قیمت دلار موقتا نزولی شد

بعد از هفته ها التهاب و چند روز افزايش و رکورد شکني پي در پي از عصر روز چهار شنبه قيمت ها در بازار ارز نزولي شد. نرخ دلار در بازار در حالي يک کانال عقب نشست و به کانال 35 هزار توماني رفت که کانال هاي تلگرامي تلاش مي کردند نرخ دلار را در 36 هزار تومان حفظ کنند. طي روزهاي اخير قيمت ارز سير صعودي سرسام آوري به خود گرفته بود و پيش بيني مي شد که بانک مرکزي با تزريق ارز – سياست هميشگي اين بانک در هنگام جهش هاي بازار که البته اين سياست منتقدان فراواني هم دارد – شعله قيمت ها را پايين بکشد. هشدارهاي قضايي به خريداران ارز هم در نزولي شدن بازار بي تاثير نبوده است چرا که به هر حال براي بخشي از کساني که کارت ملي خود را در اختيار دلالان قرار مي دادند تا از سهميه ارزي آنها سودجويي کنند، پذيرش خطر محروم شدن از يارانه نقدي در ازاي دريافت 500 هزار تا 1 ميليون تومان ، چندان منطقي نيست.
مشاهدات ميداني از بازار ارز حاکيست صف‌هاي خريد ارز در روزچهارشنبه نسبت به روزهاي قبل کاهش ملموسي داشته و کاهش 950 توماني دلار هم توسط واسطه هاي اطراف ميدان فردوسي مورد تاييد قرار گرفته است. درست است که تزريق ارز به بازار توسط بانک مرکزي تاثير به سزايي در نزولي شدن نرخ ارز دارد اما اين که بازار به تدريج در حال گرفتن رنگ و بوي امنيتي به خود است نيز در کاهشي شدن نرخ ها بي تاثير نيست.
پليس با متخلفان بازار ارز برخورد قانوني مي کند
  برخي از صرافان و فعالان بازار به رسانه ها گفته اند که نيروي انتظامي هم وارد بازار شده و تعدادي از دلال‌هاي اصلي بازار را دستگير کرده است و نسبت به روزهاي قبل دلال‌هاي کمتري در بازار حضور دارند. پيش از اين همزمان با تشديد التهابات در بازار ارز و افزايش فعاليت‌هاي سفته‌بازي در اين بازار، فرمانده نيروي انتظامي وعده برخورد با اخلال‌گران ارزي را داده بود.


 سردار حسين رحيمي با تاکيد بر ممنوعيت معاملات فردايي اعلام کرده بود پليس  با اخلالگران بازار ارز در 3 مرحله برخورد کرده  که 17 نفر از سوداگران بازار ارز و معاملات فردايي دستگير شدند و  544 هزار و 576 واحد ارز به ارزش تقريب 18 ميليارد تومان کشف شده است.
فعالان بازار ارز مي گويند ادامه همين مسير مي تواند باعث کاهش بيشتر قيمت ارز در روزهاي آينده شود. البته اگر شبکه صرافي‌ها نيز به صورت گسترده وارد چرخه مبادلات شوند حتماً سرعت کاهش قيمت ارز بيشتر خواهد شد. ضمنا بعضي صراف ها هم اظهار مي کنند در صورت تمديد يکساله مجوزشان و حضور گسترده صرافي ها در بازار ارز، قيمت ارز مي تواند سه چهار هزار تومان کاهش يابد. فعالان بازار ارز تأکيد دارند: اگر صرافي ها تخلف نکرده باشند و فعاليت‌شان در راستاي مقررات باشد، بدون افزايش سرمايه مد نظر بانک مرکزي فعلاً مجوزشان تمديد شود تا بتوانند به کاهش التهابات در بازار کمک کنند.
آينده بازار ارز چگونه خواهد بود؟
يکي از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار آرمان امروز درباره وضعيت روز چهارشنبه بازار گفت: بازار در روز چهارشنبه از تب و تاب افتاد که علت آن هم تزريق ارز توسط بانک مرکزي به صرافي ها بود. وي در پاسخ به اين پرسش که فعالان بازار چگونه از تزريق ارز توسط بازارساز مطلع مي شوند، گفت: اين موضوع به صورت رسمي اعلام نمي شود ولي نشانه هايي دارد . مثلا وقتي قيمت ارز در تابلوي صرافي هاي بانک ها به صورت هماهنگ نزولي مي شود نشان دهنده اين است که بانک مرکزي به صرافي هاي بانک ها مجوز داده که قيمت ها را پايين بياورند و هر چه تقاضا در بازار باشد را با قيمت هاي مورد نظر بانک مرکزي جواب بدهند. وقتي تقاضا از بازار جمع شد طبعا قيمت هم کاهش بيشتري پيدا مي کند.
اين فعال بازار درباره تاثير بازداشت دلالان در کاهشي شدن نرخ ارز گفت: اين موضوع قطعا بي تاثير نيست. به هر حال وقتي دلالان سرشناس بازداشت مي شوند و جو امنيتي در بازار ايجاد مي شود هر کس که مي خواهد سفارش ارز در مقياس هاي بالا داشته باشد بي اختيار احتياط مي کند و حتي اگر خودش هم احتياط نکند طرف هاي معامله اش و صراف هايي که با آنها کار مي کند به او تذکر مي دهند که فعلا دنبال خريد پرحجم ارز نباشد.
وي در مورد افق پيش روي بازار نيز معتقد است؛ نظر شخصي من اين است که روند نزولي موقتي خواهد بود و در روزهاي آينده به احتمال فراوان باز هم با افزايشي شدن نرخ ارز مواجه شويم. اگر ناآرامي ها تمام شود بازار يکي از عوامل مهم بي ثباتي را پشت سرخواهد گذاشت و اين امر به کاهشي ماندن بازار کمک مي کند. بورس هم اين روزها جذابيت پيدا کرده و مي تواند يک رقيب مهم براي ارز باشد. البته فراموش نکنيم سايه سنگين تاکيد آمريکايي ها بر از موضوعيت خارج شدن برجام و تهديدهاي اتحاديه اروپا و کشورهايي مثل آلمان به تحريم مجدد ايران همچنان بر نرخ ارز سنگيني مي کند. در کل پيش بيني کردن آينده بازار چندان آسان نيست ولي بايد ديد تزريق ارز تا چه زماني ادامه پيدا مي کند. تقاضايي که وارد بازار مي شود همچنان درشرايط فعلي بالاست و تا زماني که تورم با اين شدت رشد مي کند تقاضاي ارز هم به همين نسبت افزايش پيدا مي کند و جو بازار را ملتهب نگه مي دارد.