تداوم کابوس چینی امریکا

لاله مهرزاد/ بیستمین نشست کنگره ملی حزب کمونیست چین روز گذشته با تأیید تداوم رهبری شی جین پینگ بر این حزب و ابقای او در سمت رئیس جمهور، به کار خود پایان داد. ابقای شی جین پینگ در سمت‌اش، او را تبدیل به قدرتمندترین سیاستمدار چینی پس از مائوتسه تونگ کرد. «تا همچون او سکان هدایت کشور را در رویارویی با امریکا در دست بگیرد.»
به گزارش آسوشیتدپرس، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در طول نشست 10 روزه‌ای که برگزار شد، ضمن تحویل گزارش دستاوردهای 10 ساله‌اش در پستی که داشته، ایده‌های خود را در قالب اساسنامه‌ای به نمایندگان حزب کمونیست ارائه داد. این اساسنامه که مبنای قانون اساسی جدید چین است و توسط 2 هزار و 300 نماینده حزب کمونیست تصویب شد، از اعضای حزب خواسته است، برای چالش‌های ژئو پلیتیک آتی آماده باشند. این اساسنامه بر نقش قدرت‌های شرور خارجی که در صدر آنها امریکا قرار دارد، اشاره کرده و از اعضای حزب و همچنین همه مردم خواسته است، با قدرت بیشتری مقابل تهاجم‌های خارجی مقاومت کنند. بر مبنای تغییرات قانون اساسی، چین به طور قاطع با استقلال تایوان مخالف است و چنین ایده‌ای را مهار می‌کند.
چه کسانی می‌روند و چه کسانی می‌مانند
به گزارش سایت شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، نشست کنگره ملی حزب کمونیست چین که هر 5 سال یک‌بار برگزار می‌شود در نشست امسال 4 نفر از هفت عضو کمیته دائمی پلیتبورو را که در عمل، عالی‌ترین نهادتصمیم‌گیری در این کشور است، تغییر داد. یکی از کسانی که از این هسته رهبری کنار گذاشته شد، لی که چیانگ، مرد شماره دو این کمیته و نخست‌وزیر چین بود. او نه تنها از این کمیته که از دایره 205 نفره کمیته مرکزی حزب کمونیست نیز کنار گذاشته شد. وانگ یانگ، رئیس کمیته مشورتی سیاسی خلق چین نیز دیگر فردی است که از کمیته دائمی پلیتبورو کنار گذاشته شد. دو نفر دیگری که برکنار شدند، هان ژنگ، رئیس حزب شانگهای و لی ژانشو، متحد دیرینه شی و رئیس کنگره ملی خلق بودند.


در همین حال سی‌ان‌ان، خبر داده است، از جمله کسانی که احتمال دارد، در حزب کمونیست ارتقا درجه یابند، چن مینیر، 62 ساله، رئیس حزب کمونیست در استان چونگ کینگ، دینگ ژوکسیانگ، 60 ساله، از اعضای برجسته حزب در دفتر مرکزی و همچنین شانگهای و لی کیانگ 59 ساله هستند. همچنین گفته می‌شود، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سمت خود ابقا شده است و با اینکه در آستانه بازنشستگی است، به کار خود ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود، امروز به طور رسمی اسامی مشاوران ارشد سیاسی شی جین پینگ اعلام شود.
افزایش قدرت «شی»
همان‌طور که ویکتور شی، کارشناس سیاسی نخبگان چین در دانشگاه کالیفرنیا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است، با این تغییرات، انتظار می‌رود، قدرت شی جین پینگ افزایش یابد. هرچند که او همین الان هم قدرتی قابل توجه دارد. او در 10سالی که رهبری حزب کمونیست چین و ریاست جمهوری این کشور را در دست داشته است، با اقداماتی که انجام داده، توجه بسیاری از چینی‌ها را به خود جلب کرده است. او ارتش را بازسازی کرده و دستگاه‌های امنیتی چین را که از دستگاه‌هایی بود که تحت نفوذ گروه‌های مختلف بود، پاکسازی کرده و آن را در جهتی قرار داده است که همراستا با سیاست‌های ریاست جمهوری باشد. او همچنین موفق به ایجاد توازن قوا در حزب کمونیست شد. با این حال برخی رسانه‌های غربی که منافع آنها در تعارض با سیاست‌های شی جین پینگ است، معتقدند، او در دور سوم ریاست جمهوری‌اش، جهت‌گیری حزب را به گونه‌ای پیش خواهد برد که هسته مرکزی و رهبری حزب نیز در جهت منافع ریاست جمهوری قرار گیرد.
خروج سؤال برانگیز هو جین تائو
یکی دیگر از اتفاقاتی که در جلسه پایانی این نشست توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، خروج هو جین تائو، رئیس جمهور سابق چین بود. او که اکنون 79 ساله است، در این جلسه درست در کنار شی جین پینگ نشسته بود. اما در تصاویری که منتشر شده است، مشخص نیست به چه دلیل یکی از مسئولان برگزاری نشست، بالای سر او می‌آید و از وی می‌خواهد از جایش برخیزد. او ابتدا مقاومت می‌کند اما در نهایت از جای خود بر می‌خیزد و از نشست خارج می‌شود. در پی این اتفاق، برخی اعلام کردند، احتمال دارد، وضعیت سلامتی جین تائو ایجاب کرده تا از نشست خارج شود اما برخی هم مدعی شدند، او را به زور از نشست خارج کردند. با این حال تا عصر دیروز توضیحی رسمی درباره این رویداد ارائه نشد.