که کشور رشد نکند، تولید و صادرات نداشته باشد، مولد نبوده و مصرف‌کننده باشد.
دکتر رئیسی بیان داشت: وقتی شما اراده می‌کنید که در تولید‌ و صادرات حرف برتر را در منطقه و جهان داشته باشید، او عصبانی می‌شود، چون می‌گوید ما در وزارت خزانه‌داری آمریکا نقشه کشیدیم، نیروهای بسیاری را گذاشتیم که هر جای دنیا شما حضور یافتید، شما را متوقف کنند، اما شما از میانه همه این تحریم‌ها و تهدیدات صادرات، تولید، رشد اقتصادی و امید خود را بالا می‌برید.
دشمن برای جلوگیری از رشد اقتصاد ایران
آشوب و بلوا به راه‌ انداخته است
رئیس‌جمهور گفت: دشمن نمی‌خواهد این‌طور باشد، لذا آشوب و بلوا به پا می‌کند. رسما این را می‌گویند و به آن عمل هم می‌کنند. هر جا شما فعالان اقتصادی ایرانی حضور یابید و بخواهید بازاریابی کرده و کالای خود را عرضه کنید، آنها مانع‌تراشی می‌کنند تا کالای شما بازار نداشته باشد. خودشان هم می‌دانند که امروز کالای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با کالاهای جهانی است و لذا نمی‌خواهند شما در کارتان موفق باشید؛ این جنگ اراده‌هاست.
احیای بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی
تعطیل یا نیمه تعطیل در یک‌سال گذشته
وی با اشاره به تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، اظهار داشت: در این دوره بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه به دست توانای عزیزان با اراده ما در سراسر کشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد، اما ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، ما از جای دیگر سر درخواهیم آورد، دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.
رئیس‌جمهور تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افسران و سربازان دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها نامید و تصریح کرد: امروز وقتی با دشمنان خود حرف می‌زنیم، به پشتوانه مردم و کشاورزان، صنعتگران، مهندسان و فعالان عرصه‌های مختلف تولیدی حرف می‌زنیم. از ما عصبانی هستند، چه کنیم که عصبانی هستند! دشمن نمی‌خواهد شما تولید داشته باشید، دیروز در صنعت نظامی گرفتار تامین سیم خاردار بودید و به شما نمی‌دادند، اما امروز وقتی در نیویورک، در سمرقند و در بسیاری از کشورهای دیگر که رؤسای کشورها با بنده ملاقات می‌کنند، یکی از خواسته‌های آنها خرید از صنایع نظامی ایران است. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور در عرصه نظامی و هسته‌ای بود و بیشترین پیشرفت کشور نیز در آن صنایع حاصل شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنها حاضرند کالاهای آماده به ما بدهند، اما فرمول تولید آن را به ما نخواهند داد، گفت: دلیل این کار آن است که ما مستقل نباشیم. می‌خواهند هر گاه اراده کردند بتوانند جلوی دستیابی ما به هر کالایی را بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه ملت ایران همان‌گونه که در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در جنگ تحریمی نیز با میدان‌داری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پیروز و سرافراز خواهد شد، تصریح کرد: افسران جنگ تحریمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند که باید برای پیروزی در این نبرد تلاش کنند. ما تا همین جا هم به اعتراف خود دشمنان که رسما اعلام کردند در اعمال سیاست فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خوردند، پیروز شده‌ایم و باید این مسیر ادامه یابد.
رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه صادرات خدمات فنی- مهندسی و نیز گردشگری از جمله در بخش سلامت افزود: همچنین جلوگیری از خام‌فروشی باید از محورهای تلاش‌های ما باشد. باید در بازارهایی که مزیت ویژه داریم ارزش افزوده را جدی گرفت و عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را سریع‌تر جبران کرد. برای این منظور باید دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد. دغدغه اول همه دیپلمات‌های ما باید مسائل اقتصادی باشد. نقش دیپلماسی باید در رشد‌یافتگی کشور دیده شود. آیت‌الله رئیسی بر لزوم متنوع‌‌سازی و تسهیل روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد و اظهار داشت: حالا که مجلس هم آمادگی دارد قوانین این عرصه را اصلاح کند این همکاری زودتر انجام شود. شورای عالی صادرات با فواصل کوتاه‌تر تشکیل شود و تصمیمات لازم را اتخاذ کند تا این اقدامات پیام‌ها و سیگنال‌های خوبی به تولیدکننده و صادرکننده ارسال کند.
