بازار ارز سکه شد

آرمان امروز: قيمت دلار و سکه روز گذشته – چهارشنبه 11 آبان ماه – از اولين ساعت هاي گشايش صرافي هاي ميدان فردوسي به صورت ساعتي افزايش داشت و قيمت ها بعد از شکستن رکوردهاي پي در پي، باز هم سر آرامش نداشتند. رکوردشکني در بازار سکه و ارز از روزهاي قبل که صف هاي جلوي صرافي ها شلوغ تر و طويل تر مي شد براي حرفه اي هاي اين بازار قابل پيش بيني بود.  افزايش تقاضاي هيجاني در بازار ارز بدون کنترل بازارساز مي تواند کار اين بازار را از وضع موجود به بحراني عميق تر هم بکشاند. پرسش اينجاست که توان بازارساز براي کنترل ومديريت تقاضاهاي هيجاني تا چه حد است. از سوي ديگر با رکوردهاي جديدي که در بازار ارز ديديم هيچ بعيد نيست دور تازه اي از امنيتي شدن اين بازار را هم در روزهاي پيش رو شاهد باشيم.
گزارش هاي ميداني از بازار ارز پايتخت حکايت از آن دارد که در روز چهارشنبه نرخ دلار با گپ مثبت 300 توماني روانه بازار شد .اسکناس آمريکايي صبح چهارشنبه از مرز مقاومتي 33 هزا و 800 تومان عبور کرد.با عبور دلار از مرز ياد شده تقاضاي جديد وارد بازار شد و نرخ دلار  توانست از مرز 33 هزار تومان فرار کند و وارد کانال 34 هزار تومان شود . قيمت دلار در نيمه روز 34 هزار و 220 تومان بود.اين قيمت در مقايسه با روز گذشته تقريبا 700 تومان بالا تر بود .
قيمت دلار رسمي و آزاد از هم دورتر شد
قيمت خريد دلار آمريکا در صرافي ملي هم روز چهارشنبه با قيمت دلار آزاد فاصله قابل توجهي پيدا کرد . نرخ دلار صرافي ملي امروز 28 هزار و 715 تومان و قيمت فروش آن 29 هزار و 4 تومان بود. همين امر موجب تشکيل صف هاي طولاني مردم براي خريد دلار رسمي شده بود. فاصله دلار رسمي و آزاد درحدود 5 هزار تومان است.  به اين ترتيب جذابيت دلالي در اين بازار بيشتر شد و اگر اين وضع تداوم داشته باشد بايد منتظر صف هاي طولاني تري در مقابل صرافي هاي بانک ها که توزيع مديريت شده ارز را انجام مي دهند، باشيم.


نرخ دلار چطور از کنترل گريخت؟
از نگاه تحليلگران ارزي چند عامل مهم موجب رکورد زني نرخ دلار در روزهاي اخير شده است.اين دسته از بازيگران ارزي باور دارند افزايش قيمت دلار در معاملات پشت خطي شب سه شنبه  در تهران و هرات موجب شد معامله گران دلار روزچهارشنبه با هيجان بيشتري وارد بازار شوند .
افزايش قيمت دلار در سليمانيه و هرات
 سه شنبه شب دلار هرات تا محدوده 33 هزار و 130 تومان رشد کرد که نسبت به معاملات نقدي روز سه شنبه 150 تومان افزايش را نشان مي دهد.همين امر موجب شده بود بعضي از معامله گران روز چهارشنبه  در انتظار ورود نرخ دلار به کانال 34 هزار تومان باشند.  نرخ دلار هرات در معامات نقدي روز چهارشنبه مانند دلار تهران با گپ مثبت 180 توماني باز شد. اسکناس آمريکايي در ابتداي معاملات نقدي بازار مذکور وارد کانال 33 هزار تومان شد و تا 33 هزار و 150 تومان بالا رفت . اين پايان ماجرا نبود و نرخ دلار هرات در نيمه روز به33 هزار و 450 تومان رسيد. اين قيمت در مقايسه با روز قبل 470 تومان افزايش را نشان مي دهد . نرخ دلار سليمانيه هم در اين روز مانند دلار تهران و هرات به پرواز درآمد و يک کانال صعود کرد. نرخ دلار در بازار ياد شده امروز 34 هزار و 320 تومان بود .
شوک نرخ حواله درهم به قيمت دلار
عامل مهم ديگري که به دلار تهران شوک صعودي وارد کرده به نرخ حواله درهم بر مي گردد . نرخ حواله درهم به محدوده 9 هزار و 460 تومان رسيده است.نرخ برابري درهم به دلار  34 هزار و 750 تومان بدست آمد. همين امر دليلي براي تقويت انتظارات صعودي درمورد ارزش اسکناس آمريکايي در تهران است. از طرفي هم ريزش هاي پي در پي بورس در چند وقت اخير موجب خروج چند  هزار ميليارد تومان سرمايه از بورس و ورود آن به بازار دلار شده است.عده اي از معامله گران باور دارند در کنار عوامل ياد شده در آستانه انتخابات مياندوره اي کنگره آمريکا در هشتم نوامبر همه شاخص ها به نفع جمهوري خواهان شده است.احتمال پيروزي افراطي ها عامل ديگر تقويت هيجانات ارزي در تهران شده است.
قيمت طلا و سکه  بالا کشيد
قيمت اونس طلا هم  در بازار روز چهارشنبه با 1655 دلار معامله شد که نسبت به روزر قبل 7 دلار بالا تر بود . در بازار داخلي ايران هم قيمت طلا 18 عيار امروز 22 هزارو 400 تومان بالا رفت و بر روي 1 ميليون و 397 هزار و 900 تومان رسيد.
سکه بازان هم روز گذشته مانند دلار به سمت کانال جديد هجوم بردند . قيمت سکه روز چهارشنبه وارد کانال 16 ميليون تومان شد و با 16 ميليون و 50 هزار تومان به فروش رسيد . اين قيمت در مقايسه با روز قبل 400 هزار تومان افزايش را نشان مي دهد.