سیف الرضا شهابی استعفای نخست وزیر و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی

در روز سه شنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ در سرمقاله روزنامه ابتکار در یادداشتی تحت عنوان: “مخالفت با لیز تراس و انتخابات آینده” به وضعیت داخلی انگلستان پرداخته شد و در آن یادداشت خاطرنشان شد که سیاست‌های اقتصادی که خانم تراس نخست وزیر انگلیس در پیش گرفته تماما به ضرر این کشور است و علاوه بر اینکه نمی‌تواند بهبودی در وضعیت معیشتی مردم انگلیس ایجاد کند، برعکس به شدت بر مشکلات اقتصادی این کشور خواهد افزود و حتی تغییر وزیر دارایی بعد از ۳۸ روز و انتخاب وزیر جدید هم کارساز نخواهد بود و در یادداشت مزبور آمار و ارقام اقتصادی ذکر شد که تکرار آن در این یادداشت ضرورت ندارد‌.
عملکرد ناصحیح و تورم‌زای خانم تراس، رهبر حزب محافظه‌کار در دوران کوتاه نخست وزیری‌اش که کوتاه ترین دوره نخست وزیری در تاریخ انگلستان به شمار می‌آید و از شهریور ۱۴۰۱ (‌پنجم سپتامبر ۲۰۲۲‌) شروع شده، با مخالفت هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شد و به وی هشدار دادند که ادامه نخست وزیری‌اش به بی‌ثباتی بیشتر اقتصادی انگلیس منجر خواهد شد.
افزایش مخالفت‌ها با عملکرد تراس سبب شد تا وی در کوتاه سخنی که در بیرون ساختمان نخست وزیری انگلیس در روز پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ایراد کرد، اعلام کند‌: این را می‌پذیرم که در این شرایط نمی‌توانم به ایفای وظیفه‌ای بپردازم که حزب محافظه‌کار برایش مرا انتخاب کرد‌.
در چند سال اخیر که حزب محافظه‌کار قدرت را در اختیار دارد، تراس چهارمین نخست وزیر است که در اثر اختلافات داخلی شدیدی که بر این حزب حاکم است قربانی می‌شود و قبل از او دیویس جانسون به خاطر افتضاحاتی که در دوران نخست وزیری‌اش رخ داد و تعداد زیادی از وزیران کابینه‌اش استعفا داده بودند، مجبور شده بود ساختمان نخست وزیری را ترک کند.


اکنون دو راه پیش روی سیاستمداران و قانون‌گذاران انگلیس وجود دارد‌:
۱- همچنان حزب محافظه‌کار قدرت را در اختیار داشته باشد و به انتخابات درون حزبی برای انتخاب جانشین تراس بسنده کند. در این صورت احتمال دارد شخصی نظیر دیوید جانسون برای ورود به ساختمان نخست وزیری خودش را نامزد کند که درصورت انتخاب مجدد وی از سوی حزب محافظه‌کار‌، به نوعی بازگشت به گذشته و گام نهادن در راهی است که‌ قبلا تجربه کردند و موفق نبودند.
۲- راه دوم تن دادن به برگزاری انتخابات زودرس است؛ خواسته‌ای که حزب کارگر به دنبال آن است و آقای کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر پیگیری می کند‌.
درصورت بر گزاری انتخابات زودرس و پیروزی احتمالی حزب کارگر‌، تغییراتی در سیاست داخلی و خارجی رخ خواهد داد‌.
هر کدام از دو‌ راه فوق نشان از وجود بی‌ثباتی سیاسی در راس هرم قدرت در انگلستان است و تبعاتی برای انگلیس در سطح داخلی و بین المللی دربر خواهد داشت‌.
برای مثال: در حالی که خانم نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند و بسیاری از سیاستمداران اسکاتلندی به دنبال جدایی از ‌کشور متحده پادشاهی هستند و آماده می‌شوند تا رفراندومی در اسکاتلند برگزار و اعلام استقلال کنند، قطعا بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی در انگلستان بر آرای مردم اسکاتلند تاثیر خواهد گذاشت و نیروی گریز از لندن در بین ساکنان اسکاتلند افزایش پیدا خواهد کرد. جدایی اسکاتلند می‌تواند بر اقتصاد انگلستان تاثیر منفی بر جای گذارد و انگلیس را کوچک‌تر کند و از قدرت لندن بکاهد.