« ابتکار» تاثیر فروش اقساطی خودرو بر بازار را بررسی کرد لیزیگ به جای قرعه کشی

کیمیا نجفی
امیرحسن کاکایی می‌گوید: لیزینگ منجربه تنظیم بازار نمی‌شود بلکه خودروسازها مشکل فروش پیدا خواهند کرد و مجبور می‌شوند فروش را لیزینگی کنند. لیزینگ در سال‌های قبل هم با شکست روبه‌رو شده است.
بازار خودرو همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و در این میان گهگاهی صحبت از برخی تغییرات شنیده می‌شود. فراهم شدن زمینه‌های فروش لیزینگی اکثر تولیدات 2 خودروساز داخلی در سال آینده یکی از تغییراتی است که به نظر می‌رسد مشتریان بازار خودرو در سال آینده با آن مواجه باشند. اما باید پرسید فروش لیزینگی چه تاثیری در بازار خواهد داشت؟ برخی‌ها معتقدند فروش لیزینگی تاثیر بالایی در بازار خودرو به همراه خواهد داشت و می‌تواند منجربه تنظیم بازار شود.
عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیر صنایع خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بعد از سال‌ها شاهد فروش اعتباری خودرو هستیم، گفته است: «فروش اقساطی در حوزه وظایف و سیاست‌‌گذاری‌های وزارت صمت نیست اما بدون تردید این شیوه فروش می‌تواند در تنظیم بازار تاثیرگذار باشد.»


مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با مقایسه فروش خودرو در سال جاری و سالی که گذشت، تصریح کرد: «سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف می‌کشیدند این در حالیست که امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفته‌اند. پس از اینکه 50 درصد از خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شدند بدون تردید فروش قسطی تاثیر خود را در بازار می‌گذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.»
توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که شاهد فروش قسطی خودروهای ایران خودرو در ماه‌های آینده باشیم؟ اذهان کرد: «به تدریج خودروهای دیگر نیز به فرآیند فروش اقساطی اضافه خواهند شد؛ در قدم نخست ایران خودرو فروش از فرآیند قرعه کشی را حذف خواهد کرد؛ سپس بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید (در قدم اول ایران خودور تولید تارا را افزایش داده است) به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت.»
به گفته این مقام مسئول؛ سال آینده زمینه‌های فروش لیزینگی اکثر تولیدات 2 خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.
لیزینگ منجربه به مشکل فروش خودروسازان می‌شود
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر فروش لیزینگی بر بازار به «ابتکار» گفت: لیزینگ منجربه تنظیم بازار نمی‌شود بلکه خودروسازها مشکل فروش پیدا خواهند کرد و مجبور می‌شوند فروش را لیزینگی کنند. وی افزود: لیزینگ در سال‌های گذشته با شکست روبه‌رو شده است لذا اگر صحبت‌های گفته شده در خصوص فراهم شدن زمینه‌ها فروش لیزینگی به معنای آزادسازی قیمت‌ها باشد می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده صنعت خودرو با مشکل فروش روبه‌رو خواهد بود و این خود یک چالش بزرگ است. البته باید اشاره کنم که تا سال آینده راه طولانی پیش‌رو داریم چراکه من به شخصه شک دارم که 2 خودروساز داخلی با بدهی و زیانی که دارند بتوانند ادامه حیات بدهند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر قیمت‌ها آزاد شود و به تعادل برسد صنعت خودرو با یک مشکل بزرگی روبه‌رو خواهد شد و آن هم این است که عرضه نسبت به تقاضا به شدت بالا می‌شود. تقاضا حدود 700 هزار تا 1 میلیون بوده و در آن شرایط ما با کمبود تقاضا روبه‌رو می‌شویم و عملا خودروسازان باید به دنبال مشتری بدوند.
کاکایی اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت خودروها بیش از توان خرید مردم افزایش پیدا کرده است و علت صف‌های طولانی برای خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی هم استفاده از رانتی بود که ایجاد کردند. به بیانی روشن‌تر هر فردی تمام سعی خود را می‌کرد که در این لاتاری دولتی شرکت کند و با استفاده از این رانت به یک سود برسد. پس به محض اینکه این رانت (قرعه‌کشی) برداشته شود ما با واقعیت کاهش چشم‌گیر مصرف‌کنندگان روبه‌رو می‌شویم. لذا خودروسازان مجبور می‌شوند فروش‌ها را لیزینگی کنند تا شاید مردم بخواهند خودرو بخرند.