وی با اشاره به فعال شدن دفاتر تجاری در برخی کشورهایی که در یک‌سال گذشته به آنها سفر کرده است، تأکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی کشور از سوی این مراکز و دفاتر تجاری به کشورهای هدف معرفی می‌شود.
امروز مجلس و دولت به تبعیت از رهبری
برای افزایش تولید و صادرات مصمم هستند
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز مجلس و دولت و تمامی بخش‌های کشور به تبعیت از فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی برای افزایش و رونق تولید در کشور، افزایش و رونق صادرات به‌ویژه صادرات غیرنفتی مصمم هستند و همه بخش‌های مرتبط باید حمایت و نظارت از تولید و صادرات را پیشه خودشان کنند به نحوی که صادرکننده احساس کند که کاملاً مورد حمایت است. دکتر رئیسی با تشکر مجدد از همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاطرنشان کرد: تلاش شما تاکنون نتایج خوبی داشته و ثمرات آن کاملا قابل احساس است. بنده به عنوان مسئول دولت از شما درخواست دارم که تلاش خود را مضاعف کنید. امروز همه کسانی که آمار و ارقام را می‌شناسند، می‌بینند که وضعیت با گذشته تفاوت پیدا کرده است و یقین دارم با اراده و پیگیری شما وضعیت و شرایط حتماً متفاوت‌تر خواهد شد. وی گفت: خواست رهبری از همه ما، از بنده به عنوان طلبه خدمتگزار شما و از شما کارآفرین و فعال اقتصادی، تولیدکننده و صادرکننده آن است که کاری مضاعف در کشور صورت بگیرد. آنچه انجام شده خیلی خوب است، اما با تلاش شما و پشتیبانی بخش‌های مرتبط، امکان تحقق رشد اقتصادی بیشتر، تولید بالاتر، صادرات بیشتر و برتر وجود دارد.
رئیس‌جمهور پیش از ارائه سخنان خود از ۵ صادرکننده برتر کشور به نمایندگی از ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ با اهدای لوح تجلیل کرد.
آیت‌الله رئیسی
قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی امید را تبریک گفت
رئیس‌جمهور در پیامی قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی امید کشورمان در مسابقات جهانی اسپانیا را به عموم ملت شریف ایران تبریک گفت و از ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران این تیم صمیمانه تشکر کرد.
در این پیام آمده است: قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی امید کشورمان در مسابقات جهانی اسپانیا، برای همه ایرانیان شادی و افتخار آفرید. این قهرمانی که به همت استعدادهای جوان ایران در رشته ورزشی پرافتخار کشتی به دست آمد، جلوه‌ای از توانمندی و اراده جوانان عزیزمان را به نمایش گذاشت. این‌جانب این قهرمانی ارزشمند را به عموم ملت شریف ایران تبریک می‌گویم و از ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران تیم ملی کشتی فرنگی امید کشورمان صمیمانه تشکر می‌کنم.
سایر اخبار این روزنامه
التماس آمریکا برای مذاکره بعد از ناکامی در آشوب‌ها شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان افسران خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها هستید خطری که چپ و راست نمی‌شناسد!(یادداشت روز) اخبار ویژه بحران نان به فرانسه رسید نانوایی‌ها: گاز نداریم، نان نداریم افتتاح پارکینگ هوشمند «امیرکبیر» با۲۰ هزار مترمربع زیربنا و ۵۵۰ فضای پارک  تحریم دانشگاه‌های اسرائیل از سوی دانشگاهیان سرتاسر جهان کلید خورد اگر رهبر انقلاب دستور جهاد بدهند جان‌مان را تقدیم انقلاب می‌کنیم مشوق‏‌های جدید مالیاتی برای شرکت‏‌های دانش‌بنیان مبنا و قاعده کار رسانه‌های ضدانقلاب این است؛ مخاطب نباید فکر کند! مراجع عظام تقلید از عملکرد وزارت بهداشت قدردانی کردند هیچ کشوری در جهان به جز ایران اصل نظام و اصل قانون اساسی را به رأی مردم نگذاشته است «ایران اینترنشنال»، «بی.بی.سی فارسی» و عوامل آنها باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند درخواست حذف ایران از جام جهانی در اجلاس فیفا بررسی هم نشد! التماس آمریکا برای مذاکره بعد از ناکامی در آشوب‌ها مشوق‏‌های جدید مالیاتی برای شرکت‏‌های دانش‌بنیان التماس آمریکا برای مذاکره بعد از ناکامی در آشوب‌ها مشوق‏‌های جدید مالیاتی برای شرکت‏‌های دانش‌بنیان